ضمانت من، بعد از فضل الهی و لطف مردم، کارنامه‌ام است

دیدار دکتر قالیباف با کارگران و بازنشستگان

29 خرداد 1403

محمدباقر قالیباف در همایش کارگران و بازنشستگان

شما عمر خود را برای عزت و آبادانی کشور گذاشتید و تلاش کردید. خوشحالم که امروز در جمع شما عزیزان هستم. دغدغه امروز ما این است که امید به آینده داشته باشیم و تلاش کنیم که همین ها به‌عنوان ذخیره همراه ما خواهد بود.

انتخابات یکی از موضوعات مهم است. یکی از برکات راه امام(ره)، شهدا و انقلاب اسلامی این است که انتخابات یک فرصت طلایی برای تعیین سرنوشت خودمان است و مطمئنم به این موضوع مهم توجه دارید. هشتم تیرماه روزی است که ملت ایران با مشارکت خود و با انتخاب دقیق و کارشناسانه، 4 سال اداره کشور را به برادری واگذار کنند. امروز در عرصه انتخابات قرار است یکی از برادران، سکان اداره کشور را در دست بگیرد پس بدانید که این سرنوشت و آینده کشور، جوانان و فرزندان شما است که به دست شما رقم می‌خورد.

قوانین خوبی برای شما قشر بازنشسته و کارگر در مجلس تصویب شده است. قانون اساس کار است اما اگر نوشته شد و به هر دلیلی اجرایی نشد ارزشی جز یک برگه کاغذ ندارد و اتفاقی نمی‌افتد لذا قانون باید اجرا شود. 45 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، بنده و امسال بنده، در هرکجا که هستیم باید بدانیم، اوایل انقلاب نیست که نسبت به افراد شناخت نداشته باشیم. افرادی که امروز در معرض انتخاب قرار دارند حتماً کارنامه و عملکردی دارند که باید با دقت به آن نگاه کرده و تصمیم دقیق و صحیح بگیریم.

امروز به برکت انقلاب اسلامی، تعیین سرنوشت در عرصه‌های مختلف به دست مردم عزیز رقم می‌خورد و این تأثیرگذاری چه در شوراهای شهر و شهرداری‌ها و چه در مهم‌ترین پست اجرایی کشور یعنی ریاست جمهوری که همه ظرفیت‌های کشور در اختیار او بوده و باید این قوانین را اجرا کند، نمود دارد.

حتماً فاصلۀ تورم و حقوق را جبران خواهم کرد

مشکلات اقتصادی زیادی داریم اما من به‌عنوان فردی مطلع، باتجربه و آگاه از مسائل کشور می‌گویم که در کنار آن ظرفیت‌هایی داریم که در حال تلف کردن آن هستیم. امروز قرار است برای این موضوعات تصمیم بگیریم و به فردی رأی بدهیم که وقتی در مسند ریاست جمهوری قرار گرفت تحت هیچ شرایطی، بهانه‌جویی نکند.

ما نمی‌توانیم در شرایط سختی که مردم، کارگران، کارمندان، معلمان، بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و تأمین اجتماعی، روستاییان و کادر درمان دارند، ناکارآمدی داشته باشیم. امروز تورم بالا که بیش از 10 سال نیز در کشور حاکم است باعث مشکلات عدیده شده است.

زمان تصویب بودجه به همکاران می‌گفتم به این بودجه، بودجه دولت نگویید چراکه بودجه زندگی مردم است. آثار بودجه نباید باعث حقوق مردم ثابت بماند و تورم افزایش یابد که سفره مردم و محرومان کوچک شده و تورم تأثیر مستقیم بر زندگی مردم می‌گذارد و در چنین شرایطی اگر به درمان هم نیاز داشته باشد مجبور است از سفره خود بزند که این‌ها را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کرده و می‌فهمم چراکه در همین خانواده کارگری بزرگ‌شده‌ام. من به شما متعهدم حتماً فاصله میان حقوق ثابت و تورم را پر کنیم که اگر این کار را نکنیم روزبه‌روز مشکلات بیشتر خواهد شد.

