دیگر فرصت آزمون و خطا نیست

دیدار محمدباقر قالیباف با مردم شریف کرمان

30 خرداد 1403

محمدباقر قالیباف در دیدار مردمی کرمان

برای بخشی از جوانان عزیزی که در دوران دفاع مقدس نبوده‌اند می‌گویم؛ شهادت می‌دهم که در جای‌جای این سرزمین در دوران دفاع مقدس خون فرزندان این استان بر زمین ریخته شده است. از شمال غرب و از کوه‌های سر به فلک کشیده تا سرزمین تفتیده خوزستان و در عبور از اروند و شهدای منطقه فاو، شاهد افتخارات لشگر ثارالله(ع) بودیم که توفیق هم‌رزمی با آنها را داشتم.

اگر امروز شاهد عزت مسلمین هستید و می‌بینید همه ایرانیان و آزادگان در اقصی نقاط دنیا حسرت اقتدار ایران را می‌خورند و امروز کشورهای اسلامی متحد شده و در مقابل ظلم ایستاده‌اند، افتخار آن برای استان کرمان است که سردار بزرگی همچون شهید سلیمانی عزیز داشت؛ مردی که بیش از 40 سال بی‌وقفه، شجاعانه، مجاهدانه، خالصانه و مظلومانه جنگید. شهید عزیزی که به گردن تک‌تک ما و نسبت به همه قومیت‌ها و ادیان حق دارد و از همه بشریت دفاع کرد و تبدیل به‌افتخار این استان شد. اکنون این شما هستید که باید این مسیر و این راه را ادامه دهید.

بی‌شک امروز، شهید سلیمانی، شهدای دیگر و همه عزیزانی برای ایران و ملت ایران تلاش کردند، چنانچه در عرصه دفاع و اقتدار در عملیات وعده صادق دیدید که عظمت و اقتدار نظام اسلامی به نمایش گذاشته شد. ما نباید کاری کنیم که مدیون شهدا و هم‌سنگران و عزیزان خود باشیم. امروز در عرصه مسائل اقتصادی نتوانسته‌ایم آن‌گونه که بایدوشاید انجام وظیفه کنیم. آنها این را از ما نمی‌پذیرند و این ضعف ما است.

خیلی صریح می‌گویم، برادران و خواهران گرامی! به‌عنوان یک خدمتگزار، بچه رزمنده و هم‌رزم شهدا عرض می‌کنم، مدیون باشم که طی 45 سال گذشته، زندگی کرده باشم که بگویم زندگی کرده‌ام. من بی‌وقفه در مسیر تلاش در همه صحنه‌ها در میدان بودم. من بااطلاع عرض می‌کنم که خداوند به این کشور و سرزمین برکت بخشیده و ظرفیت‌ها در حوزه مادی و انسانی وجود دارد.

امروز در حوزه تولید نفت و گاز در دنیا رتبه اول را داریم و 19.5 درصد ذخایر دنیا در کشور ما قرار دارد و معادن ما از سرمایه‌های بزرگ کشورمان است. امروز با توجه به افزایش تورم، قدرت خرید خانواده‌ها به‌شدت کاهش‌یافته است. سبد خانوار به‌گونه‌ای است که هم سلامت و هم وضع اقتصادی را در حداقل‌ها تحت تأثیر قرار داده که باید به این موضوع در کشور پایان دهیم.

بعد از ۴۵ سال، دیگر فرصت آزمون و خطا نیست

در دهه 90 که گذشت، رشد اقتصاد کشور کمتر از یک درصد بود و رشد نقدینگی 26 برابر افزایش داشت که باعث شد سفره مردم کوچک شده و مشکلات عدیده به وجود بیاید. هم‌زمان کرونا نیز شیوع یافت ازاین‌رو، در این سال‌ها هم عزیزان خود را از دست دادیم و هم در حوزه اقتصاد دچار مشکلات دیگری شدیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند دهه 90، دهه سخت و تلخی بود.

ما در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کاری را آغاز کردیم و با تلاش مستمر اقدامات خوبی انجام دادیم. ما قطعاً به سمتی خواهیم رفت که بتوانیم بر مشکلات به‌صورت ملموس با کمک مردم فائق آییم. اصلاحات و تغییرات چه جایی باید انجام شود؟ یکی از خدمت‌های جمهوری اسلامی این است که مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند. آن‌ها هستند که تأثیرگذارند و محل آن نیز انتخابات است.

انتخابات کوتاه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر و کم‌هزینه‌ترین پنجره‌ای است که می‌توان از طریق آن برای تغییر تصمیم گرفت. ما باید افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند ضعف‌ها و اشکالات گذشته را جبران و نقاط قوت را تقویت کنند به‌ویژه در قوه مجریه که در جایگاه رئیس‌جمهور باید اقدام جدی شود. هر قانونی که در مجلس نوشته یا اصلاح می‌شود، هرچقدر هم دقیق، جامع، کامل و مؤثر باشد اگر اجرایی نشود، ارزشی اندازه یک برگه کاغذ نخواهد داشت و اینجاست که ما برای عبور از این مسیر سخت باید تلاش کنیم.

