قطعنامههای تحریمی اگرچه کاغذپاره نیستند اما پیامدهای تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران نخواهند داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی
۱۱ شهریور ۱۴۰۴
سالروز آغاز امامت مولا و مقتدایمان حضرت ولیعصر (عجل ا…تعالی فرجه الشریف) را به نمایندگان محترم، ملت شریف ایران و تمام چشمانتظاران آن حضرت تبریک و تهنیت عرض میکنم؛ از خداوند متعال میخواهیم امر فرج ایشان را تسریع بخشد تا جهان از سیطرهٔ این ظلم و بیعدالتی و قساوت که تنها گوشهای از آن را در نسلکشی غزه شاهد هستیم، رهایی یابد. همچنین قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال کشورمان در مسابقات جهانی را به قهرمانان سربلند و آیندهدار کشورمان و خانوادههای محترم آنان، سرمربی با دانش، اعضای کادر فنی و مسئولان مربوطه تبریک و تهنیت میگویم. باوجود این جوانان پر تلاش و خستگیناپذیر که حد و مرزی برای موفقیت نمیشناسند، آیندهٔ ایران عزیزمان، درخشان خواهد بود.
ترور و کشتار جمعی و نسلکشی، هیچ جنایتکاری را رستگار نکرده است
در ادامه شهادت نخستوزیر و تعدادی از وزرای دولت انقلابی کشور دوست و برادر یمن را به ملت قهرمان یمن تسلیت میگویم و حملهٔ تروریستی و تجاوزکارانهٔ رژیم صهیونیستی به صنعا را محکوم میکنیم و این ضایعه را به ملت قهرمان یمن تسلیت میگویم. باند جنایتکار حاکم بر سرزمینهای اشغالی بهغلط تصور میکند که با ارتکاب جنایتهای بیشتر، راهی به رهایی خواهد یافت؛ اما ترور و کشتارجمعی و نسلکشی، هیچ جنایتکاری را رستگار نکرده است و این قطعیست که سرانجام، رژیم نسلکش و تروریست صهیونی در دریایی از خون صدها هزار بیگناهی که به شهادت رساندهاند، غرق خواهد شد و مایهٔ عبرت حامیان خود قرار خواهد گرفت.
توسعه و امنیت ایران و چین به لحاظ تاریخی و ژئوپلیتیک به یکدیگر گرهخورده است و تهران و پکن از این موضوع بهخوبی آگاهاند/ «سرنوشت مشترک جهانی» پایه و اساس نظم نوین بینالملل خواهد بود.
ایران و چین، دو تمدن کهن آسیایی، با پیوندهای تاریخی و فرهنگی عمیق و دیرینه، ظرفیت بیمانندی برای تأمین صلح و امنیت پایدار و شکلدهی به نظم منطقهای و جهانی عادلانهتر و تحقق چندجانبهگرایی دارند. همانطور که رئیسجمهور محترم چین در سخنرانی دیروز خود تأکید کرد، ما باید نیرویی برای ثبات در این دنیای بیثبات باقی بمانیم. ما باید به برچیدن دیوارها ادامه دهیم، نه ساختن آنها؛ ما باید به دنبال ائتلاف باشیم، نه جدایی.
توسعه و امنیت ایران و چین به لحاظ تاریخی و ژئوپلیتیک به یکدیگر گرهخورده است و تهران و پکن از این موضوع بهخوبی آگاهاند. «سرنوشت مشترک جهانی» پایه و اساس نظم نوین بینالملل خواهد بود.
مجلس شورای اسلامی، به جد معتقد است که همکاریهای ایران و چین در تمام سطوح مورد توافق باید از سطح حرف به عرصهٔ عمل برسد و اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای را فرصتی تاریخی برای مقابله با یکجانبهگرایی و تقویت همکاریهای عملیاتی در حوزههای امنیتی، اقتصادی و زیرساختی میداند و رفع موانع بوروکراتیک و قانونی پیش روی اجرای توافق جامع راهبردی و پروژههای مشترک را اولویت اصلی خود قرار داده است؛ ابتکار کمربند و راه چارچوب پیشبرندهٔ این همکاریهاست.
ما به طور کامل از تلاشهای مجدانهٔ رئیسجمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان در این اجلاس برای ارتقای سطح تعاملات در بخشهای مختلف بین دو کشور و با سایر کشورهای عضو و ناظر حمایت میکنیم و بر این باوریم که همکاری ایران و چین بهعنوان دو عضو کلیدی سازمان شانگهای، میتواند نقشی تعیینکننده در صلح و ثبات منطقهای ایفا کند.
