محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست رسانهای که عصر چهارشنبه، ۷ آذرماه ۱۴۰۳ و در آستانه روز مجلس در بهارستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه (س) به همه محبین اهلبیت (ع) و خیرمقدم به یکایک اصحاب رسانه که در این نشست حضور پیدا کردند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی:
از همه اصحاب رسانه که افکار عمومی را نمایندگی کرده و خواستههای مردم را با انتقادات و پیشنهادها سازنده خود پیگیری کرده و به مسئولان کشور در سطوح مختلف کشور، کمک میکنند، تشکر میکنم.
یکی از انتقاداتی که به من وارد بود، عدم برگزاری کنفرانس خبری در دوره یازدهم مجلس بود، روز خبرنگار به خبرنگاران قول دادم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی سالی دو نوبت و حتی اگر فرصتی دست داد بهصورت فصلی این حق شما را بهعنوان نمایندگان افکار عمومی ادا کنم؛ لذا این نخستین جلسه ما در ۶ ماه نخست این دوره است.
خداوند بزرگ را بابت اینکه مردم عزیز لبنان از زیر بمبارانهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی امشب را در آرامش به سر میبرند، شاکریم و از رزمندگان حزبالله که باعزت، افتخار، شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هرگز اجازه ندادند یک وجب از خاکشان علیرغم همه فشارهایی که بهواسطه بمبارانها به آنها وارد میشد، در تصرف دشمن درآید، قدردانی میکنیم.
دولت باید زمین را بهصورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد/ مسئولان مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند
اطمینان دارم و متوجه این موضوع هستم که مشکل مسکن در معیشت مردم نقش اساسی و جدی دارد و موضوع مسکن در کشور نباید رها شود.
هر کاری برای مردم انجام دهیم و حتی اگر حقوق را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم. مسکن حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ و حتی تا ۷۵ درصد درآمد خانوادهها را به خود اختصاص میدهد، مشکل مسکن تبعات اجتماعی هم در پی دارد و مستأجران مشکلات زیادی را تحمل میکنند؛ بنابراین معتقدم اگر مسکن خانوادهها حل و آنها صاحب مسکن شوند، بزرگترین مسئله معیشتی مردم حل خواهد شد.
مسئولان باید مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند، به صاحبنظران و منتقدان باید اجازه صحبت بدهیم و مشکل را به رسمیت بشناسیم و از کنار آن عبور نکنیم؛ زیرا اگر یک نفر در طول عمرش یکسوم حقوقش را ذخیره کند و از دهک یک تا پنج باشد تا ۷۰ سال هم نمیتواند یکخانه زیر ۱۰۰ متر را برای خود فراهم کند و اگر تمام حقوقش را هم کنار بگذارد این مشکل قابلحل نیست.
ما در مجلس یازدهم اشاره کردیم مسائل اقتصادی در اولویت است و مسکن هم در اولویت قرار خواهد گرفت و باید تولید مسکن را در اولویت و جلوی احتکار مسکن را میگرفتیم.
موضوع کنترل نرخ اجارهبها و قوانین موجر و مستأجر و همچنین مالیات بر خانههای خالی را تصویب کردیم و وظیفه قانونگذاری را انجام دادیم؛ در مواد ۵۰ تا ۵۵ قانون برنامه هفتم توسعه به سیستم نظام تأمین و مسکن روستایی و بافت فرسوده توجه کردیم و معتقدم روشهای اجرایی در مسکن درست نیست و باید بدانیم چه کسی باید مسکن را تولید کند؛ دولت نباید مسئول تولید و ساخت مسکن باشد و مردم، شرکتها و بنگاهها میتوانند این کار را انجام دهند و سازوکار آنهم مشخص است و دولت هم مکلف است زمین را تأمین کند؛ زیرا زمین حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمامشده مسکن را به خود اختصاص میدهد و بنابراین دولت باید زمین را حتی بهصورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد.
۱۵ درصد از کل جغرافیا و سرزمین ما قابل سکونت است، کمتر از یکمیلیون هکتار تحت پوشش مسکن داریم و بر اساس آمارها سازمان ملی مسکن بیش از زمینهای ساختهشده، اراضی در اختیار و در تملک دارد که در محدوده و حریم هستند.
در برنامه هفتم پیشرفت، دو دهم درصد از اینها را که حدود ۳۰۰ هزار هکتار است، پیشبینی و دولت را مکلف کردهایم تا این زمینها را در اختیار کسانی که نیازمند هستند قرار دهد دولت باید با پشتیبانی و با استفاده از نظام بانکی حمایت کند و اجازه دهد مردم خودشان بسازند.
باید بدانیم که جمعیت را کجا مستقر کنیم، امروز شاهدیم در یک درصد از سرزمین، قریب به ۲۳ درصد جمعیت را متمرکز کردهایم که نمونه آن دشت تهران است و الان که مسکن مهر میسازیم و قانون جهش مسکن را دنبال میکنیم، همه در ۱۰۰ کیلومتری اطراف تهران و اطراف کلانشهرهای بعدی است. طبیعتاً باید جاهایی مسکنسازی کنیم که توزیع فضایی مسکن نیز در نظر گرفته شود. چرا سمت شهرهایی که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر دارند نمیرویم؟
دولت باید مکلف شود زمین در اختیار کسانی بگذارد که زمین و پول ندارند، امروز هر کسی که در بافت فرسوده یک محدوده زمینی دارد، اگر حداقل تراکم را ۱۲۰ یا ۱۲۲ درصد بگیرد میتواند یک مسکن ۳ طبقهای بسازد. ما هماکنون در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم درحالیکه در توکیو نصف آن است و در نیویورک کمتر است.
در جریان قانون برنامه هفتم تعداد سکونت جمعیت در هر هکتار را ۶۰ نفر پیشبینی کردهایم، اگر این کار را دنبال کنیم، صاحب زمین میتواند با کسی مشارکت کند که یکی امکان پول دارد و یکی امکان زمین دارد و کار انجام شود پس چرا کار پیچیده میکنیم. مگر دولت در مسکن مهر چند میلیون مسکن ساخته است شاید زیر ۲ میلیون مسکن باشد که بیش از ۱۲۰ هزار مسکن آنهم واگذار نشده است. پس اجازه دهیم مردم خودشان مسکنسازی کنند. در حساب ۱۰۰ که با دستور امام (ره) افتتاح شد، وظیفه دولت در حوزه تأمین مسکن، واگذاری زمین بود که اجرا نمیشود.
شیوه کار اینگونه است که یک شورای مردمی در محل باشد، حساب ۱۰۰ هم باشد و خیرین هم کمک کنند تا مشکلات مسکن مردم حل شود؛ ازاینرو معتقدم اگر میخواهیم مشکلات را حل کنیم باید در معیشت خود اولویت را به مسکن بدهیم که اگر مردم صاحب مسکن شوند دیگر نیازی به یارانه ندارند. من معتقدم باید این کار را دنبال کنیم که در مجلس قوانینی را برای این کار دنبال میکنیم. دولت روشهای خود را اصلاح کند و در مسیر درست پیش برویم تا مردم را نیز پایکار بیاوریم و از قدرت بخش خصوصی هم استفاده کنیم.
