همه ما مدیون امام و شهدا هستیم؛ چه از نسل همچون من که در سن 14سالگی با نام امام قبل از انقلاب آشنا شد، چه شما عزیزانی که در متن جمهوری اسلامی قرار داشته و عمدتاً قریب به اتفاقتان بعد از دفاع مقدس به دنیا آمدید. جمهوری اسلامی ایران نعمت بزرگی است که از تاریخ مبارزه شیعه تا این زمان حیات داشته است؛ جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت و نظام شیعهای است که در سازماندهی سیاسی که متغیر بوده، فعالیت خود را بنا گذاشته است؛ بنابراین من و شما امروز در چنین استقلال و چنین نظام سیاسی آنهم با اندیشه سیاسی برخاسته از قرآن و اهلبیت (ع) نفس میکشیم.
اینکه خداوند عمر بنده و شما را در این مسیر قرار داده که در جریان این عمر، این نظام را درک کنیم، نعمت بزرگی است؛ بنابراین وظیفه داریم شکر این نظام را بهجا بیاوریم و شکر این نعمت این است که راه امام و شهدا را طی میکنیم و همچنین راه مقام معظم رهبری که فرمودند: «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست»، ازاینرو ما همه مدیون امام خمینی (ره) هستیم.
رهبر معظم انقلاب بهترین مفسر نگاه امام خمینی (ره) است
روایتگری دررابطهبا انقلاب یک بخش از جهاد تبیین است که همواره مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند. بههرحال ما قصد داریم امام (ره) را در یک کلام بشناسیم و این مسئله ممکن است دهها دلیل داشته باشد. ما باید راه و مکتب امام (ره) را در پیش گرفته و روی دست بگیریم چرا که احیای اسلام و امت اسلامی در گرو چنین نگاهی قرار دارد؛ لذا نگاه امام جز برخاسته از مکتب اهلبیت (ع) و قرآن چیز دیگری نیست.
امام مردی به تمام معنا الهی بود که جز برای خدا کلامی نمیگفت و جز در راه خدا گامی برنمیداشت. به تعبیر مقام معظم رهبری و شهید مطهری یکی از ویژگیهای امام (ره) این بود که وی به خودش و مردم و به خدا ایمان داشت؛ امام بر پایه این ویژگیها و بر مبنای سنتهای الهی و شریعت حرکت کرد و وقتی همین فرهنگ در جبههها وارد شد، باعث شد تا رزمندگان از مرگهراسی نداشته باشند.
وقتی قرار است امام (ره) را بشناسیم پرسش این است که باید از چه طریقی اقدام کنیم؟ بدون شک رهبر معظم انقلاب منحصربهفردترین عزیزی است که ما میتوانیم امام (ره) را از روی بیانات ایشان بشناسیم چرا که معرفت ایشان دقیق است. همچنین تجربه ایشان در مسیر نظام انقلاب اسلامی یک تجربه عمیق است و ایشان اشراف، صداقت، صفا و صمیمیت و احساس مسئولیت لازم را دارند و از همه مهمتر اینکه ایشان در جایگاه مهمی قرار دارند و این مهم است که برخی حرفها از چه منظری گفته میشود.
امروز ما باید تبیین فعالیتهای امام (ره) را از منظر رهبری بشنویم و یاد بگیریم. البته اظهارات من بدین معنا نیست که نباید حرفهای دیگران درباره امام (ره) را بشنویم؛ بلکه باید همه آنها را شنید؛ اما بنده طبق بسیاری از بررسیها بیان میکنم که هیچکس تا امروز در تبیین و شناخت راه امام خمینی (ره) به اندازه رهبر انقلاب فعالیت تعریفی، توصیفی و تبیینی نداشته است.
رهبر انقلاب معتقدند که امام (ره) یک طرح و راهی داشتند که حرکت کردند و مسیر خود را دنبال کردند، ایشان معتقدند نقشه امام (ره) و کار اصلی امام، برای یک نظم مدنی و سیاسی، بر اساس عقلانیت اسلام است؛ ازاینرو طبیعتاً امام اول باید رژیم مستبد و آلت دست استکبار و پهلوی را فروبریزند و بهجای آن یک نظم مدنی سیاسی را مستقر کنند آن هم مبتنی بر عقلانیت اسلامی.
طبیعتاً ما وقتی در این مسیر حرکت میکنیم این قطعی است که این حرکت مبنایش مردمی است و مبنای حرکت مردم هم دین و دینداری است.
مکتب امام (ره) بر سه عنصر عقلانیت، عدالت و معنویت استوار است؛ بنابراین وقتی ما از یک نظم سیاسی و مدنی بحث میکنیم باید بدانیم این حقیقت ۲ روی دارد؛ روی نخست این حقیقت بر مبنای مردمسالاری از طریق انتخابات در نظام اسلامی است و روی دیگر آن این است که مردم خودشان در اداره حکومت ایفای نقش کنند و باید به این نکات بهدرستی دقت داشته باشیم.
بنابراین بنده میتوانم جمله جمله این موارد را بهصورت مصداقی و ابتدای انقلاب تا حوادث اخیر غزه مطرح کنم و بگویم و حتی ذکر کنم کجا اشتباه کرده و کجا اشتباه نکردیم و کجا افرادی از راه امام (ره) فاصله گرفتهاند و درباره آنها بحث کنیم.
