فرصت‌های ارتقای روابط نباید از بین برود

دیدار نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

18 اردیبهشت 1403

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار صبح سه‌شنبه، 18 اردیبهشت ماه 1403 نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق — این سفر در وقت مناسب و خوبی انجام شد. إن‌شاءالله این سفر در توسعۀ روابط اقتصادی و فرهنگی با توجه به ارتباطات عمیقی که بین اقلیم کردستان و ایران وجود دارد، اثرات مثبتی بگذارد.

گفت‌وگوهای انجام‌شده در این نشست و این سفرها در توسعۀ همکاری‌های سیاسی و امنیتی اثرگذار است و می‌تواند تحکیم روابط را به همراه داشته باشد. برای امنیت ایران و عراق و باورهایی که داریم، خون جوانان دو کشور ریخته شده است. روزهای سختی را گذرانده‌ایم و اکنون فرصت‌هایی برای توسعۀ اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی، فناوری، علمی و دانشگاهی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

همۀ ما بر این باوریم که رژیم صهیونیستی امروز دشمن شماره یک جهان اسلام است و می‌بینیم در غزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در عملیات وعدۀ صادق که جواب تجاوز رژیم صهیونیستی را دادیم، به دنیا به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دادیم که هیچ تعللی در تصمیم‌گیری نداریم و مصمم و محکم ایستاده‌ایم.

بارزانی: اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید ایران تبدیل شود

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در این دیدار — در چارچوب این سفر دیدارهای خوبی در تهران داشتیم و همان‌گونه که گفتید این سفر در مقطع زمانی مناسبی انجام شد، روابط ایران با اقلیم کردستان و کشور عراق یک رابطۀ تاریخی است، فراز و نشیب‌هایی حتماً در این روابط وجود داشته، اما با مدیریت و اهتمام به موضوع می‌توانیم تمام مشکلات را برطرف کنیم.

در زمینۀ اقتصادی نیز تلاش این است که سطح روابط اقتصادی را ارتقا دهیم، به‌نحوی‌که در دوران کرونا هیچ زمانی مرزهای اقلیم بسته نشد، درحالی‌که سایر مرزهای عراق بسته بود.

معتقدم با دیدارهای این سفر سرفصل تازه‌ای از روابط بین اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شود و در این راستا لازم است از همۀ پشتیبانی‌های ایران در روزهای سخت از اقلیم کردستان تشکر کنم.

در تمام شرایط بحرانی، که بعد از سال 1391 داشتیم و همچنین در پیروزی‌های خود، شما را در کنار خود دیده‌ایم و به‌طور مسلم اجازۀ اینکه اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود را نمی‌دهیم و خواهان این موضوع نیستیم و با آن برخورد می‌کنیم.

دربارۀ رژیم صهیونیستی با شما هم‌نظر هستیم. هیچ عقل سلیمی این را قبول می‌کند که با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران را از دست بدهد.

ما اهمیت روابط را می‌دانیم و خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسیم. زمانی که داعش آمد، ما اولین کسی را که در کنار خود دیدیدمجمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بود. این‌ها را نه‌تنها در مجالس خاص، بلکه به‌صورت علنی و رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم و آقای بارزانی دراین‌خصوص کتاب نوشتند و قدر این پشتیبانی‌ها را می‌دانیم.

خوشحالیم که توفیق میزبانی زوار امام حسین (ع) را داشته‌ایم و باید اقدامات را نهادینه‌تر کنیم. مردم ما زائران را مهمان خود می‌دانند و برای راهپیمایی اربعین اقداماتی داشتیم، ازجمله اینکه موکب‌هایی را برای پذیرایی از زائران راه‌اندازی کردیم.

این سفر را نقطۀ عطف جدید در روابط فی‌مابین می‌دانم و از شما رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به عراق و اقلیم کردستان دعوت می‌کنم.