حزبالله زندهتر از همیشه است/ نتانیاهوی کثیف رجزخوانی نکند
ما از توافق آتشبس استقبال میکنیم و آرامش در لبنان برقرارشده که امیدواریم در غزه هم برقرار شود؛ اما اینکه نتانیاهوی جنایتکار متمرکز بر ایران است، حرف گزافی است.
وقتی جنگ لبنان شروع شد، سید حسن نصرالله به شهادت رسید و جنایت پیجرها و سایر جنایات صورت گرفت، همه تصور میکردند حزبالله تضعیفشده است. در سفری که به بیروت داشتم در میان دود و آتش و فشاری که بر مردم داغدار و عزادار بود که مردان آنها میجنگیدند و زنان و کودکان زیر آتش که خانه و کاشانه خود را نیز ازدستداده بودند، دیدم که هنوز صبر، شجاعت، درایت و خلاقیت دارند. من حزبالله را زنده دیدم و شاید آن روز کسی این را باور نمیکرد.
در ژنو هم گفتم که حزبالله زندهتر از همیشه است و شما دیدید و نتانیاهوی کثیف هم میداند علیرغم اینکه با ۷ لشکر به جنوب لبنان آمد، هرگز نتوانست آن را تصرف کند. پس رجزخوانی نکند. آنها شکستخوردهاند. حزبالله تا همین دیشب تلآویو را هدف قرار داده بود. این قدرت اسلام است و ما حتماً عملیات «وعده صادق ۳» را در پیش داریم و این تصمیم ما است؛ البته زمانبندی آن نیز جزئی از عملیات است که در زمان خودش صورت میگیرد.
باید پایههای رشد روابط ایران و چین را بسازیم
بیشک چین یکی از کشورهای دوست، نزدیک و متحد ما بوده و روابط عمیق راهبردی با این کشور داریم که باید آن را توسعه دهیم و این موضوع اراده همه مسئولان در جمهوری اسلامی است. باید دید ارتباط عمیق راهبردی بر چه اساسی شکل میگیرد؛ کشورهایی که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند به این سمت پیش میروند.
امروز ما هر سه بعد دوست، دشمن و منافع مشترک را با چینداریم؛ لذا ارتباط ما بیشک یک ارتباط راهبردی، ماندگار و تأثیرگذار است که در قالب روابط دوجانبه، منطقهای و بینالمللی توصیف میشود و دارای ابعاد مختلف استراتژیهای بخشی اعم از مسائل محیطزیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین مسائل سیاسی، امنیتی و دفاعی است.
فرصتهای بزرگی در روابط میان ایران و چین وجود دارد، موقعیت جغرافیایی ایران و چین در این موضوع بسیار مؤثر است که میتوان از فرصتهای اقتصادی و کریدورها دراینخصوص نام برد. فرصتهای سازمانهای مهم بینالمللی همچون بریکس و شانگهای و همچنین بهصورت مستقیم و غیرمستقیم اوراسیا را نیز داریم.
ازاینرو این تصمیم قطعی دو کشور است که البته هنوز به این سطح از روابط نرسیده و معتقدیم باید پایههای این روابط را بسازیم یعنی در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسیم که هنوز جا دارد و بعدازآن نیز به سمت توسعه سطح روابط در همه موضوعات منطقهای و جهانی حرکت کنیم.
ریشه گرانی و تورم در میرداماد، پاستور و بهارستان
گرانی و تورم را موضوع مهمی میدانم، گاهی از گرانی و تورم میگوییم؛ اما برای مبارزه با آن به فروشگاهها و مغازهها یعنی سراغ کاسبها میرویم اما این قشر، باعثوبانی تورم نیستند و راهکار حل گرانی و تورم نیز دنبال کردن و تنبیه کردن آنها نیست؛ البته منکر این نیستم که ممکن است بخشی از آنها گرانفروشی کنند اما این افراد ریشه گرانی و تورم نیستند.
ریشه گرانی و تورم در میرداماد، پاستور و بهارستان است، طبیعتاً این موضوع دو علت اساسی دارد. یک علت آن بانکها هستند به این معنا که نقدینگی و پایه پولی را افزایشی میدهند که باعث میشود ارزش پول ملی را از دست بدهیم و تورم ایجاد شود. این ناشی از این است که هزینههای دولت را افزایش میدهیم و رشد اقتصادی نداریم؛ بعد برای آن اوراق صادر کرده و تکلیف مالایطاق میکنیم. درنهایت اینکه کیک اقتصاد را بزرگ نمیکنیم و تولید ناخالص داخلی (GDP) را بالا نمیبریم بلکه هزینههای جاری را افزایش میدهیم که منجر به تورم میشود.
برنامه هفتم میثاق دولت و مجلس برای حل مشکلات است
برنامه هفتم میثاق ما برای حل این مشکلات است که در فصل هفتم این قانون راهکارهایی برای این موضوع اندیشیده شده، برای رشد اقتصادی، حل مشکل صندوقهای بازنشستگی و جلوگیری از افزایش نقدینگی باید از این قانون استفاده کرد. امروز بانکها در کفایت سرمایه خود در شرایط بدی هستند؛ برخی بانکهای خصوصی بهگونهای رفتار میکنند که خلق پول میشود که به معنای دست در جیب مردم کردن است؛ ازاینرو باید بهصورت جدی این موضوع را پیگیری کنیم و توافق، همدلی و همکاری متمرکز بر این موضوع شود.
وفاقی که با رد یکفوریت لایحهای بهم بخورد، نباشد بهتر است
در پاسخ به سؤال دیگری مبنی طرح اظهارات برخی از رسانههای دولتی پیرو رد لایحه اخیر دولت و اذعان به این نکته که مجلس به وفاق با دولت پشتپا زد؟
وفاقی که بخواهد با یک لایحهای که یکفوریتش، رأی لازم را کسب نکند، به هم بخورد، همان بهتر که نباشد. ما وقتی حرف از وفاق، همکاری و تعامل میزنیم؛ اینها باید یک سری مبانی داشته باشند.
هم مجلس و هم دولت همه یک حرف را تکرار کرده و میگویند برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و سیاستهای کلان مصوب هم مبانی است که باید دنبال کنیم، بنابراین تعامل و وفاق و همه این حرفها حول محور این موضوع است.
وقتی دم از همکاری و تعامل میزنیم نباید خلاف قوانین عمل کنیم
سلایق سیاسی نظیر اینکه برخی طرفدار دولت باشند و برخی مخالف آن امری است که همه باید آن را بپذیریم، بههرحال ما دو گرایش در کشور داشته و سلیقههایی داریم. حتی برخی اوقات در همین برنامه هفتم هم اساس کار را قبول داریم اما روشهایمان متفاوت است. لذا باید به این بخش بهدرستی دقت کنیم.
