۰

شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه مترو خواجه عبدالله انصاری

 اخبار

//bayanbox.ir/view/5454799851949435876/liot111.jpg

۳۸درصد بودجه شهرداری به صورت مستقیم به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است/ اتهام سیاسی کاری در شهرداری خود یک کار سیاسی است

 
به گزارش خبرنگار سایت، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاح ایستگاه خواجه عبدالله انصاری از خط سه متروی تهران، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی شامل شبکه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و خصوصا مترو را از اولویت‌های اصلی شهرداری تهران در یک دهه گذشته عنوان کرد و گفت: گاهی صحبت‌ها، تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و اخباری را در بعضی از رسانه‌ها می‌بینیم که مطالب دقیق و کاملی نبوده و به دنبال آن هستند اینطور به افکار عمومی منتقل کنند که حمل و نقل عمومی در اولویت نبوده است؛ این در حالی است که در یک دهه گذشته همیشه حمل و نقل عمومی اولویت اول شهرداری تهران بوده و هیچ گاه از اولویت خارج نشده است.

۳۸درصد بودجه شهرداری به صورت مستقیم به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است
وی تصریح کرد: تقریبا ۳۸درصد بودجه شهرداری تهران به صورت مستقیم به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داشته است و ۶۰درصد نیز به صورت غیر مستقیم متوجه حمل و نقل عمومی بوده است. با این شرایط نمی‌دانم بر اساس کدام تحلیل، آمار و اطلاعات بعضا اینگونه به جامعه منعکس می‌شود که حمل و نقل، اولویت شهرداری تهران نبوده است؟
شهردار تهران تاکید کرد: طبیعتا بخش قابل توجهی از بزرگراه‌ها، پل‌ها، تونل‌هایی که در شهر ساخته می‌شود به صورت غیر‌مستقیم در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می‌شوند اما حدود ۳۸درصد از بودجه شهرداری نیز به صورت مستقیم در توجه به مترو، اتوبوس و جا به جایی مسافر اختصاص یافته است.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰کیلومتر خط مترو نیز در دست ساخت است
دکتر قالیباف مجموعه تونل‌های احداثی شهر تهران در مترو را حدود ۲۰۰کیلومتر عنوان کرد و گفت: در سال ۸۴تونل های شهری ما حدود ۴۰کیلومتر بوده است که نتیجه بیست و اندی سال تلاش است؛ در مقابل در طول ده سال گذشته بالغ بر ۱۶۰کیلومتر مترو ساخته شده و در حال بهره‌برداری است. در کنار این موضوع در حال حاضر بیش از ۳۰۰کیلومتر خط مترو نیز در دست ساخت است.  
وی با اشاره به رکود، مشکلات اقتصادی و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها در کشور تصریح کرد: مترو در تهران، مشهد، تبریز، شیراز و ... تفاوتی ندارد و در دیگر شهرها هم مترو ساخته می‌شود؛ ما در شهر تهران هر ماه یک ایستگاه را افتتاح کرده و هر سال چند ده کیلومتر مترو را به بهره‌برداری می‌رسانیم اما در بعضی شهرها نزدیک ۱۵سال است که مشغول ساخت مترو هستند ولی مترو یا به بهره‌برداری نرسیده یا میزان بهره‌برداری از خطوط مترو کمتر از ۱۰کیلومتر است. این نتیجه در اولویت بودن مترو، توجه و تلاش مجاهدانه و جهادی در این عرصه است.
دکتر قالیباف با اشاره به حفاری ۵۰۰متر تونل طی یک هفته در خط سه مترو تهران، گفت: سال گذشته در مقطع زیر اتوبان شهید صیاد شیرازی ۵۰۰متر حفاری در هفته را تجربه کردیم که واقعا کار سختی بود. خصوصا  آنکه شرایط آب و وجود قنات‌های متعدد، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.

ثبت رکورد ۸۸۰ متر حفاری طی یک هفته در خط شش مترو
شهردار تهران یادآور شد: در خط شش مترو تهران در هفته‌ای که گذشت، با تلاش مضاعف دوستان توانستیم به ۸۸۰متر حفاری و ۶۸۰متر لاینینگ در یک هفته برسیم. عزیزانی که در حوزه فنی کار کرده‌اند می‌دانند این رقم یک عدد استثنایی در فعالیت‌های عمرانی است. بگذریم که تهیه امکانات و تجهیزات این کار و تامین هزینه‌های مالی پروژه در شرایط سخت اقتصادی نیز بر مشکلات کار می‌افزاید.
وی تصریح کرد: در شرایطی که به هر دلیلی پشتیبانی نمی‌شویم و کمکی از دولت در این بخش به دست ما نمی‌رسد، همیشه به مردم شهر گفته‌ایم که متعهد هستیم هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کرده و هر سال خطوط مترو را گسترش دهیم. به این ترتیب امیدوارم همانطور که قول دادیم بتوانیم در سال ۹۶یکصد کیلومتر مترو را به شهر اضافه کنیم و مرز ۳۰۰کیلومتر مترو را در شهر به اتمام برسانیم.


