بانک مرکزی برنامۀ مکتوب خود برای مدیریت بازار ارز را به مجلس ارائه کند

در صورت عدم ارائۀ برنامۀ دولت، کمیسیون و نمایندگان اقتصادی مجلس برنامۀ خود را ارائه خواهند کرد

6 اردیبهشت 1403

تصویر

محمدباقر قالیباف، در دومین نشست مشترک مجلس با تیم اقتصادی دولت — اگر دولت تا یکشنبه برنامۀ خود برای مقابله با مشکلات ارزی را ارائه نکند، ما این موضوع را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد. با اینکه در موضوع ارز با دولت اختلاف سلیقه داشتیم، اما با دولت همراهی کرده‌ایم و اکنون نیز هدف ما این است که در این موضوع بین دو قوه هماهنگی و هم‌صدایی ایجاد شود و در یک برنامۀ علمی و عملیاتی با تنش‌های ارزی مقابله شود.‌

البته نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، زیرا در نشست قبلی به‌اندازۀ کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به‌طور روشن و شفاف رویکردی روبه‌جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسۀ سومی وجود ندارد. بنابراین باید دربارۀ موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجۀ نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی به‌صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌و‌گو کنیم و دربارۀ رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم. واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تأثیرگذار است. بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچۀ اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود. یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت‌تأثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد، درحالی‌که اگر ترکیب آن‌ها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به‌طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است. همۀ اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسۀ سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

به‌طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزۀ مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامۀ دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژۀ جهش و رونق تولید، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجةالاسلام محمدحسین حسین‌زادۀ بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد. همچنین وزیر اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.