نجفی شکایت کرد، اما خودش محکوم شد

هم نجفی نتوانست ادعایش را ثابت کند، هم بررسی جداگانه دادگاه نشان داد پسر قالیباف بی‌گناه است

11 مرداد 1403

تصویر

پایگاه رسمی محمدباقر قالیباف —

نجفی، شهردار وقت تهران، گزارشی را به دادگاه برد و ادعا کرد قالیباف و پسرش ملکی را برای مدرسۀ مهر هشتم به‌رایگان تصرف کرده‌اند و برخلاف دستور شهردار برای بازگرداندن آن حاضر به بازپس‌دادن نیستند.

الیاس قالیباف، پسر ارشد محمدباقر قالیباف، بلافاصله از نجفی شکایت کرد. نجفی در دادگاه حاضر شد و چون سندی بر ادعای خود نداشت، اذعان کرد که این گزارش را از حراست گرفته است و حراست شهرداری باید پاسخگو باشد. حراست کل شهرداری مسئولیت گزارش را با شهردار منطقه دانست و شهردار منطقه نیز آن را به گردن حراست منطقه انداخت.

حراست منطقه نیز وقتی به بازپرسی آمد، نتوانست از گزارش خود دفاع کند. دادگاه شهردار منطقه را به‌واسطۀ عدم دخل و تصرف در گزارش حراست تبرئه کرد، اما حراست منطقه محکوم شد و آقای نجفی نیز چهار ماه حبس تعزیری گرفت.

در تجدید نظر، ازآنجاکه نجفی در زندان بود و شرایط خوبی نداشت، الیاس قالیباف از او گذشت و رضایت داد. به‌دلیل رضایت الیاس، حکم مدیر حراست نیز اجرا نشد و پرونده مختومه شد.

اما به‌خاطر جنبۀ عمومی دادگاه اساساً باید ورود می‌کرد که آیا گزارش آن‌ها، فارغ از مستندبودن یا نبودن، درست است یا خیر. به همین دلیل پروندۀ شرکت شمس‌الشموس به چند تیم کارشناسی مالی، فنی، و عمرانی ارجاع شد. در نتیجۀ همۀ این کارشناسی‌ها، دادگاه به تاریخ 1400/8/8 به شمارۀ پروندۀ 140068390011071955 برای الیاس قالیباف قرار منع تعقیب و برائت صادر کرد و مشخص شد الیاس قالیباف تخلفی نکرده است.