۳۶۴ روز معلم‌ها به فکر ما هستند؛ روز معلم نوبت ماست که به یاد زحمات معلمان باشیم

نشست جمعی از معلمان نمونۀ کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی

12 اردیبهشت 1403

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا.

شهید مطهری (ره) معلمی متفکر بود و با گذشت بیش از 40 سال از شهادت ایشان، هنوز وقتی حرف از اندیشه و تفکر می‌زنیم، نام شهید مطهری (ره) به ذهن متبادر می‌شود؛ ازاین‌رو مصداق کلام حضرت امام (ره) که فرمودند معلمی شغل انبیا است، همچنان شهید مطهری (ره) است که معلم تراز انقلاب اسلامی است.

امروز همه ما در هر بخشی از کشور که قرار داریم باید قدردان معلمان بوده و نسبت به حفظ جایگاه و منزلت آنها کوشا باشیم. امروز روز یاد و ذکر معلم است؛ روزی که باعث می‌شود در طول 365 روز سال که درگیر و دار مسائل دیگر هستیم، از غفلت خارج شده و به این موضوع اهمیت بدهیم.

وقتی به زندگی خود نگاه می‌کنم، تأثیر چند معلم را در آن مشهود می‌بینم. نقش پدر و مادر در جایگاه خود ارزشمند است؛ اما وقتی به گذشته خود می‌نگرم می‌بینم معلمی که در مقطع ابتدایی داشتم تا چه حد نسبت به آموزش ما حساسیت داشت یا معلم دیگری در مقطع راهنمایی تأثیر زیادی در شکل‌گیری پایه زندگی من داشت و هر دو معلم من هنوز هم در قید حیات هستند و از آنها به نیکی یاد می‌کنم.

قبل از انقلاب بود که معلم ریاضی مدرسه راهنمایی ما چند نوبت در سال با خودروی شخصی‌اش برای زیارت ما را به مشهد می‌برد و همین توجهات او بود که تأثیر زیادی در زندگی ما داشت.

زمینه‌ برگزاری اردوهای جهادی را یک معلم در دوران پیش از انقلاب در من به وجود آورد. کار جهادی را نیز از معلم دیگرم آقای عزت‌الله دهقانی که زمانی هم نماینده بودند (نماینده حوزه انتخابیه تربت‌جام، در مجالس اول و دوم و حوزه انتخابیه درود و ازنا، در دوره هشتم) یاد گرفتم. آقای دهقانی از همان دوران قبل از انقلاب ما را به اردوهای جهادی می‌برد و ما تمام ماه‌هایی که در محل زندگی خود بودیم به جمع‌آوری امکانات و تجهیزاتی برای کمک به مناطق محروم می‌پرداختیم تا زمان اردو فرابرسد.

همین شد که زمان زلزله طبس توانستیم گروهی را جمع کرده و به یاری زلزله‌زدگان بشتابیم. معلم ما در تمام لحظات، اول در بخش تربیت و بعد در حوزه آموزش در کنار ما بود.

روحیه تلاش و اخلاص است که معلمان را نامدار می‌کند. پایه‌های زندگی‌ام به‌واسطه نقش معلمانم رشد و پیشرفت کرد؛ ازاین‌رو معتقدم آموزش‌وپرورش محل فرهنگ‌سازی است.

می‌گویند آموزش‌وپرورش مهم‌ترین جای کار فرهنگی است؛ اما باید گفت مهم‌ترین جای فرهنگ‌سازی است که شامل مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره می‌شود؛ به این معنا که همه بخش‌های اداره حکمرانی کشور برخاسته از آموزش‌وپرورش است.

من به‌عنوان خدمتگزاری که از روستا به اینجا رسیده‌ام بر این باورم که نسبت به آموزش‌وپرورش غفلت شده است. بارها گفته‌ام اگر می‌خواهیم حکمرانی به‌درستی انجام شود، کیفیت آموزش و تربیت باید خوب باشد و اگر کشوری پیشرفته و حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهیم باید یک دهه به‌صورت جدی به آموزش‌وپرورش توجه کنیم و زنجیره یک نسل که وارد دبستان شده و از دبیرستان خارج می‌شوند را مدیریت کنیم؛ اگر همین یک نسل به‌درستی تربیت شود می‌تواند در کشور تحول ایجاد کند.

معلمان می‌توانند کشور را متحول کنند و از قبال آن می‌توانیم به یک نظام الگو برسیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برنامه‌ریزی و الگوسازی کنیم؛ برای این الگوسازی نیز لازم است به آموزش‌وپرورش توجه کنیم.

به دلیل اهمیت آموزش‌وپرورش معتقدم باید به این وزارتخانه توجه شود. جای تأسف دارد که وزارتخانه‌ای با این اهمیت و به این بزرگی حدود 20 وزیر و سرپرست در طول 16 سال به خود دیده در حالی که مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند.

زمانی قصد داشتیم سیستم شهرسازی را تغییر داده و طرح تحول آن را بنویسیم که ما بعد از 85 ماه قادر شدم این کار را انجام دهم در حالی که پیش از من حداکثر عمر یک شهردار تهران 18 ماه بود. من هم اگر تنها 18 ماه در شهرداری بودم نمی‌توانستم تحول بنیادی ایجاد کنم.