وقتی دم از همکاری و تعامل میزنیم دیگر نباید خلاف قوانین عمل کنیم، بنده زمانی که فوریت لایحه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در مجلس مطرح شد، شخصاً به این لایحه رأی ندادم و لایحه بهصورت عادی به کمیسیون ارجاع شد تا موردبررسی قرار گیرد. به نظر شما ما کار خلاف قوانین را باید موردتمجید قرار دهیم؟
بر اساس قانونی که در حال حاضر جاری است، باید عنوان کنم حضور برادر عزیز ما آقای ظریف در دولت ق خلاف بوده و این مسئله کاملاً روشن است.
بنده اگر جای آقای ظریف بودم خیلی باظرافت به آقای پزشکیان میگفتم اجازه دهد که چند صباحی در دولت نباشم و در صورت تعیین تکلیف و قانونی شدن لایحه فوق، به دولت برگردم.
نباید مباحث اینگونه مطرح شود که چون ما به این لایحه رأی ندادیم پس وفاق را به هم زدهایم. اگر شرایط بدین نحو باشد باید بگویم که اصلاً نمیتوانیم کار کنیم.
حوزه نظارت مجلس سیستمی و جمعی است
ما باید در موضوعات مهمی همچون انرژی، مسکن و بسیاری از مسائل اقتصادی منسجمتر، بامحبتتر و با گذشتتر کار را دنبال کنیم، در حوزه نظارت مجلس باید بگویم که این نظارت، نظارت سیستمی و جمعی است.
ما در قالب نظارت سؤال کتبی، سؤال منطقهای، تذکر، استیضاح و تحقیق تفحص را پیش رو داریم، ما این موارد را بهصورت فردی آغاز میکنیم، اما بهصورت جمعی آنها را انجام میدهیم. بنابراین یک نفر میتواند تحقیق و تفحص را آغاز کند اما تا زمانی که کمیسیون آن تحقیق و تفحص را نپذیرد، قابلاجرا نیست. حتی اگر کمیسیون این موارد را تائید بکند، این مسئله به صحن مجلس ارجاع میشود و اگر صحن علنی به این تحقیق و تفحص رأی ندهد، این موضوع دیگر رسیدگی نمیشود، بنابراین یک نماینده در این بخش تصمیمگیری نمیکند.
جنس نظارت مجلس با نظارتهای صورت گرفته در سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است، سازمان بازرسی کل کشور اگر درجایی متوجه خلافی شود، آن موضوع را متوقف میکند. این در حالی است که مجلس کار را متوقف نمیکند. ازاینرو مجلس تذکر و پیگیری کرده و مسیر خود را انجام میدهد.
ما در نظارت به دنبال مچگیری نیستیم با اشاره به مصوبه حق مأموریت دلاری به ریالی که اخیراً از سوی دولت مدنظر قرارگرفته، در بحث دلار باید بگویم که ما میگوییم کسری ارز داریم و میگوییم که باید در هزینهها دقت شود، بنابراین اگر در مدیریتها به این سیاستها توجه کنیم، مسائل برطرف خواهد شد. بههرحال این موارد بر مبنای سلیقه است.
همجهتی دولت و مجلس در افزایش حقوق کارکنان و کارگران و بازنشستگان
در پاسخ به سؤالی در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۴ و وضعیت ارز ترجیحی کالاهای اساسی؟
یکی از موضوعاتی که در قانون برنامه بودجه مهم است بحث معیشت مردم بوده و پسازآن رشد اقتصادی؛ البته باید توجه داشت که لایحه بودجه هنوز در مرحله اول قرارگرفته و درآمدها و مسائل کلان مطرحشده است و حتی جداول هم بررسی نشده است البته بخش قابلتوجهی از بودجه تعیین تکلیف شده است.
بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تا ۱۲ شب گذشته، ممکن است گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس با تغییراتی همراه باشد و حتی ممکن است طبق ایرادات شورای نگهبان در خصوص سیاستهای کلان با تغییراتی همراه شود، لذا اگر آماری در این نشست ارائه میشود، بدانید که لایحه بودجه هنوز به قانون تبدیل نشده است. ما در بحث مرتبط با افزایش حقوق تلاشمان را کردیم که با افزایش حقوق و ارائه خدماتی، تورم را پوشش دهیم. البته هنگام ارسال لایحه بودجه به مجلس در هزینههای جاری شاهد افزایش بودیم و به این اشکال هم در صحن مجلس اشاره کردهام و از آنها قول گرفتهام که این موضوع را در مجلس اصلاح کنیم.
در جلسهای که با حضور رئیسجمهور و روسای کمیسیونهای مجلس داشتیم رئیسجمهور باور به این موضوع داشتند و تأکید کردند که اگر قرار است هزینههای جاری بخشهای مختلف دولت بیش از سایر بخشها افزایش پیدا کند، بنده نیز آن را قبول ندارم و باید به افزایش حقوق کارکنان و کارگران و بازنشستگان توجه شود لذا این همجهتی میان مجلس و دولت وجود دارد.
ما افزایش حقوقها را بین ۲۰ الی ۳۰ درصد پیشبینی کردیم؛ از طرفی هزینههای مرتبط با قانون جوانی جمعیت را ۸ درصد بیشتر افزایش دادیم تا تورم برای افرادی که حقوق کمتری دارند جبران شود.
از سوی دیگر حداقل حقوق را ۱۳ میلیون و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشبینی حقوق صورت گرفته است، ۲۸۸ میلیون در سال برای این افراد در نظر گرفتیم و سعی کردیم تا سقف ۲۴ میلیون تومان نیز از مالیات معاف شوند، اما اگر با اضافهکارها و حق مأموریتها حقوقشان افزایش پیدا کرد تا سقف ۱۰ درصد صرفاً از مابهالتفاوت مالیات اخذ شود. سعی کردیم با این سیاستها تورم را پوشش دهیم. همچنین ۱۱ میلیارد یورو همارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو تجهیزات مصرفی پزشکی و شیر خشک خاص در نظر گرفتیم.
23 آذرماه؛ زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب
در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب؟
خدمت آقای آقاتهرانی همعرض کردم که زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب ۱۶ آذرماه نیست بلکه ۲۳ آذرماه است، زیرا سه ماه فرصت برای ابلاغ قانون بوده است؛ لذا امیدوارم نگویید که ۱۶ آذر شد و این قانون را ابلاغ نشد. آقا تهرانی هم گفتند که این خبر را اصلاح خواهند کرد.