وقتی حرف از مردمسالاری زده میشود این مفهوم از جنس شرعی و دینی است نه از جنس فرهنگ و دموکراسی غرب
وقتی حرف از مردمسالاری زده میشود این مفهوم از جنس شرعی و دینی است نه از جنس فرهنگ و دموکراسی غرب. در این زمینه رهبر انقلاب میفرمایند: «رأی ملت حقالناس است» بنابراین وقتی رهبری میفرمایند مشارکت در انتخابات مهم و اساس کار است به این دلیل است که این مسئله پایه و اساس شرعی دارد. همچنین وقتی حرف از اساس کار مردم زده میشود و مقام معظم رهبری عقلانیت، عدالت و معنویت را بهعنوان سه رکن اساسی مکتب امام (ره) عنوان میکنند، بهواقع منظورشان درباره عقلانیت، عقلانیت اسلامی است، همان عقلانیتی که در آن مردمسالاری دینی موجود بوده و درون آن انتخابات بوده و درباره نظم مدنی حرف میزند.
نظام اسلامی در حال ملتسازی و ایجاد انسجام و تشکیل دولت است. البته اندیشههایی وجود دارد و بنده قصد ندارم وارد بحث آن شوم که اساساً اعتقاد دارند در عصر غیبت نباید حکومت تشکیل شود. ولی امام، ملتسازی کرده و بر همین اساس حرکت میکنند و این را هم در راستای تعبیری که از انتظار به معنای اینکه منتظر واقعی کسی است که هم صالح و هم مصلح باشد پیگیری میکنند.
میخواهید راه شهدا را ادامه دهید؟ نشان دهید دین در ادارهٔ جامعه کارآمد است
این عقلانیت اسلامی برشمرده شده به ما استقلال، آزادی، عدالت و معنویت خواهد داد. نکته دیگر این است که این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند؛ لذا ما نمیتوانیم این عقلانیت را بهصورت کاریکاتوری دنبال کنیم.
بنابراین حکمرانی ما به معنای طراحی برای کارآمدی نظام در تحقق اندیشه سیاسی امام (ره) است و بر همین اساس بنده حداقل بیش از ۳۰ سال در هرجا توفیق خدمت داشتم، تأکید کردهام که اگر قرار است اندیشههای سیاسی امام (ره) را حفظ کنیم و راه مقام معظم رهبری را پیش ببریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و باید در این کار نیز، متوازن عمل کنیم؛ یعنی هم به دین مردم و هم دنیای مردم بپردازیم.
ما انقلاب نکردیم که ثروتاندوزی کنیم؛ اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم
بله، ما انقلاب نکردیم که ثروتاندوزی کنیم و به دنبال هواوهوس برویم؛ اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم و جز سه کشور انتهای دنیا باشیم که بیش از ۱۰ سال تورم بالای ۴۰ درصد دارد.
درحالیکه در یک سمت از اتوبان کرج که صنایع هوافضا مستقر است به دلیل مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی و اتکا به فرهنگ ما میتوانیم، پیشرفتهترین موشکها با فنّاوریهای پیچیده طراحی و ساخته میشود که بخشهایی از این صنعت را در عملیات وعده صادق دیدیم، اما در سمت دیگر اتوبان، صنایع خودروسازی مستقر است و میبینیم گاهی یک خودرو مدت طولانی در پارکینگ معطل یک قطعه است؛ آیا ما که قطعات پیچیده موشکی را میسازیم نمیتوانیم گیربکس خودرو تولید کنیم؟
دست کارگرها و سرمایهگذارهای صنعت خودرو را میبوسم، اما نحوهٔ مدیریت این صنعت مایهٔ ننگ و بیآبرویی است
بنده دست تکتک کارگران صنعت خودروسازی ایران و همچنین سرمایهگذارانی که در این بخش سرمایهگذاری کردهاند را میبوسم؛ اما به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد و غربزده شرایط کنونی این صنعت باعث بیآبرویی است.
«ما میتوانیم» که امام خمینی (ره) مطرح کردند یک شعار نیست و یک حقیقت و واقعیت است و اتکا به آن مسیر اصلی رفع مشکلات کشور است.
امام با مردم انقلاب کرد، توجه کنیم که وقتی نام از مردم میبریم؛ یعنی همه مردم. اما گاهی میبینیم که متأسفانه مردم را از هم جدا میکنیم و همه چیز را برای جمع خودمان میخواهیم درحالیکه این رفتار خلاف رویکرد و مکتب امام است.
همه حزباللهیها در فضای مجازی در یک پلتفرم خاص فعالیت کنیم و مابقی را بهجای دیگری بفرستیم، کار غلطی است. این موضوع نشان میدهد به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه میکنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه میکنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمیتوانیم آن را اصلاح کنیم.
برنامه هفتم توسعه در دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم به اتمام رسید و بر اساس تجربه اصلاح اشکالات ۶ برنامه گذشته است؛ ما در جریان این برنامه تلاش کردیم حرف همه را بشنویم و این برنامه را در مجلس بهصورت دقیق بررسی کردیم. بنده نمیگویم این برنامه اشکال ندارد؛ اما معتقدم که این برنامه کماشکالترین برنامه ۵ساله کشور است که با امکانات موجود در کشور امکان اجراسازی دارد و اگر این برنامه را اجرا کنیم، تا پایان برنامه، به ثبات اقتصادی دست پیدا خواهیم کرد.