من 3 نوبت به این موضوع در صداوسیما اشاره کردم. در قدم اول بدون هیچ وقفه‌ای قادر هستیم فشار تورم که با میزان درآمد همخوانی ندارد را با استفاده از ظرفیت‌های موجود که با ضعف مدیریت در حال تلف شدن و هدر رفتن است، برطرف کنیم. تصمیمات خلق‌الساعه به دلیل بی‌عرضگی گرفته می‌شود. اینجا گام اول با شماست و مردم به‌صورت دقیق باید بررسی و انتخاب کنند و بی‌شک همه مردم قبول دارند آن‌هایی که امروز بعد از 45 سال خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند باید عملکرد و کارنامه داشته باشند. اکنون وقت آزمون‌وخطا و فرصت سوزی نیست. ما می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم.

این عهد من با همۀ اقشار ضعیف باشد که معضل تورم را حل خواهیم کرد

من معتقدم این کار امکان‌پذیر است اما این کار به عهده شما مردم عزیز است. البته هر آنچه خداوند تقدیر کند رخ می‌دهد اما این مردم هستند که با بررسی دقیق، انتخاب صحیح را صورت دهند. اگر چنین توفیقی پیدا کردم، با یکایک مردم ایران در همه اقشار پیمان می‌بندم، مخصوصاً قشرهای زیرخط فقر، فرهنگیان، معلمان، بازنشستگان لشگری و کشوری و آن‌هایی که حقوق ثابت دارند، این کار را به‌طور مطمئن دنبال می‌کنند و کار باید انجام شود و پیش برود.

بار اساسی و مهم این است که بتوانیم در حوزه سرمایه‌گذاری و ثروت از ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کنیم، چه آنجایی که باید رفع تحریم کنیم که آن را پیگیری می‌کنیم و چه در حوزه مربوط به خنثی‌سازی تحریم‌ها که می‌توانیم از ظرفیت حضور مردم استفاده کنیم که تاکنون مغفول مانده است.

جلوی هدررفت‌ها را می‌گیریم و تناسب حقوق و تورم را به‌سرعت اجرا خواهیم کرد

مشکل اینجاست که دولت در امورات اقتصادی دخالت بیش‌ازاندازه می‌کند لذا باید دست و پای دولت و سیستم‌های بروکراسی که مانع یک روند درست می‌شوند را حذف کرد و به اتلاف منابع و سرمایه‌ها پایان داد. دولت و مدیر قوی باید بتواند جامعیت، قدرت اجماع سازی و وحدت انسجام را داشته باشد چراکه امروز بخش قابل‌توجهی از دارایی‌ها در صندوق‌های امانات بانک‌ها هستند و برخی از سرمایه‌های انسانی کشور از مرزها خارج می‌شوند درحالی‌که دوست ندارند بروند اما به خاطر تورم می‌روند.

جوانان گام دوم انقلاب، تشکل‌های دانشجویی و کارآفرینان خلاق باید به میدان بیایند و موانع سخت اقتصاد را بردارند. تصور نکنید حل مشکلات، سالیان سال زمان می‌خواهد. مدت 5 سال زمان برای اجرای برنامه هفتم داریم که می‌توانیم بحث تورم را حل کنیم و فاصله میان سفره‌های مردم با حقوق آنها را برطرف کرده و در سال اول به ثبات برسانیم.

بر خود وظیفه دانستم نخستین سفر خود را برای عرض ادب به استان شما مردم خونگرم یعنی کرمان بیایم، مردمی که در بخش‌های مختلف حضور دارند. بیش از 40 سال با هم در روزهای سخت زندگی کردیم. امروز ما با شما و سر مزار این شهید عزیز تجدید بیعت کردم که بگویم شهدای عزیز، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و ایران عزیز به شما نیازمند است. آمده‌ام تجدید بیعت کنم که به‌عنوان یک خدمتگزار راه شهدا، امام شهدا و مقام معظم رهبری برای حل مشکل شما عموم مردم، وقت می‌گذارم.

به یکایک شما مردم عزیز در سراسر استان کرمان درود می‌فرستم. به همه طوایف و کسانی که اینجا تشریف آوردند تشکر می‌کنم. به شما قول شرف می‌دهم که به حول و قوه الهی اگر توفیق خدمت پیدا کردم به این نابسامانی‌ها پایان دهم و زندگی‌های مردم را سامان دهم. نشده در جایی باشم و مشکلات مردم را رفع نکرده باشم. امروز با کمک مردم و با تلاش و مجاهدت بر مشکلات فائق خواهیم آمد و برای همه شما آرزوی موفقیت توأم با شادابی و نشاط و عاقبت به خیری می‌خواهم.

خانم‌ها بحثی درباره دهکده گل‌ها مطرح کردند که قول دادم این موضوع را پیگیری کنم. از همه جانبازان، خانواده شهدا، طوایف و بزرگان تشکر می‌کنم.