قطعنامههای تحریمی اگرچه کاغذپاره نیستند اما پیامدهای تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران نخواهند داشت/ روسیه و چین مکانیسم ماشه را غیرقانونی دانستهاند؛ موضوعی که مشروعیت تلاش اروپایی را زیر سؤال برده و جدیت جامعه بینالملل در اجرای تحریمها را کاهش میدهد
این روزها دشمن با فضاسازی برای شروع فرایند اجراییشدن مکانیسم ماشه برخی نگرانیها را برای مردم ایجاد کرده است. مسئولین جمهوری اسلامی بارها غیرقانونی بودن استفاده از این روش را تبیین کردهاند و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل مانند روسیه و چین هم بهصورت رسمی بر آن تصریح کردهاند. روشن است که سه کشور اروپایی به دلیل عملنکردن به تعهدات خود در برجام، حق فعالکردن مکانیسم پاراگراف ۳۷ برجام را نداشته و به همین جهت به شکلی غیرقانونی فرایند بازگرداندن قطعنامهها را آغاز کردهاند، برایناساس لازم است که ایران اقدامی بازدارنده برای هزینهمند کردن این اقدام غیرقانونی طرفهای اروپایی انجام دهد تا منجر به تغییر تصمیم دشمن در فعالکردن مکانیسم ماشه شود. تصمیم واحد نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بهزودی اعلام و اعمال میشود. اما آنچه امروز مهمتر به نظر میآید، روشنکردن این نکته است که برخلاف فضاسازیهای شدیدی که دشمن ایجاد کرده است، قطعنامههای تحریمی سازمان ملل علیرغم اینکه کاغذپاره نیستند؛ اما پیامدهای تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران نخواهند داشت. البته این مسئله در صورتیست که با تبیین مناسب بار روانی ناشی از فضاسازیهای دشمن مدیریت شود.
اولین دلیل این واقعیت این است که تحریمهای اقتصادی ذکر شده در این قطعنامهها به فعالیتهای هستهای ایران مرتبط است و بسیار کماثرتر از تحریمهای عمومی و با مصادیق بسیار زیادیست که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است. بهعبارتدیگر با بازگشت قطعنامههای سازمان ملل تحریم اقتصادی جدیدی نیست که به تحریمهای فعلی اضافه شود. دلیل دوم این است که با پیگیری نهاد اوفک از جانب دولت زیادهخواه آمریکا، تحریمهای یکجانبهٔ این کشور به شکل حداکثری اجرایی میشود که البته ما شاهد هستیم با همهٔ پیگیریها از جانب آمریکا، این کشور نتوانسته مانع فروش نفت ایران شود و تجارت خارجی ما علیرغم چالشها و موانع جریان دارد. این در حالیست که تحریمهای سازمان ملل به نسبت تحریمهای یکجانبهٔ امریکا، گستردگی و نهاد ناظر و ضامن ندارد. ممکن است عدهای اهمیت بازگشت قطعنامههای تحریمی علیه ایران را در ایجاد زیرساخت حقوقی بینالمللی برای تحریمهای آمریکا بدانند و مدعی شوند که این زیرساخت قانونی باعث میشود که تحریمهای آمریکا مؤثرتر از قبل اجرایی شود. توضیح داده شد که از نظر حقوقی این قطعنامهها شامل تحریمهای کمشدتی هستند و شامل تحریم صادرات نفت ایران نمیشوند؛ اما آنچه جای تردید در نادرست بودن ادعای ایجاد زیرساخت حقوقی برای تحریمهای آمریکا باقی نمیگذارد غیرقانونی دانستن مکانیسم ماشه توسط روسیه و چین بهعنوان دو عضو شورای امنیت سازمان ملل است که به نبودن مشروعیت قانونی تلاش اروپایی منجر میشود و باعث میشود بخش مهمی از جامعه بینالملل در اجراییشدن این تحریمها جدیت نداشته باشند.
آنچه برای عدم حملهٔ دشمن مهم است نه مکانیسم ماشه بلکه حفظ انسجام ملی و افزایش توان نظامی ایران است
همچنین دشمن با فضاسازی اعمال مکانیسم ماشه را رفتن ذیل فصل هفتم سازمان ملل و مقدمهٔ جنگ علیه ایران معرفی کرده است. این ادعا در حالیست که اولاً جنگ دوازدهروزه به ما نشان داد که دشمن برای جنگ نیازی به قطعنامهٔ سازمان ملل نمیبیند، ثانیاً در این قطعنامهها اشارهای به مادهٔ ۴۲ منشور ملل متحد که زمینهساز توسل بهزور است ندارد و برای این امر نیاز به قطعنامهٔ جدیدیست که با وتوی کشورهای چین و روسیه روبرو خواهد شد. آنچه برای عدم حملهٔ دشمن مهم است نه مکانیسم ماشه بلکه حفظ انسجام ملی و افزایش توان نظامی ایران است. به لطف تلاشهای صورتگرفته توان دفاعی ما در وضعیت بازدارندهای قرار دارد به همین جهت حفظ انسجام ملی در برابر دشمن و ایجاد آرامش در مردم توسط همهٔ مسئولین و فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از مصادیق آن تبیین میزان اثرات واقعی فعالشدن مکانیسم ماشه است.
در همین راستا از همهٔ مسئولین کشور مخصوصاً دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، وزارتخانههای مختلف دولت، تحلیلگران و کارشناسان حوزهٔ بینالملل و اقتصاد لازم است که با تبیین دقیق، کماثر بودن بازگشتن قطعنامههای سازمان ملل را برای جامعه روشن کنند تا دشمن نتواند برساخت رسانهای نادرستی از مکانیسم ماشه، ایجاد کند و بتوان آثار روانی منفی این مسئله را مدیریت کرد.