در پایان دوره چهارم شورا تمامی هفت خط مترو تمام می‌شود
دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: تهران هفت خط مترو دارد و در دوره چهارم شهرداری تهران و شورای شهر ما تمامی هفت خط مترو را به انتها خواهیم رساند تا همه شهر از این امکان استفاده کنند و بتوانیم عدالت توزیعی را در حمل و نقل با اولویت جنوب به شمال ایجاد کنیم.
شهردار تهران در ادامه به بیان اثرات توسعه مترو در کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: هر مسافری که امروز از مترو استفاده می کند، ۱۳سنت صرفه جویی در حوزه سوخت و اقتصاد ملی دارد. اگر بر اساس بند «ق» که به تصویب مجلس رسیده است، از محل همین صرفه‌جویی سوخت به مترو پرداخت شود، کار با شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

ایستگاه خواجه عبدالله انصاری با یک معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده است
وی ادامه داد: هم اکنون ایستگاه خواجه عبدالله انصاری با یک معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده است و تمامی تاسیسات فنی نیز در این ایستگاه وجود دارد؛ ما می‌توانیم هر دو دقیقه یک قطار به این ایستگاه اعزام کنیم اما الان به دلیل نبود واگن تا پیش از این سر فاصله حرکت قطارها در این خط  ۳۰دقیقه بوده که هم اکنون به ۱۵دقیقه کاهش پیدا کرده است.
 دکتر قالیباف تاکید کرد: حتی لازم نیست زیر ساخت‌ها را اضافه کنیم بلکه با همین زیر ساخت‌های فعلی می‌توانیم ظرفیت فعلی بیش از ۳و نیم میلیون نفر  جا به جایی مسافر با ۲۰۰ کیلومتر خط مترو را به نزدیک ۱۰میلیون مسافر افزایش دهیم.
شهردار تهران با بیان اینکه «باید در کنار فرهنگسرای، ظرفیت و امکانات را فراهم کرده و به درستی از آن استفاده کنیم»، گفت: در این شرایط شرمنده مردم نمی‌شویم که وقتی قطار می‌ایستد ناگزیر می‌خواهند با فشار سوار قطار شوند.  
وی سومین هدف توسعه مترو را کاهش ترافیک خصوصا در زمان‌های پیک ترافیکی شهر عنوان کرد و گفت«با توسعه مترو می‌توانیم این هدف را هم محقق کنیم. به همین جهت همه بسیج شدیم بتوانیم خطوط مترو را بسازیم و کار را به انتها برسانیم.»
دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به ایستگاه میانی زباله در محله خواجه عبدالله انصاری اشاره کرد  و گفت: ما روزانه باید هشت هزار تن زباله را از شهر جمع کنیم و گاهی در بعضی از مناطق دو – سه نوبت زباله را جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین باید توجه داشت که امکان حمل زباله از مخازن به صورت مستقیم وجود ندارد و ما ناگزیر هستیم در یک نقطه دیگری این زباله‌ها را تخلیه کرده و مجددا بارگیری کنیم. به همین جهت این میزان زباله را سه بار پیاده و سوار می‌کنیم و در واقع ۲۴هزار تن زباله را در ۲۴ساعت تخلیه و بارگیری می‌کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: سیاست ما آن است که به سمت حذف ایستگاه‌های میانی برویم و یا نقاطی را انتخاب کنیم که به محل زندگی و خانه‌های شهروندان نزدیک نباشد. به همین جهت برای حل مشکل ایستگاه میانی زباله خواجه عبدالله انصاری هم با جدیت در شهرداری منطقه چهار تلاش می‌کنیم.
وی گفت: این کار با جدیت دنبال می‌شود و هنوز نمی‌توانیم زمان قطعی را برای آن اعلام کنیم اما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای ایستگاه‌های میانی، خصوصا ایستگاهی که در حاشیه مترو خواجه عبدالله انصاری است، چاره‌اندیشی کنیم تا وسعت بیشتری برای توجه به حوزه حمل و نقل داشته باشیم.

به عنوان کسی که در این محل زندگی می‌کند از همکارانم تشکر می‌کنم
دکتر قالیباف همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران و همکاران در حوزه حمل و نقل تهران و ساخت و بهره برداری مترو، ابراز داشت: این عزیزان مجاهدت خاموشی را در شهر انجام می‌دهند چرا که پر مشقت‌ترین کارها از سوی آنها صورت می‌گیرد ولی مردم آن ها را نمی‌بینند و حتی وقتی از این امکانات استفاده می‌کنند، بعد از مدتی احساس می‌کنند وضعیت از پیش به همینگونه بوده است اما انگیزه عزیزانی که این تلاش را انجام می‌دهند آن است که خداوند مجاهدت آن ها را می‌بیند و مردم هم درک درستی از زحمات آن‌ها دارند.
شهردار تهران با اشاره به زحمات ایجاد شده به منظور ساخت مترو برای بعضی از شهروندان تهرانی، از تمامی آن‌ها بابت این مشکلات عذرخواهی کرد.
دکتر قالیباف افزود: علاوه بر شهردار تهران، به عنوان یک شهروندی که در این محل زندگی می‌کنم  نیز باید به همکاران خدا قوت بگویم که امروز مترو به درب خانه‌ما و محله‌ما هم رسید.