مجلس جای نگاههای متفاوت، نظرات مختلف و سلیقههای گوناگون است
در پاسخ به سؤال دیگری از این خبرنگار در رابطه با کنترل سوپرانقلابیها در مجلس؟
این نگاه را قبول ندارم چراکه مجلس جای نگاههای متفاوت، نظرات مختلف و سلیقههای گوناگون بوده و تضارب آرا و افکار دارد و زیبایی مجلس به این است، اگر همه باهم یک حرف بزینم خودمان خسته خواهیم شد لذا هرچقدر مباحث مختلف، محکمتر و جدیتر مطرح شود کار پختهتر خواهد شد. هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد و امروز هم در مجلس شاهد بودید.
سلیقههای سیاسی مختلفی در مجلس وجود دارد و ما در این زمینه احساس نگرانی و مشکل نمیکنیم و این را زندهبودن و پویایی مجلس میدانیم.
شما در مجلس یازدهم نیز این موضوع را بهصورت کامل مشاهده کردید و در این مجلس هم خواهید دید. معتقدم مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم عقلانیت انقلابی بالاتری دارد. چراکه نمایندگان فعال و مؤثر دوره قبل حدود ۱۰۰ نفر به مجلس دوازدهم آمدند همچنین نمایندگان با تجربه ادوار هم به این مجلس اضافه شدند لذا مجلس مسلطتر و باکیفیتتر و فعالتر است، لذا هیچ احساس نگرانی وجود ندارد.
مجلس حتماً درجایی که باید نظارت کند بدون هیچ تعارفی موضوعات را مطرح خواهد کرد
جلسه سران هم بر اساس قانون اساسی تشکیلشده است، هماهنگی میان قوا از وظایف رهبری انقلاب بوده و جلسات هم برخی اوقات در محل هر قوه و برخی اوقات هم در بیت رهبری معظم برگزار میشود و اگر سران در موضوعی به جمعبندی برسند و نیاز به اذن رهبری باشد حضرت آقا اعتماد دارند و این همراهی را دارند و بسیاری از کارها در آنجا سرعت گرفته و مشکلات حل میشود.
اما همه به این موضوع متعهدیم که در مسیر قانون باید عمل کنیم حتی اگر برای شرایط خاص و تحریم لازم باشد در جلسه سران تصمیمی جهت لغو قانونی بگیریم، باید در مجلس تبدیل به قانون شود. لذا تأکید میکنم چنین احساسی نداشته و این هماهنگی میان دولت و مجلس بوده و امیدواریم در سایر موضوعات هم به این صورت باشد.
مجلس و دولت هر کدام وظایفی دارند و حتماً در جایی که باید از نظارت استفاده کنیم و مسائل و مشکلاتی را پیگیری کنیم بدون هیچ تعارفی مطرح خواهیم کرد و باید بدانیم که این رفتوبرگشتها یک ذینفع نهایی دارد و آن مردم هستند ما باید در این رفتوبرگشتها مشکل مردم را حل کنیم. همچنان که سه سال گذشته در جلسه معارفه رئیس قوه قضاییه نیز مطرح کردم که اگر ذینفع نهایی هماهنگی و همراهی قوا و مردم نباشد آن همدلی و همکاری فایده ندارد.
مجلس و دولت قاچاق سوخت را انکار نمیکنند
در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت ناترازی انرژی و تعبیر برخی رسانهها از اظهارات رئیس مجلس که علت را تحریمهای آمریکا عنوان کرده است؟
صحبت من جدید نبود و بارها در جلسات دولت و صحن اشاره کردم و انرژی دغدغه جدی رئیسجمهور هم است؛ روز گذشته از اظهارات اینجانب برداشت اشتباهی شد درحالیکه صحبتهای من روشن و شفاف بود.
به نظر شما قاچاق سوختی که در حال حاضر انجام میشود بهعنوانمثال با شوتی، دبه و وانت 25 تا 30 میلیون لیتر در روز قاچاق میشود و یا ما میخواهیم این مسئله را بپذیریم یا انکار کنیم و در حال حاضر مجلس و دولت این موضوع را انکار نمیکند و این مسئله هست و وجود دارد.
وقتی از تورم و رشد اقتصادی صحبت میکنیم همه مسئول آن هستیم و وظیفه و نقش قانونگذار، دولت، قوه قضائیه و مردم مشخص است؛ معتقدیم انرژی به معنای فرآورده، گاز و نفت، کالاهای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آنها را تولید و وارد نمیکند و بخشهای دولتی یکی از بزرگترین مصرفکننده انرژی هستند و امروز نیروگاهها در پیک مصرف 250 میلیون مترمکعب گاز مصرف میکنند و بیش از 5 میلیارد لیتر تنها سوخت گازوئیل و این موارد در نیروگاهها باید ذخیره کرد و اتفاقی که میافتد تولیدکنندهها و مصرفکنندههای اصلی در این جابهجاییها و حملونقلها ممکن است خط بخورند.
متأسفانه در حوزه انرژی بهاندازه مصرف انرژی هدر میدهیم البته منظور از هدررفت انرژی کیفیت تولید خودروها و باز گذاشتن در اتاقها در زمستان نیست بلکه رقم هدررفت انرژی بالا است.
در حال حاضر درآمد ارزی ما در بخش دولتی و خصوصی 70 تا 80 میلیارد دلار است که به همین میزان انرژی هدر میدهیم بعد میخواهیم رشد اقتصادی 8 درصد را هم دنبال کنیم و هرچقدر تلاش کنیم به 4 تا 4.5 درصد خواهیم رسید و از این 8 درصد 2.8 آن بهرهوری است و تمام این میزان را میتوان در انرژی دنبال کرد.
تحریم حتماً کاغذ پاره نیست/نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم/قانون اقدام راهبردی علیه تحریمها مانع برجام نیست
در پاسخ به سؤالی مبنی بر رفع تحریمها و تعامل با جامعه بینالمللی و ازسرگیری مذاکرات و جلوگیری از جریان تندروها؟
تحریم حتماً کاغذ پاره نیست و در اقتصاد تأثیر دارد اما نکتهای را که در مورد انرژی متذکر شدم تأکید میکنم که هدررفت انرژی ارتباطی به تحریم و آمریکا ندارد و مشکل داخلی است و نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم. همچنین قانون اقدام راهبردی علیه تحریمها مانع برجام نیست بلکه تصویب شد که تسهیل گری و به برجام کمک کند و توافقات باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و از این قانون دفاع میکنیم.
طرفدار حل موضوع هستیم و مانع نخواهیم شد؛ مگر با آمریکا بهصورت مستقیم مذاکره نکردیم و برجام تصویب نشد، صداقت آمریکا کجا رفت، برجام را پاره کردند و ما در بحث هستهای هم همین اعتقاد را داریم و هر جا انتفاع اقتصادی برقرار باشد ورود میکنیم و معتقدم با رفع نقاط ضعف در چارچوب قانون مجلس اقدام خواهیم کرد و نگاه ما این است هر زمان انتفاع اقتصادی اتفاق بیفتد همراهی خواهیم کرد.
