در مراسم بهره برداری از ۴۳ واگن مترو

محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در مراسم بهره برداری از ۴۳ دستگاه واگن مترو تهران و حومه که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، ابراز داشت: در شرایط رکود اقتصادی متاسفانه بعضا میشنویم که کارخانههای باسابقه متعددی، یکی پس از دیگری در کشور تعطیل میشوند، اما با زحمت شما عزیزان این مجموعه روز به روز رونق میگیرد. حتی این مجموعه جزو آخرین واگن سازیهای کشور به شمار میرود که از سابقه و قدمت کمتری برخوردار است اما امروز پر رونقترین، پرکارترین و با نشاط ترین مجموعهای است که کار خود را با کیفیت بالا و بهترین تکنولوژی انجام میدهد و امیداوریم روزی شاهد باشیم این مجموعه به صورت سه شیفت کار کند.
وی تاکید کرد: کشور به صنعت حمل و نقل و به این تحرک نیازمند است و اقتصاد ملی نیز به تلاش شما نیاز دارد. از این رو امیدواریم بتوانیم این کار را به عنوان نمونهای از مدیریت جهادی، کیفیت، اقتصاد مقاومتی و نگاه به منابع تولید داخلی و استفاده از سرمایه ایرانی انجام دهیم.
صنعت حمل و نقل پیشران توسعه کشور است
شهردار پایتخت ادامه داد: این کار بزرگ به حدی برای ما عادی شده که گاهی درک نمیکنیم مشکل چگونه حل شده است. این در حالی است که اگر به بقیه شهرهای کشور نگاه کنیم، شاهد هستیم ورود یک رام قطار چند سال طول میکشد. همچنین بقیه کلانشهرهای کشور برای ساختن پنج یا ۱۰ کیلومتر خط مترو، چند دهه را پشت سر گذاشتهاند اما در تهران به راحتی میگوییم که تا پایان امسال ۷۰ کیلومتر مترو به مجموعه بهره برداری اضافه خواهیم کرد.
قالیباف در ادامه صنعت حمل و نقل را پیشران توسعه کشور توصیف کرد و گفت: اگر به مجموعه خطوط متروی کشور منهای تهران در طول بیش از دو دهه گذشته نگاه کنیم، شاهد هستیم که این فعالیت مهم در شهر تهران با همه مشکلات طاقت فرسای اقتصادی و موانع سیاسی که سر راه وجود دارد پیش رفته است و همه باید از این کار استقبال کنند.
آقتاب حقیقتُ، یخ خدعه و نیرنگ را ذوب خواهد کرد
وی در ادامه تصریح کرد: همه ما مطمئن هستیم که آفتاب حقیقت، آفتاب زیبای کار و تلاش و فرهنگ جهادی در بستر اخلاص یخ خدعه و نیرنگ را ذوب خواهد کرد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فعالیتهای کارخانه واگن سازی تهران اشاره کرد و گفت: با همه مشکلات اقتصادی، شرایط رکود و عدم پشتیبانیها در کنار فشارهای روحی و روانی که به مجموعه کار وارد میشود اما با برنامه ریزی مدون صورت گرفته در سال ۹۴ و تعهد حوزه پشتیبانی شهرداری تهران هم اکنون تحویل واگن به مجموعه بهره برداری مترو را چهار نوبت در سال خواهیم داشت. بر این اساس در آغاز سال تحصیلی واگنها را وارد ناوگان خواهیم کرد و در ابتدای فصل زمستان نیز این اتفاق مجددا رخ خواهد داد.
هر روز ایستگاههای مترو در کوچه پس کوچههای شهر افتتاح میشوند
قالیباف به روند توسعه خطوط مترو شهر تهران نیز اشاره و تاکید کرد: خط هفت با ۳۱ کیلومتر از شرقیترین نقطه تهران و از اتوبان افسریه آغاز شده و تا غربیترین نقطه تهران و انتهای منطقه دو امتداد پیدا خواهد کرد. این خط از مسیرهای اصلی شهر عبور میکند و هزینه گزافی برای تملک ایستگاههای آن صورت گرفته است اما به راحتی گفته میشود که یک ایستگاه ساخته شد و به بهره برداری رسیده است.
