تعیین مهلت دوهفته‌ای قالیباف برای تهیۀ گزارش وزارتخانه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس دربارۀ حادثۀ تلخ معدن طبس

نشست بررسی ابعاد حادثۀ معدن طبس با حضور رئیس مجلس و وزرای کار و صمت

3 مهر 1403

خواستۀ اول من انسجام کاری در مجلس است تا بتوانیم گزارش دقیقی از ابعاد مختلف این حادثه تهیه و در مجلس ارائه کنیم.

حادثۀ رخ‌داده در معدن زغال‌سنگ طبس بسیار تلخ است، نباید این‌طور باشد که در این حادثه، غم و سوگ و ناراحتی لحظه‌ای داشته باشیم و خدای‌ناکرده با گذشت زمان موضوع رهاشده و همه‌چیز به حالت قبل برگردد.

متأسفانه در برخی معادن سیستم پیشگیری و هشدار وجود ندارد، در مقابل جان‌باختگان و خانواده آن‌ها مسئولیت داریم و باید این عزیزان را جزئی از خانواده خود بدانیم و با این نگاه مسئله را پیگیری کنیم.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید محور کار تهیه گزارش حادثه معدن زغال‌سنگ طبس باشد، تأکید من این است که موضوع، ژورنالیستی دنبال نشود بلکه گزارشی دقیق و فنی که همه ابعاد را موردتوجه قرار دهد، از شروع و چگونگی رخ دادن حادثه تا نحوه مدیریت و کمک‌رسانی به حادثه دیدگان تهیه شود.

درزمینهٔ ایمنی معادن آیین‌نامه‌ای با بیش از ۴۰۰ ماده وجود دارد که بر اساس گزارش ارائه‌شده به جزئی‌ترین موارد اشاره‌کرده است، این در حالی است که آئین‌نامه مذکور متأسفانه به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود و در این زمینه دستگاه‌های مدیریتی و تصدی گر باید پاسخگو باشند؛ البته بخشی از مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکاران و برخی دیگر بر عهده دستگاه‌های متولی منطقه‌ای و ملی قرار دارد و به همه این موارد باید پرداخته شود. 

این مسئله باید در قالب ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس بررسی و پیگیری شود، گزارش مجلس از حادثه معدن طبس باید فنی، کارشناسی، دقیق و به‌گونه‌ای باشد که قوه قضاییه بتواند به‌عنوان کیفرخواست به آن استناد کند. 

بخشی از مسائل مربوط به ابعاد عدم اجرای اصول و اصلاح فرآیندها و رفع اشکالات برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید توسط کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس پیگیری شود، درنهایت تمامی گزارش‌های مجلس در خصوص حادثه معدن زغال‌سنگ طبس باید به‌صورت یکجا جمع‌بندی شده و این گزارش طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی به قوه قضاییه ارسال و به آن رسیدگی شود.