امروز رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که سخت‌کوش و پرتلاش باشد، از سوی دیگر تصمیمات سخت و شجاعانه تصمیم بگیرد و اجازه ندهد دارایی‌ها و ثروت ملی کشورمان به‌درستی مدیریت و هزینه نشده و تبدیل به زیرساخت‌های کشور نشود و درنهایت بار آن را قشر مستضعف کشور بکشد. این اشکالات جدی را باید برطرف کنیم و قول می‌دهم به کمک خداوند بتوانیم این بحث را پیش ببریم.

امروز تولیدکنندگان در روستاها باید مورد توجه جدی باشند. آنها تولیدکننده هستند و در اولویت‌اند اما ما آن‌طور که بایدوشاید به آنها توجه نکرده‌ایم. 12 سال در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم و همواره می‌گفتم باید این‌گونه عمل کنیم که هم کار خوب کنیم و هم خوب کار بکنیم.

امروز رئیس قوه مجریه باید در حوزه مدیریتی به‌خوبی کار کند، تصمیم درست بگیرد و تصمیم خلق‌الساعه نگیرد که بلایی که در سال 99 سر بورس آمد، پیش بیاید که خانواده‌ها را از هستی انداخت. نباید تصمیمات ناپخته گرفته شود. اینجاست که باید تصمیمات سخت، شجاعانه و مدبرانه گرفته شود.

هشتم تیرماه روز مهمی است و مطمئن باشید در بحث مربوط به موضوع شرکتی‌ها اقدام می‌کنم. خواسته و نخواسته به وجود آمدن این شرکت‌ها باعث شد شهروند درجه یک و درجه دو درست شود که نه در قاموس انقلاب است و نه با عدالت، مروت و جوانمردی سازگاری دارد.

ما برای موضوعات اشاره‌شده، پیش‌بینی‌هایی در قانون برنامه هفتم داریم که البته صرفاً قانون کافی نیست چراکه بخشی از کار است. اجرای قانون نیازمند همت است. اگر کیک اقتصاد را بزرگ نکنیم قطعاً نمی‌توانیم اتفاقات خوب را رقم بزنیم. پیش از بزرگ کردن کیک اقتصادی باید به ظرفیت‌هایی که امروز وجود دارد اما از آنها به‌درستی استفاده نشده، با اولویت توجه کنیم.

امروز 3.5 برابر یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم، انرژی هدر می‌دهیم

وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم بخشی از آن سرمایه‌گذاری و بخشی بهره‌وری است که تقدم با بهره‌وری است چراکه در همان سرمایه ایجاد می‌شود تا برای رشد 8 درصد اقتصادی گام برداریم.

امروز 17.5 درصد از انرژی تولیدشده‌ای که استحصال می‌شود را هدر می‌دهیم. در حال حاضر 3.5 برابر یارانه‌هایی که به‌صورت مستقیم پرداخت می‌کنیم را اتلاف می‌کنیم. اینکه همواره فریاد می‌زنم که چالش اصلی امروز مدیریت است به خاطر همین است و باید به سمت انتخاب رئیس قوه مجریه‌ای برویم که توان و روحیه کار داشته باشد و بتواند آگاهانه و شجاعانه تصمیماتی بگیرد که می‌تواند تحول ایجاد کند و این تحول باید سال‌به‌سال در زندگی مردم، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی بر اساس برنامه هفتم نشان داده شود.

زمانی که در شهرداری تهران بودم می‌گفتم تحولات باید در هر مرحله به‌صورت فصلی، در هر منطقه شهرداری به‌صورت 6 ماه یک‌بار و در کل شهر سالی یک‌بار رقم بخورد و این تأثیرات از برنامه هفتم باید در مقیاس کشوری دیده شود. اولویت ما در برنامه هفتم خانواده و سبد خانوار است.