در خصوص حجاب قانون داریم که بهدرستی اجرا نمیشد
زمانی که در حال پیگیری موضوع عفاف و حجاب در مجلس بودیم برخی معتقد بودند در این خصوص قانون نداریم درحالیکه در این خصوص قانون داشتیم که بهدرستی اجرا نمیشد اما آن زمان مرتب میگفتند سریعتر قانون بنویسیم.
قانون حجابی که اکنون مدنظر است، در زمان خود ابلاغ میشود، لایحه بود یعنی قوه قضائیه آن را تنظیم کرده، به دولت داده و دولت نیز آن را به مجلس داده است، این لایحه در ابتدای کار 9 ماده داشت اما چون این قوه صرفاً به بخش قضایی و جرم انگاری موضوع توجه کرده بود، دولت آن را به 14 ماده رساند و به موضوعاتی دیگری نیز توجه کرد.
مجلس به بعد ایجابی حجاب توجه کرد
درنهایت وقتی این لایحه به مجلس آمد به این جمعبندی رسیدیم که باید ابعاد مختلف حجاب دیده شود که شامل ابعاد شرعی، دینی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، فلسفی و هویتی و یک موضوع پیچیده اجتماعی است که باید به همه آنها بهصورت جامع توجه کرد و نباید به آن نگاه صرفاً سلبی داشت لذا مجلس به بعد ایجابی آن نیز توجه کرد.
گزارشی که در مجلس تهیه و در صحن علنی در خصوص حادثهای که در سال 1401 رخ داد، در جریان این گزارش، از 32 دستگاه بهعنوان مسئول توجه به ابعاد مختلف حجاب نامبرده شد تا آن را پوشش دهند. بخشی از آن نیز اقدامات سلبی بوده که جزء وظایف نیروی انتظامی و تنها این نیرو به مأموریت خود عمل کرده که گاهی هم اشکالاتی داشت و ازآنجاییکه زمانی فرمانده نیروی انتظامی بودم میگویم وقوع چنین اشکالاتی در همه دنیا طبیعی است.
گشت ارشاد دیگر در قانون حجاب وجود ندارد
ما مقرر کردیم تا دستگاههای مربوطه مکلف به انجام تکالیف خود شوند و در جرم انگاری این لایحه را نیز سطحبندی کردیم. یکی از ویژگیهای این قانون این است که تلاش کردیم جلوی هرگونه درگیری گرفته شود و گشت ارشاد دیگر در این قانون وجود ندارد.
قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی دارد و به سطوح مختلف کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی تقسیمشده که کاملاً مشخص است، در حال حاضر باید دستورالعملهای لازم بر اساس آن نوشته شود و حتماً باید امکانات و تجهیزات آن را فراهم کنیم که تا جایی که مطلع هستم بخشی از آن فراهمشده و بقیه آن نیز آماده میشود.
در حوزه جرم انگاری هم بر اساس نکاتی که اشاره شد اگر کشف حجابی بود حتماً بهصورت پیامک تذکر دادهشده و جریمه مرحله اول ثبت میشود اما اقدام نمیشود؛ اگر مجدداً تکرار شد باز تذکر داده میشود و جریمه به آن تعلق میگیرد اما موضوع زندان رفتن در این قانون وجود ندارد البته نوع کار فضای مجازی متفاوت بوده و موضوعات شفاف و روشن تنظیمشده است و تجهیزات لازم هم پیشبینی خواهد شد.
در مذاکره انتفاع اقتصادی خود را باید دنبال کنیم
گره زدن اقتصاد به مذاکره را درست نمیدانم پیشازاین نیز گفتهام که حتماً در حوزه مذاکره باید انتفاع اقتصادی خود را دنبال کنیم و هدف غایی و نهایی ما همین باشد و مجلس حتماً به این مسیر کمک میکند از سوی دیگر باید شرایط کشور را بهگونهای فراهم کنیم که امنیت در سرمایهگذاری ایجاد شود.
در جلسه سران در این خصوص صحبت شد و در آینده نزدیک، سران قوا درباره آن با مردم صحبت خواهند کرد. ما قصد داریم سندی تهیه کنیم تا سرمایهگذاران امنیت سرمایه خود را تضمینشده ببینند. صرف اینکه بگوییم با مذاکره موضوعات حل میشود، اینگونه نبوده و تجربه گذشته که برجام است این را نشان داده که یکی مذاکره کرده اما بعد یکی آن را لغو کرده است.
تلاش دولت و پارلمان عراق و ایران، حل مشکلات امنیتی و اقتصادی است
در پاسخ به یکی از خبرنگاران عربزبان حاضر در جلسه درباره روابط عراق و ایران و رویکرد جمهوری اسلامی؟
بر اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ما روابط خود بهویژه روابط پارلمانی خود را با اولویت همسایگان دنبال میکنیم که در این حوزه عراق بهصورت ویژهتر نگریسته میشود.
در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات تجاری بهویژه در حوزه کشاورزی را با عراق داریم و سفرهای گردشگری میان دو کشور زیاد است، بهطورکلی روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میان عراق و ایران در اوج خود است که قطعاً این موضوع خوشایند آمریکاییها نبوده و در این مسیر مانعتراشی میکنند که البته با این موانع روبرو هستیم اما تلاش دو دولت و دو پارلمان، حل مشکلات امنیتی در مرزهای شمال غرب، جنوب غرب و بخشهای اقتصادی است.
عراقیها همچنان مصمم به تخلیه کامل آمریکاییها از کشور خود هستند
در خصوص جنایتی که در فرودگاه بغداد رخ داد، ما این موضوع را در سطح بینالمللی پیگیری میکنیم که در این خصوص درخواستها انجامشده و در حال هماهنگیهای بعدی هستیم. البته پارلمان عراق بعد از حادثه بغداد تصمیم مهمی گرفت و آن اخراج آمریکاییها از این کشور بود که بخشهایی از این کار انجامشده و هماکنون در قسمتهای محدودی حضور دارند؛ عراقیها نیز همچنان مصمم به تخلیه کامل آمریکاییها از کشور خود هستند.
از سوی دیگر دو کشور همکاریهای نزدیک در حوزه فلسطین در قالب اتحادیه بینالمجالس جهانی، اتحادیه بینالمجالس آسیایی و اتحادیه بینالمجالس کشورهای اسلامی داریم و اخیراً بعد از انتخاب رئیس پارلمان عراق، مکالمه تلفنی در این خصوص با وی داشتم و بهزودی بازدیدی از عراق خواهیم داشت.
روسیه از کشورهای هممرز و دارای منافع مشترک با ایران است
در پاسخ به خبرنگاری از یک شبکه روس زبان درباره رویکرد ایران در ارتباط با کشور روسیه؟
روسیه از کشورهای هممرز بوده و دارای منافع مشترک با آنها هستیم همچنین در حوزههای انرژی، تجهیزات و فناوری همکاریهای جدی داریم ضمن اینکه در حوزه ترانزیت نیز فرصتهای بسیار جدی و اساسی داریم که معتقدم هنوز نتوانستهایم از تمام ظرفیتها بهدرستی استفاده کنیم.