اتهام سیاسی کاری در شهرداری خود یک کار سیاسی است
همچنین دکتر قالیباف بعد برگزاری مراسم طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح یک ایستگاه مترو در هر ماه، عنوان داشت: ایستگاه خواجه عبدالله انصاری در خط سه مترو تهران ظرفیت جا به جایی روزانه بیش از ۳۰هزار مسافر را دارد و دارای معماری سنتی و ایرانی – اسلامی است که زیبایی خاص خودش را دارد.

دوستان در دولت قول داده‌اند ۱۲۰۰ واگن بخرند
وی به کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط سه مترو تهران اشاره و  عنوان کرد: با اضافه شدن تعدادی واگن، سرفاصله حرکت قطارها به ۱۵دقیقه رسیده است و امیدواریم در آینده بتوانیم این سرفاصله‌ها را کاهش دهیم.
دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره میزان وصول اعتبارات دولتی در توسعه مترو، گفت: طبق روال کمکی که باید در این زمینه باشد، صورت نمی‌گیرد و شهرداری در این عرصه تنها است. البته ما مصمم هستیم به تمامی تعهدات خود عمل کرده و ساخت مترو را با همه سختی‌ها در اولویت قرار دهیم.
شهردار تهران در ادامه از تکمیل خطوط شش و هفت و ایستگاه‌های مترو از سوی شهرداری خبر داد و  گفت: دوستان در دولت قول داده‌اند که حدود ۱۲۰۰واگن خریداری شود تا مردم در ایستگاه‌ها خیلی منتظر قطار نمانند.

در پرونده سعادت آباد منتظر حکم دادگاه هستیم
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایرنا پیرامون سرنوشت استعفای شهرداری منطقه ۲، تصریح کرد: شهردار منطقه دو استعفای خود را به من داده‌اند و بررسی سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز در این زمینه انجام شده است. به دلیل اینکه پرونده در روند قضایی است، منتظر حکم دادگاه هستیم.
خبرنگار مهر از شهردار تهران درباره انتقاد یکی از اعضای شورا از فعالیت های سیاسی برخی مدیران شهرداری تهران سوال کرد که دکتر قالیباف در پاسخ ابراز داشت: اینکه این حرف زده می‌شود و در جایی می‌گویند این کار، کار سیاسی است، خود این حرف سیاسی است.
دکتر قالیباف تاکید کرد: ما در شهرداری تهران مشغول به خدمت هستیم و بنده در هر کجا که مشغول به خدمت بودم، چه در دوران دفاع مقدس، بسیج، نیروی انتظامی و شهرداری هیچ گاه نه به کار سیاسی نگاه کردم و نه کار خود را با نگاه سیاسی انجام دادم.
وی ابراز داشت: قصد ما مثل دوران دفاع مقدس خدمت و همکاری است و از قضا این حرف‌هایی که زده می‌شود، آن‌ها نگاه سیاسی به کار دارند.
دکتر قالیباف عنوان داشت: بارها گفته‌ام در شورای شهر و شهرداری جای کار سیاسی نیست و این را هم مردم نمی‌پذیرند که شورا و شهرداری کار سیاسی کنند چرا که اینجا محل کار و خدمت است.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج طرح آسمان آبی و زمین پاک، عنوان داشت: این کار کل شهر است و همه سازمان‌ها، مردم و ... با هم باید تصمیم بگیرم تا آن را انجام دهیم. البته به دلیل اینکه این یک فرهنگ‌سازی است، کار به کندی پیش می‌رود و این را قبول داریم.
وی گفت: اگر به دوربین‌های ترافیکی در سال قبل و امسال نگاه کنید، کاملا شاهد هستیم مردم نسبت به گذشته خط سفید را بهتر رعایت می‌کنند به نحوی که تصادفات و مرگ و میر کاهش پیدا کرده است و کنترل سرعت بهتر اتفاق افتاده است
دکتر قالیباف ادامه داد: در حوزه زمین پاک تا پیش از این میزان تفکیک زباله از مبدا ۴درصد بوده است که امروز به ۱۹.۵ درصد رسیده و این رقم ۱۵ درصد افزایش یافته است. البته توقع ما آن است که این عدد را به ۳۰درصد برسانیم و تلاش خود را به این منظور به کار خواهیم بست.

امکان تملک همه باغ‌های تهران را نداریم
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبر رادیو پیرامون تملک باغات شهر تهران نیز گفت: ما امکان تملک همه باغات شهر تهران را نداریم اما نسبت به اعتباراتی که وجود دارد، بنا به سقف اعتبارات تملک باغات را با اولویت طرح‌هایی که شهرداری آنجا را فریز کرده است، انجام می‌دهیم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی