مسابقات بی‌فایدۀ رسانه‌ای و مجادلات سیاسی خلاف آرام‌بخشی و امیدآفرینی است

اولین نطق محمدباقر قالیباف در جایگاه ریاست دورۀ دوازدهم مجلس شورای اسلامی

8 خرداد 1403

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نخستین نطق خود در صحن علنی مجلس دوازدهم

در ابتدا وظیفۀ خود می‌دانم بار دیگر شهادت سید شهیدان اهل خدمت آیت‌الله دکتر رئیسی و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم داغدار ایران تسلیت گویم و از خداوند متعال علو درجات و هم‌نشینی با ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا (ع) را مسئلت دارم.

در ابتدا ضروری است از شما نمایندگان محترم به‌صورت ویژه تشکر کنم که به من اعتماد کردید و بنده را به‌عنوان خادم خود انتخاب نمودید و برخی امور را به اینجانب تفویض کردید تا مطابق قانون اساسی و قانون آیین‌نامۀ داخلی مجلس وظایفی را با استفاده از اختیاراتی که تعیین شده است، پیگیری کنم.

من خود را نمایندهۀ شما می‌دانم و با همۀ ظرفیت و توانی که دارم تلاش خواهم کرد ذیل رهنمودهای رهبر فرزانۀ انقلاب و با کمک شما، مجلس دوازدهم در پیگیری منافع و مصالح مردم کارنامه‌ای درخشان داشته باشد. همه می‌دانیم که کار در مجلس یک کار جمعی است، همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهم مشترک عمل کنیم، ساختار مجلس به‌گونه‌ای است که اگر عموم نمایندگان بر یک موضوعی عزم نکنند مجلس نمی‌تواند کار مؤثر انجام دهد و گاه حتی یک نماینده هم می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزند.

واقعیت این است که مردم از ما مسئولان، چه ما نمایندگان و  چه دیگر مدیران اجرایی، توقع دارند به‌جای حاشیه‌پردازی فقط به فکر مسائل آنان باشیم. حضرت آقا خط اصلی مجلس را در پیام خود روشن کردند، مجلس دوازدهم رویکرد اصلی‌اش را باید همین رهنمودها قرار دهد، رهبر حکیم انقلاب آرام‌بخشی، امیدآفرینی و دعوت به همدلی در محیط عمومی و پرهیز از مسابقات بی‌فایدۀ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در داخل مجلس را مبنای عمل مجلس دوازدهم تعیین کردند، لذا به نظر می‌رسد رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد.

ما باید برای ایجاد امید در مردم به فهم مشترک برسیم و همگرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقۀ سیاسی که داریم بر روی اولویت‌داشتن حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم. اختلاف سلیقه‌ها در روش حل مسائل هم طبیعی است و هم باعث دقیق‌ترشدن بحث‌ها می‌شود، اما همه باید مراقب باشیم که هر حاشیه‌پردازی یا مسابقات رسانه‌ای یا مجادلات سیاسی خلاف آرام‌بخشی و امیدآفرینی و خلاف رهنمودهای صریح رهبر انقلاب است.

مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود برنامۀ هفتم پیشرفت کشور است که میثاق ملی ما در مجلس و دولت شهید رئیسی است و به‌عنوان یکی از میراث‌های مهم این شهید بزرگوار محسوب می‌شود و می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند.

اگر ما در مجلس یا دولت بعد روی اجرای برنامۀ هفتم بایستیم می‌توانیم در کوتاه‌مدت مشکلات روز مردم را مدیریت کنیم و در بلندمدت پیشرفت کشور را رقم بزنیم. امیدوارم همۀ ما نمایندگان تا پایان دورۀ نمایندگی بتوانیم مطابق توصیۀ رهبر انقلاب با رعایت تقوا، گذشت، انصاف، مسئولیت‌پذیری و کار بی‌منت تکلیف خودمان را در قبال مردم و انقلاب انجام دهیم، إن‌شاءالله.