البته در سالهای اخیر روند افزایش همکاریها شتاب بیشتری گرفته و سفری که رئیسجمهور کشورمان در آینده نزدیک به مسکو خواهد داشت، باعث گسترش رابطه دوجانبه خواهد شد. توافقاتی که در حوزه راهبردی در همه زمینهها میان دو کشور نهایی شده در جریان این سفر به امضای دو طرف خواهد رسید که میتواند شتاب همکاریها در عرصههای مختلف را گسترش دهد.
رئیسجمهور آمریکا با رقیبش برای ما فرق میکند/ رئیس دولت جدید آمریکا در باتلاق نتانیاهو نیفتد
در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مجلس شورای اسلامی قصد دارد قانونی را درزمینهٔ روابط ایران و آمریکا تصویب کند؟
قطعاً رئیسجمهور آمریکا با رقیبش برای ما فرق میکند چراکه رئیس این دولت شهید سلیمانی را به قتل رسانده است و حتماً با رقیب آن فرق دارد. اگر یک دهه گذشته ترکیبی که برای همکاران خود انتخاب کرده است را نگاه کنید، میبینید که در صحبتها و تصمیماتشان همواره خلاف ملت ایران حرکت کردهاند لذا تفاوت دارد. البته که ما هماکنون هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم ببینم در عمل چهکاری انجام میدهند. اقدامات آنها مسیر تصمیمات ما را روشن میکند نه حرفهایی که میزنند.
نکته مهم این است که امروز نتانیاهو در یک باتلاق فرورفته است. هفتم اکتبر سال قبل تلاش و اعلام کرد که غزه را نابود میکنیم اما یک سال بعد و در سالگرد غزه، حماس در همان شب تلاویو را موردحمله موشکی خود قرارداد و گفت اسرای را خود را آزاد میکنم. لذا نباید رئیس دولت جدید آمریکا در باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده بیافتد، اما درنهایت عمل او است که نوع تصمیم ما را مشخص میکند.
صادرات یکمیلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت باوجود تحریم
در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص افزایش شدت تحریم و تأثیر آن بر فروش نفت و احتمال ایجاد کسری بودجه؟
این امر تنها وظیفه دولت نبوده و مجلس و دولت باهم باید شرایط را پیشبینی کنند. البته این شرایط مثبت راداریم که صادرات نفت ما به ۳۰۰ هزار بشکه رسید اما امروز باوجود تحریم یکمیلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر میکنیم و این نشان میدهد که «میتوانیم»، البته سختیها و هزینههایی هم داشته است.
حتماً شرایط دنیا و نوع رفتار ما در حوزه مسائل سیاسی با همسایگان و مجموعههایی مانند بریکس و شانگهای و ارتباط با کشورهای دوست و پرقدرت مهم است و حتماً میتوانیم از برخی مشکلات پیشگیری کنیم. اما باید برای احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن بودجه پیشبینی لازم را داشته باشیم که البته این کار انجامشده و ما متوجه این امر هستیم.
در سیاستگذاریهای خودرویی اشتباه کردیم
در پاسخ به سؤالی در خصوص مافیای خودرو؟
نمیخواهم بگویم خودرو مافیا دارد یا ندارد. اما در نوع سیاستگذاریهایمان در خصوص خودرو اشتباه کردیم، در این میان دلالها منفعت کسب میکنند. ما امروز با فروش خودرو بهنوعی لاتاری برگزار میکنیم که این از اشکالات ماست و زمانی که رقابت نباشد نتیجه این موارد میشود. اگر به تولید هم بیشازحد رانت دهیم، خودمان تولید را با دست خودمان از بین میبریم. تولید باید دورن زا باشد، از مدیریت تولید تا سرمایهگذاری و شیوه عرضه در بازار در موفقیت تولید کالا مؤثر است اما ما رقابت را در کشور از بین بردیم.
زمانی که فرمانده نیرو انتظامی بودم، پژو ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما بنز که وارد کردم با نرخ ارز آن زمان که حدود ۷۰۰ هزار تومان بود، تحویل در بندرعباس بدون تعرفه برایمان ۱۵ میلیون تومان تمام میشد، بهعنوان پلیس باید بنز یا پژو ۱۳ میلیون تومانی را انتخاب میکردم، درحالیکه مأموریت انجام میدادیم و با خودرو پژو نو هم امکان تعقیب مجرمان نبود. حال که میخواهیم از تولید خودرو حمایت کنیم و آنهم رقابت کند باید چهکاری انجام دهیم؛ ما تعرفه بر خودروهای وارداتی وضع میکنیم که هنگام ورود به کشور به صنعت آسیب نرساند و آنهم رشد کند. اما وقتی تعرفه موقت، مشروط و کاهنده نیست نتیجه این میشود که پس از گذشت ۴۰ سال از تولید پیکان وضعیت خودروسازی اینگونه میشود.
به جهت تخصصی میگویم که ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعهسازیم. امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرایی شود نزدیک به ۱.۵ الی ۲ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته باشد تا آن پلتفرم با آن هزینه سودآور باشد.
ما نباید تنها بگوییم مافیا در خودروسازی وجود دارد، بنابراین ما ابتدا باید بگوییم که در سیاستگذاریهای خودمان بهدرستی عملنکردهایم.
اصرار کردم که واردات خودرو حتماً باید انجام پذیرد، همه دیدیم که در این زمینه مخالفتهای زیادی صورت گرفت بنابراین این مشکلات کمکی به رشد کشور نخواهد کرد و کشور را در صنعت خودرو عقب میاندازد.
برخی از خودروسازان خارجی فعالیت مشترکی باهم داشته تا فعالیت محدودتری داشته باشند، اما هر جا را که نگاه میکنیم، میبینیم خودروسازیهای مختلفی شکلگرفته است.
در این شرایط وقتی ما میخواهیم خودرو به کشور وارد کنیم – با آن اتفاقاتی که درزمینهٔ تصویب به قانون حادث شد – برخی میگویند که ارز به این مسئله تعلق نمیگیرد.
مصر هستیم که موضوع واردات خودرو در کشور انجام شود
چرا در سال ۱۴۰۲ قریب ۸ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو اختصاصیافته است؟ چطور است که در این شرایط، ما دلار لازم برای واردات قطعات را در اختیارداریم اما برای خرید خودرو دلار وجود ندارد!
محتوای اظهاراتم بدین معنا نیست که ما افراد لایق و کارشناسی در راستای تحول در بخش تولید خودرو نداریم، اطلاع دارم که این قابلیت در کشور وجود دارد منتها نحوه مدیریت ما کار را به اینجا رسانده است، بنابراین ما در این بخش مصمم هستیم و به همین دلیل هم واردات خودرو را به کشور آزاد کردیم.
