کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است

دیدار با رئیس و اعضای هیئت‌علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به مناسبت هفته پژوهش

۲۳ آذر ۱۴۰۴

امروز هر آنچه در جمهوری اسلامی رخ می‌دهد به‌پای دین نوشته می‌شود و اگر به دنبال تحقق ایران قوی هستیم، باید کارآمدی حکمرانی دینی را در عمل به اثبات برسانیم.

امروز هرگونه اتفاقی در جمهوری اسلامی به‌پای دین گذاشته می‌شود و این فرصت بزرگی برای مراکز پژوهشی دینی است تا بتوانند پیوند علم و دین را برای اداره جامعه فراهم کنند، اگر دین، انقلاب، امام راحل و یا آینده فرزندان خود را دوست داریم و به دنبال ایران قوی هستیم، باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم.

این یک فرصت بزرگی است که علما، فقها، شهدا و دانشمندان بزرگ ما و آنهایی که در هزار و چهارصد سال و اندی مجاهدت کردند، امروز فراهم آوردند تا ما دین را در قالب یک سازماندهی سیاسی در سطح بین‌المللی در طول قریب به نیم‌قرن تحت عنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی مستقر کنیم.

اداره جامعه به احکام فقهی نیازمند است

اداره حکومت دارای ابعاد مختلفی است و به احکام فقهی نیز نیاز دارد، برای اداره متعالی جامعه حتماً باید از یک منظومه کامل دینی استفاده کنیم.

ما به‌عنوان یک مدیر به همه ابزارها نگاه می‌کنیم، مسئله‌ای که در حال حاضر دنیا را متحول می‌کند، فناوری‌ها است، داده‌ها جای قوانین را می‌گیرند و این مسئله سبک زندگی را تغییر می‌دهد.

آینده ما در استفاده از داده‌ها است که همه چیز را تغییر می‌دهد در این میان، باید پرسید رابطه‌ این تحولات با دین چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر، بحث هوش مصنوعی مطرح است و آینده را داده‌ها رقم می‌زنند، رفتار انسان‌ها با ابزاری که درست می‌کنند و دسترسی‌ها، متحول شده و زمان کوتاه خواهد شد و ضروری است به این مباحث در همه ابعاد به‌طورجدی و اساسی بپردازیم.

 ایران باید جزو ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشد

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب؛ ما باید جزو ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم و باتوجه‌به ساختار و نرم‌افزار هوش مصنوعی در حال حاضر، باید این حوزه تقویت شود.

موضوعات اساسی متعددی پیش روی ما قرار دارد، اگر به کشورهای مختلف نگاه کنیم، می‌بینیم که در حوزه نرم‌افزار و فناوری، با سرعت‌ غیرقابل‌تصوری پیش می‌روند و ما نیز باید به این عرصه مهم توجه کنیم.  

اداره کشور با علم و همراه با دین ممکن خواهد بود، در اداره جامعه باید همه مؤلفه‌ها، از هوش مصنوعی گرفته تا پیچیدگی موضوعات مختلف، در نظر گرفته شود و قطعاً حکمرانی دینی نیز باید همراه آن باشد تا کارآمدی لازم تحقق یابد.

در بخش‌هایی از قانون‌نویسی قطعاً نظارت انسانی لازم است، هوش مصنوعی خوب می‌آموزد، اما آینده‌نگری و تفکر ندارد و ابزاری است که انسان باید فکر و اندیشه را به آن بدهد.

مجلس قادر است از میان ۱۲ هزار و ۵۸۳ قانون، تعداد زیادی را کاهش دهد تا مردم در آسایش باشند و بتوانند به‌راحتی زندگی کنند، یکی از دلایل فساد در کشور وجود قوانین ناکارآمد است؛ بسیاری از قوانین ضعف دارند و باید قوانین را ساماندهی کنیم.

مردم باید در نظام حکمرانی از حقوق خودآگاه باشند و آن را از مسئولان مطالبه کنند. قطعاً اگر مردم با حقوق خود آشنا شوند، نسبت به وظایف خود نیز آگاه خواهند شد؛ اگر فردی وظیفه خود را انجام ندهد، نمی‌تواند حقوق خود را مطالبه و دریافت کند و بر اساس حقی که دارد باید وظیفه خود را انجام دهد.

در حکمرانی اجتماعی سرمایه‌ای برتر از اعتماد وجود ندارد، تمام اشکالات جامعه ناشی از بی‌اعتمادی است. اعتماد باید به مشارکت معنادار منجر شود و مشارکت معنادار نیز باید چهار منبع قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را که ابزار اداره حکومت هستند، نمایان کند. کارکرد این چهار مؤلفه، اداره مطلوب جامعه را برای ما فراهم می‌کند.

با همراهی مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی باید ساختار اصولی قانون‌نویسی فراهم شود، جز مجلس، جای دیگری حق قانون‌نویسی ندارد و این موضوع موردتوجه نمایندگان است. مجلس در رأس امور است و باید امور را تنظیم‌گری کند.

مجلس باید بیش از ۱۲ هزار قانون موجود را به ۳ هزار و پانصد قانون کاهش دهد، قوانین موجود، طبق نظر شورای نگهبان هر جا با شرع مغایرت داشته باشد باید اصلاح شود. نمی‌توان به بهانه کمبود زمان، تنقیح قوانین را انجام نداد؛ همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا این مهم محقق شود.

در حال حاضر مرکز پژوهش‌های مجلس در تهران و مرکز تحقیقات اسلامی در قم باید روند تولید قانون صحیح را پیش ببریم و قوانین گذشته را اصلاح کنیم.