علی‌رغم کمبود معلم نباید به سمت استخدام بی‌ضابطه برویم. تأکید کردم اگر معلم کم است باید هر سال 40 تا 50 هزار نفر معلم از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شوند تا این کمبود جبران شود و تنها مسیر استخدام معلم باید دانشگاه فرهنگیان باشد البته این دانشگاه هم مشکلات ریشه‌ای دارد که باید اصلاح شود و این مجلس است که باید موضوع را به درستی درک کرده و مسیر اصلاح را فراهم کند.

وقتی حرف از اراده ملی می‌زنیم؛ یعنی همه ظرفیت‌ها باید پای‌کار باشند و از آن استفاده کنیم. گاهی پول داریم؛ اما وقت نداریم بااین‌حال باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود به نفع آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری کنیم.

پیشنهاد روشن من در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم و جلسه سران نیز همین بود که معلمی بعد از 30 سال خدمت هنگامی که زمان بازنشستگی او فرا می‌رسد می‌تواند بازنشسته شود و پاداش بازنشستگی خود را نیز ظرف 3 ماه دریافت کند اما می‌تواند 5 سال دیگر بماند و به فعالیتش ادامه دهد و حقوق ماهیانه خود را دریافت کند و این 5 سال زمانی است که ظرفیتی از معلم‌های جوان از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند.

وزیر محترم آموزش‌وپرورش نیز نسبت به موضوع استخدام از طریق افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و ادامه به‌کارگیری معلمان بازنشسته به مدت 5 سال همراه‌اند. ما می‌توانیم طی این 5 سال به دانشگاه فرهنگیان رسیدگی کرده و از ظرفیت‌های خروجی آنجا استفاده کنیم چنانچه زمانی که در ناجا بودم هم همین کار را کردم.

زمانی که در ناجا بودم از درجه‌دارانی که سنی از آنها گذشته بود استفاده کردم تا ظرفیت نیروهای پلیس جوان از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند. در طول این زمان نیز با ساخت دانشگاه در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع، دانشکده پلیس را تبدیل به دانشگاه کردیم؛ همچنین دانشجویانی از سایر رشته‌های دانشگاه‌های دیگر را جذب کرده و آموزش 3 ماهه‌ای به آنها در حوزه‌های الکترونیک، نظامی، حقوق و غیره داده شد و ازاین‌رو ظرف 9 ماه توانستم خروجی خوبی بگیرم.

در نهایت این نیروهای جوان را به‌صورت تک‌نفره به کلانتری‌های مختلف نفرستادیم؛ بلکه به‌صورت گروهی به یک کلانتری اعزام شدند و به این شکل توانستند در آنجا تحول ایجاد کنند و سیستم کلانتری از پایه اصلاح شد. امروز ظرفیت مادی هم در اختیار ظرفیت انسانی است که در آموزش‌وپرورش فعالیت دارند، ازاین‌رو باید تلاش کنیم با این رویکرد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

خداوند به شما توفیق داده که حوزه آموزش‌وپرورش را برای خدمت انتخاب کرده‌اید. زمانی که در سپاه مشغول فعالیت بودم می‌گفتم پاسداری شغل نیست؛ بلکه عشق است؛ چنانچه معلمی هم عشق است و بار سنگینی بر دوش ماست. مطمئن باشید اگر برای خدا گام بردارید، قطعاً خداوند نیز از شما در حوزه مادی و معنوی گره‌گشایی خواهد کرد.

گاهی تصمیمات ما با تبدیل یا تأخیر است حتی اگر درست باشد. بااین‌حال به‌عنوان خدمتگزار و خادم مردم که امروز در مجلس شورای اسلامی قرار دارم، با اطمینان می‌گویم انصافاً با آموزش‌وپرورش همراهی کرده و تلاش دارم افزایش کیفیت آموزش و تربیتی را دنبال کنم. حتماً دوستان برنامه پنج‌ساله هفتم را مطالعه کنند که حدود 15 حکم در حوزه آموزش‌وپرورش در آن وجود دارد و نسبت به تحقق این امور پیگیری خواهیم داشت.

معتقدیم اجرای مردمی‌سازی که رهبری آن را برای تولید بیان کردند در هیچ کجا اولویتی بیشتر از مدرسه ندارد. کیفیت و عدالت را در کنار هم مهم‌اند. اگر کیفیت نباشد و فقط دنبال عدالت باشیم، در واقع نابرخورداری را به‌صورت عادلانه تقسیم کرده‌ایم که معنا ندارد؛ ازاین‌رو همه جامعه باید با هم به کمک معلم بیایند. در همین زمینه انجمن اولیا و مربیان فلسفه وجودی دارد که باید بستر آن را گسترش داد.

مدرسه، مسجد، محله، منزل و مجازی 5 ظرفیتی هستند که می‌توانند کشور را از پایه متحول کنند. اگر این چرخه به درستی بچرخد، تعلیم و تربیت در این چرخه گسترش می‌یابد. بستر ظرفیتی اولیاء و مربیان نیز در همین قسمت از آموزش‌وپرورش مهم است و باید فعالیت کند. در کنار آن باید زیرساخت‌های محله را درست کرده و ارتباط مردم با مسجد را نیز برقرار کنیم.

وقتی قادر نیستیم مشکل را به مسئله تبدیل کنیم و افرادی را نداریم که این مسائل را حل کنند، مشکلات باقی می‌مانند؛ ازاین‌رو باید مشکلات را به مسئله تبدیل کرده و افرادی را تربیت کنیم که این مسائل را برطرف کنند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند امام ما امام تحول بودند و ما در گام دوم انقلاب نیازمند این تحول هستیم؛ امروز پرچم‌دار و جلودار این تحول، آموزش‌وپرورش است.