بااینحال مصر هستیم که موضوع واردات خودرو در کشور انجام شود. در این راستا تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد بود که دولت در لایحه بودجه 1404 آن را به ۸۰ درصد تغییر داد، بااینحال کمیسیون تلفیق تعرفه ۸۰ درصدی را به ۶۰ درصد رساند.
با فیلترینگ با این شکل فعلی مخالف هستم
در پاسخ به سؤالی در خصوص فیلترینگ؟
در زمان انتخابات شفاف و روشن به این موضوع اشاره کردم که با فیلترینگ با این شکل فعلی مخالف هستم. اساس فیلترینگ به دلیل حوادثی بود که سال ۱۴۰۱ رخ داد که لازم به ایجاد چنین امری بود اما ادامه آن به این شکل صحیح نبوده و ما باید زودتر در این خصوص تصمیمگیری میکردیم.
هماکنون نزدیک ۲ سال از فیلترینگ میگذرد، باوجوداین فیلترها باید ببینیم به امنیت اخلاقی و روانی مدنظر دستیافتیم؟ ما این تصمیم را بر اساس شرایط اضطراری گرفتیم. اعداد و ارقام و گزارشها و اخبار، تحقق اهداف را تائید نمیکند. از طرف دیگر آیا قبول داریم که باید از آسیبهای اخلاقی و امنیت روانی جلوگیری کنیم و آیا قبول داریم که باید حکمرانی در فضای مجازی داشته باشیم که شرط عقل بوده و تجربه دنیا هم اینگونه است و باید این کار را انجام دهیم اما بحث در چگونگی اجرای آن است.
همان موقع هم اشاره کردم، یکی از کارهایی که باید انجام دهیم اینکه وجود فیلترشکنها هزینههایی را به خانوادهها اضافه کرده، آسیب اخلاقی بیشتر شده و آسیبهای حوزه امنیت شبکه و هکرها نیز افزایشیافته است و حتی استفاده از پهنای باند هم رشد داشته است. بنابراین معتقدیم این کار را باید با درایت، پختگی و برنامه دقیق پیش ببریم. این امر در نشست سران هم مطرح و جمعبندی شده و کارشناسان هم در حال انجام کارها هستند که به چند مورد آن اشاره میکنم.
ابتدا باید پلتفرمهای داخلی تقویت شوند؛ اینجا دقیقاً همانجایی است که در خصوص خودرو هم مطرح کردم که باید به آنها کمک کنیم اما نباید به نحوی باشد که امکان رقابت از بین برود. در اثر این اتفاق، پلتفرمهای داخلی جایگاه خودشان را پیدا کردند اما اگر رقابت نباشد به سرنوشت خودروها منتهی خواهند شد.
حتماً در بخش مربوط به فیلترینگ باید امنیت شبکه، خانواده و کسبوکارها را برقرار کنیم، در این پلتفرمها اقتصاد شکل میگیرد اما یکباره تصمیم میگیریم اما به این فکر نمیکنیم که چند صد هزار نفر و میلیونها نفر کسبوکار دارند لذا به این موارد باید توجه کنیم.
حتماً رخوت در مجلس دوازدهم را نمیپذیرم
در پاسخ به سؤال دیگری از سوی خبرنگاران پیرامون اینکه مجلس دوازدهم دچار روزمرگی شده و عملکرد منفعلانهای داشته و طرح و لایحه خاصی در مجلس مطرح نشده است؟
حتماً نمیپذیریم چراکه رخوتی نیست، وقتی مجلس در ۷ خرداد کار خود را آغاز کرد، با حادثه تلخ اردیبهشت و شهادت شهید ریسی، به سمت انتخاباتی رفتیم که باید طی ۵۰ روز انجام میدادیم لذا چند قانون را تصویب کرده و مقدماتی را فراهم کردیم که کار بسیار مهمی بود و در همین ایام کمیسیونهای تخصصی مجلس باید شکل میگرفتند که این خود فرآیند مفصلی دارد. میدانید که وقتی پایان مجلس میرسد دیگر طرح و لوایح وجود نداشته و همه از دستور خارج میشوند و اگر به قانون تبدیل نشده باشد، در دوره جدید فرآیند بررسی قوانین باید از ابتدا آغاز شود و مجدد باید طرحها نوشتهشده، مسیر اعلام وصول طی و پس از تشکیل کمیسیونها، موردبررسی قرارگرفته و این زمان میبرد.
ممکن است در صحن مجلس طرحهای مهم و کلیدی مدنظر مواجه نباشید اما طبیعی است که ظرف این مدت کوتاه که کمیسیونها در حال تشکیل بودند، بررسی و پیشنهادهای آنها به صحن نیامده است. البته اصلاحات قانونی که باید انجام میشد، مطرحشده است.
نمایندگان گزارش وزارتخانههای زیرساختی را در کمیسیونها بررسی کنند
بررسی اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مهمترین آن است البته معتقدم این موضوع حتماً برای امروز و آینده مجلس و هم برای مردم مهم است. قانون آییننامه داخلی مجلس در ارتباط با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سه دوره مجلس قرار بود اصلاح شود که نشده بود، ما در مجلس مکلف هستیم که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را در ۹۰ روز اول مجلس انتخاب کنیم و اگر اعضای این هیئت قبل از اصلاح قانون انتخاب میشدند، ما تا پایان مجلس نمیتوانستیم ترکیب هیئت را بر اساس قانون جدید تغییر دهیم لذا حتماً باید به آن رسیدگی میکردیم البته موضوع مرتبط باانرژی و یا نظارتها هم در اولویت بودند.
معتقدم بررسی رأی اعتماد وزرای دولت کار مهمی بود، ضمن اینکه اقدامات نظارتی هم باقوت اداره کردیم. لازم میدانم نمایندگان مجلس گزارش وزرا را بهویژه وزرای وزارتخانههای زیرساختی را در کمیسیونها بررسی کنند. هماکنون کمیسیونها فعال بوده و طرحها و لوایح اعلام وصول میشوند و مطمئن باشید که با همراهی شما و مردم، عملکرد مجلس دوازدهم موفقتر از مجلس یازدهم خواهد بود.
حمایت از جبهه مقاومت در اولویت ماست
در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از پیروزیهای رخداده در لبنان و در مواجهه با رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی چه برنامههایی برای حمایت از مردم لبنان خواهد داشت؟
طبیعتاً پیوند ما با مردم لبنان یک پیوند بسیار قدیمی و تاریخی است.
طبق اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با نقش علما و بزرگان دینی ایران و لبنان، بنابراین پیوندهای ما پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی است. همینطور که این ارتباطات تا به امروز وجود داشته حتماً در آینده هم با همین قدرت ادامه خواهد داشت.
این نگاه، چه برای لبنان و چه برای کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان ما از اولویتهای سیاستهای ما بوده، بهویژه در جبهه مقاومت.
حمایت از جبهه مقاومت در اولویت ماست، البته ما به زیرساختها و فرصتهایی که در این بخش وجود دارد توجه داریم.
وی با اشاره به سؤال خبرنگار چینی بیان کرد این خبرنگار در سؤال خود اذعان کرد که چین دوست مشترک ایران بوده و با ایران منافع و دشمن مشترک دارد، بیان کرد: ما حتماً میتوانیم در کشورهای اسلامی و در جبهه مقاومت از این اشتراکات، فرصتها برای توسعه و زیرساختها و پیشرفتها استفاده کنیم.
در بودجه سال گذشته نیز به فرهنگ توجه کردیم
در پاسخ به سوال دیگری در زمینه سهم ناکافی فرهنگ در بودجه سال ۱۴۰۴؟
ما در بودجه سال گذشته نیز به فرهنگ توجه کردیم. البته باید این را بگویم که موضوعات اقتصادی در اولویت ماست و این بدین معنا نیست که فرهنگ در اولویت ما نیست. حتماً در یک نگاه میانمدت و نه درازمدت، موضوعات فرهنگ در اقتصاد اثرگذار است.
بهواقع اقدامات فرهنگی و اثر کار فرهنگی در مصرف انرژی، یکی از بخشهایی که بیش از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف مؤثر خواهد بود.
بنابراین در سال قبل این فرصت وجود داشت و شما دیدید که ما از بخشهای جاریها و از بخش سود شرکتها درصدی را برای حوزه فرهنگ در نظر گرفتیم و توانستیم رقم قابلتوجهی برای فضای فرهنگی داشته باشیم. حتماً بودجه فرهنگی با توجه به فرصتهایی که فراهم کردیم، نسبت به سال قبل رشد بیشتری خواهد داشت و کمتر نخواهد بود.
بنا نیست تصمیمات شوکآور در بنزین به مردم تحمیل شود
در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم در جریان افزایش احتمالی قیمت بنزین قرار گیرند؟
در این بخش بنا نیست تصمیمات شوکآور به مردم و جامعه تحمیل شود و این بنای دولت و مجلس است.
تنها راهکار هدررفت انرژی افزایش قیمت بنزین نیست و شاید بنزین اولین فرآوردهای نیست که مدنظر است و سهم بنزین در کل انرژی حدود 9 درصد است؛ اما سهم گاز 70 درصد است و اگر دنبال چارهاندیشی هستیم باید بدانیم از کجا کارمان را شروع کنیم و به چه روشی انجام دهیم.
همه قبول داریم این نوع مصرف و قیمتگذاری درست نیست و باید این موضوع را بهعنوان یک مسئله به رسمیت بشناسیم و اگر قرار است بر اساس هر روشی دولت منتفع شود مردم هم باید منتفع شوند. 52 درصد خانوارها از بنزین استفاده میکنند اما ۴۸ درصد خانوارها خودرو ندارند که به آنها بنزین تعلق بگیرد.
نابرابری دردناکتر از ناترازی بوده و ظلمی مضاعف است، باید مسئله بودن این موضوع را بپذیریم و نخبگان به میدان بیایند و تصمیماتی بگیریم که به مردم شوک وارد نشود و افزایش یکباره قیمتها درست نیست.
در پاسخ به سؤالی در مورد مجلس برای مقابله با گرانی افسارگسیخته؟
زمانی که طرح تعدیل قیمت کالا انجام میشد تأکید کردم اگر دولت میخواهد نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد مجاز است و نیازهای ضروری را مانند 2000 کالری در روز و مواد و اقلام خوراکی همچنین مسئله بهداشت و درمان قرار گیرند حتی کالاهای اصلی جهیزیه تحت پوشش قرار گیرد و جزء اولویت باشد و دولت بهویژه دولت پزشکیان در این رابطه با ما همراه است و وفاق در اینجا صورت میگیرد یعنی هماهنگی و باور برای مبارزه با گرانی وجود دارد و دهکهای پایین را با سبد کالا بهگونهای تحت پوشش قرار میدهیم که به روایتی در فاز اول 12 قلم کالا و در فاز دوم 25 کالا را تحت پوشش قرار دهیم که رشد قیمتها از افزایش حقوق کارمندان و کارگران بیشتر نشود و این موضوع هم در برنامه هفتم پیشبینیشده و اجرای آن را دنبال میکنیم.
در حال حاضر به 70 تا 80 میلیون نفر یارانه پرداخت میکنیم و باید به این موضوع هم توجه کرد مستمری مددجویان را از 600 هزار تومان به حدود یکمیلیون افزایش دادیم بنابراین افراد نیازمند و دهکهای پایین جامعه را مدنظر قراردادیم و جامعه هدف را باید بهدرستی بشناسیم تا یارانههای ارزی و ریالی به آنها اصابت کند و این مهم یکی از اقدامات قطعی در بودجه 1404 است.
تصویب قانون مسیر خود را طی میکند
در پاسخ به سؤال خبرنگاری که این گمانهزنی را مطرح کرده بود که برخی افراد از جریانهای سیاسی خاص برای تصویب یا عدم تصویب قوانین به مجلس فشار میآورند؟
بههرحال تصویب قانون مسیر خود را طی میکند و ما نمیتوانیم روال قانونی را زیر پا بگذاریم، در این میان نیز برخی برای قانون شدن و برخی برای قانون نشدن یک قانون عجله دارند اما تلاش ما این است که در مسیر قانونگذاری و اجرای قانون، نظارت دقیق داشته باشیم.
قطعاً سلایق مختلف در حوزه عفاف و حجاب نظرات مختلفی دارند اما اینچنین نیست معاونت حقوقی گفته این قانون تعلیق شود، 23 آذرماه این قانون حتماً ابلاغ میشود و این سه ماه هم که ابلاغ نشده به دلیل فرصت سه ماه ای بود که برای تهیه آییننامه اجرایی آن دادهشده بود که طی این مدت، آییننامههای اجرایی که بیشتر در حوزه ایجابی است انجام میشود.
مجلس بهطورجدی موضوع مشاغل حساس را دنبال میکند
در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه برنامه مجلس برای مشاغل حساس چیست؟
رفتن افراد از پستهای سازمانی خود یک امر طبیعی است اما منکر این نیستم که افراد، قوی و ضعیف هستند اما مجلس حتماً موضوع مشاغل را بهطورجدی دنبال خواهد کرد و جلسات نظارتی دنبال خواهد شد. یکی از تصمیمات خوب مجلس یازدهم همین بود و مجلس دوازدهم نیز باقدرت موضوع را دنبال میکند.
مصمم بودن دولت و مجلس و آمادگی آنها برای اصلاح اشکالات قانون با محوریت برنامه هفتم پیشرفت، یکی از مصادیق همدلی و وفاق برای مردم همین است که روی این موضوعات متمرکزشده و آن را حل کنیم و قطعاً تسهیل گیری در اقتصاد را از اولویتهای کاری دولت و مجلس میدانیم.