خدمت زنان محترمی که در جمع هستند و از جوانی خود گذشتند می‌گویم؛ باور داریم زنان محور اصلی خانواده هستند اما امروز به‌گونه‌ای عمل شده که مادرخرج خانه هستند که هم تربیت و آموزش فرزندان را بر عهده دارند و هم خرج خانه را تنظیم و مدیریت می‌کنند و حتی بیرون از خانه در کنار همسر خود مشغول به کار باشند. ما مکلف هستیم این فرصت را برای زنان فراهم کنیم که در بُعد امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی محیطی باشد که بتوانند از خانه تا میدان تلاش کنند.

معتقدیم زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، محور اساسی کار هستند، در آینده کشور و تربیت فرزندان که نیروها و سرمایه‌های آینده کشور مؤثرند و در کنار آن در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی فعال هستند. این نقش، نقش بی‌نظیری است که هم مادری را در خانه دنبال می‌کنند که نقشی بی‌بدیل است و هم تأثیرگذاری در عرصه اقتصادی و اجتماعی دارند. ازاین‌رو ما باید خانواده را مورد توجه قرار دهیم و زنان در اولویت توجه در رشد اقتصادی و پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف باشند.

دست و پای دولت را در تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه در اقتصاد کوتاه خواهم کرد

به‌طور روشن عرض می‌کنم، ما باید به سمتی برویم که آسایش و آرامش بازنشستگان در شرایط امروز کشور، اولویت باشد. قطعاً تا زمانی که در برنامه هفتم تسلط کامل بر موضوع کنترل تورم پیدا نکردیم، فکری برای این قشر از جامعه می‌کنیم که البته امیدواریم این زمان به کمک یکایک مردم، نخبگان، کارآفرینان، جوانان باغیرت خلاق در حوزه دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاران عاشق خاک کشور به‌سرعت بگذرد. دست و پای دولت را از دخالت‌های بی‌مورد در امر اقتصاد کوتاه خواهم کرد، از اتلاف و خروج سرمایه‌های کشور جلوگیری می‌کنم و در کمترین زمان ممکن برنامه را در راستای کاهش تورم پیش می‌برم.

هر میزان این موضوع زمان برد تا کار انجام شود، قطعاً فاصله میان تورم و حقوق را با افزایش حقوق و کمک خرید کالاهای اساسی برای شما جبران خواهیم کرد که هرگز سفره شما کوچک نشود.

نکاتی که گفتم شامل همسان‌سازی و همه موضوعات می‌شود. متناسب‌سازی چیست؟ شما از ما می‌خواستید قانون داشته باشیم که ماده 28 قانون مدیریت خدمات کشوری از این تناسب می‌گوید که حقوق کارگر و کارمند متناسب با تورم باشد اما اجرا نمی‌شد چون مشکلات بودجه داشتیم. مشکلات بودجه به دلیل بی‌تدبیری‌ها در مدیریت سرمایه‌ها بود که به درآمدزایی برسد. ما سالیانه 1260 همت در حال اتلاف هستیم. طبق برآوردهای ما از متناسب‌سازی در ابتدای امسال، 70 همت آن انجام شده است.

معتقدم نیروهای شرکتی بعضاً با تحصیلات، تخصص و زمان گذاشتن بیشتر در محل کار خود مشغول‌اند اما چون تبدیل به شهروند درجه دوم شده‌اند وضعیت دریافتی خوبی ندارند و شرکت واسط نیز 30 درصد را فقط به خاطر رابطه برمی‌دارد. لازم است تولید ثروت داشته باشیم که با ضعف مدیریت هدر نرود. امروز جوانان و سرمایه‌گذاران ما باید تلاش کنند تا فرصتی فراهم شود و خلق ثروت داشته باشیم و رشد کنیم. این شما هستید که می‌توانید با حضور و تشخیص درست، تصمیمی بگیرید تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و این‌گونه نشود که امروز زنجیره تولیدی که ناقص است را ادامه دهیم.

در پتروشیمی این همه زحمت می‌کشیم و استحصال می‌کنیم اما به متانول و اوره تبدیل می‌شود و یک نوع ماده خام آماده شده داریم که در زنجیره به کشورهای دیگر صادر می‌شود و چند برابر از آن استفاده می‌کند درحالی‌که ارزش‌افزوده اینجا نیست و ما باید این کار را خودمان انجام دهیم. حل این موضوع سال‌های طولانی وقت نمی‌خواهد. ما فرصت نداریم و حق آزمون‌وخطا هم نداریم.

ضمانت من، بعد از فضل الهی و لطف مردم، کارنامه‌ام است

شما 8 تیر تصمیم می‌گیرید اگر من بر اساس تصمیم شما توفیق خدمت پیدا کردم خدا را شاهد می‌گیرم و شهدای هم‌رزم را در این جلسه حاضر و ناظر می‌دانم. در 45 سال گذشته در انقلاب اسلامی هیچ‌گاه زندگی شخصی نداشته‌ام و همه زندگی من کار و تلاش در خدمت ملت عزیز، انقلاب و نظام ما بوده است ازاین‌رو باقوت و قدرت بیشتر این راه را پیگیری خواهیم کرد.

عزیزی از من پرسید ضمانت این حرف شما چیست؟ گفتم بعد از فضل الهی، کمک مردم و جوانان، کارنامه گذشته من است. سال 92 در تلویزیون سؤالی از من شد که برای بازنشستگان چه کار می‌کنی گفتم کاری می‌کنم که وقتی پایان هفته فرزندان و نوه‌هایشان به منزل آن‌ها آمدند، در یخچال را که باز کرد نبیند خالی است. چند سال بعد مجدد از من سؤال کرد که آقای قالیباف پس چرا یخچال‌های ما را پر نکردی که گفتم برای اینکه شما به من رأی ندادید. باید رئیس‌جمهور می‌شدم که پر می‌کردم.

بااین‌حال وقتی در حوزه قانون‌گذاری در مجلس قرار گرفتم، همه قوانینی که می‌تواند منجر به پر شدن یخچال شما شود را پیگیری کردم. بیمه کارگران ساختمانی در مجلس یازدهم با همه دشواری‌ها پیگیری شد و بی‌سابقه است که قانونی را بعد از 45 روز مجدداً بیاوریم و اصلاح کنیم. امسال کارگران ساختمانی بیمه قطعی هستند.

شهید رئیسی در دولت سیزدهم تلاش بزرگی کرد. ما در دهه 90 برآیندمان چه بود؟ حضرت آقا درباره دهه 90 می‌فرمایند این دهه، دهه خوبی نبود و کشور راکد شد. دلیل اینکه شرایطمان در دهه 90 خوب نبود این بود که تنها یک درصد در سال رشد اقتصادی داشتیم اما رشد نقدینگی 26 برابر افزایش یافته بود که سفره مردم را این‌گونه کرد.

دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اقدامات خوبی برای حل این موضوع انجام دادند اما تقدیر این شد که شهید عزیزمان در پرواز اردیبهشت از دست ما رفت. امروز باید قانون برنامه را که اصلاً مانند قوانین برنامه گذشته نیست که تنها 30 درصد آنها اجرا می‌شد، را سردست بگیریم و اجرا کنیم.

برنامه‌های قبلی توان اجرا نداشت و ضریب اجرایی آن ضعیف بود. ما ریل پیشرفت را پیش می‌بریم و این شما هستید که تلاش کنید و بعد ما هستیم که در مقابل تلاش شما اگر توفیق خدمت پیدا کردم، پاسخگو خواهم بود و هرگز بهانه‌جویی نخواهم کرد و با کمک شما و جوانان کشور و مردم کار را به فضل الهی پیش خواهم برد./