وی به روند ساخت خط شش مترو تهران نیز اشاره کرد و گفت: در هفته بیشتر از هزار و ۲۰۰ متر تونل در خط شش مترو تهران احداث شده است که این ثمره زحمات دوستان در حوزه زیرساختها، ایستگاهها و تونل است.
شهردار تهران خطاب به کارگران و زحمت کشان واگن سازی و حوزه حمل و نقل عمومی، ابراز داشت: مطمئن باشید خداوند زحمات شما را میبیند و مردم ما نیز قدرشناس، فکور، فهیم و با محبت هستند و این زحمات را مشاهده میکنند. در این شرایط هرگز به حرفهایی گوش نمیدهیم که گفته میشود کار عمرانی در تهران تعطیل شده است. آنها میبینند و میفهمند که هر روز ایستگاههای مترو در کوچه پس کوچههای شهر افتتاح میشود. همچنین دنیا به متروی تهران نگاه میکند چرا که در هیچ کدام از کلانشهرهای دنیا توسعه مترو با این سرعت اتفاق نمیافتد.
تنها راه حل آلودگی هوا و آلودگی صوتی توسعه حمل و نقل عمومی است
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر باید به کارنامه عملکرد خودشان در حل آلودگی هوا و آلودگی صوتی به عنوان مهمترین چالش شهر افتخار کنند چرا که تنها راه حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است.
قالیباف ادامه داد: ما افتخار میکنیم که تربیت شده فرهنگ جهادی هستیم و در دوران دفاع مقدس به برکت خون شهدا، درک کردیم که اگر در مسیر سنتهای الهی با صداقت، حقیقت، محبت و تلاش بر بستر اخلاص کار کنیم، خداوند از کار ما گره گشایی خواهد کرد.
وی یادآور شد: در کنار همه فضاسازیهای منفی که انجام میشود اما در این شهر باید با فرهنگ جهادی و توجه به اقتصاد مقاومتی، به سند چشم انداز - که پیمان ملی ما است - وفادار باشیم و به منابع، نیروی متخصص و پول داخلی اعتقاد داشته باشیم.
آرزویهای شهر تهران به واقعیت پیوست و خاطره شد
شهردار تهران در ادامه به مقایسه زیر ساختهای شهر در طول تاریخ تاسیس بلدیه و همچنین روند توسعه زیرساختها در یک دهه گذشته با تاسی به فرهنگ جهادی پرداخت و گفت: ۴۰ درصد زیرساختهای شهر تهران تنها در یک دهه اخیر ساخته شده و این کار با همه مشکلات اقتصادی و در اوج تحریمهای دشمن رخ داده است.
قالیباف خاطرنشان کرد: خیلی از کارهایی که در تهران میخواست انجام شود، جزء آرزوها بود اما این آرزوها به واقعیت پیوست، عینیت پیدا کرد و برای مردم یک خاطره شد. در این شرایط کسانی میخواهند تلاش کنند تا خاطرهها به فراموشی سپرده شود.
وی افزود: روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردیم، فکر نمیکردیم اتوبان آزادگان با حدود ۲۰ کیلومتر ساخته نشده باشد بلکه تصور داشتیم اتوبان آزادگان همین است. این در حالی است که اتوبان آزادگان شلوغترین نقطه ترافیکی کشور به شمار میرود و هیچ قطعهای از کشور به اندازه اتوبان آزادگان تردد ندارد. اما پس از انجام مطالعات، متوجه شدیم که اصلا اتوبانی وجود ندارد و آن را به عنوان بزرگراه تحویل دادهاند. با این وجود امروز شاهد هستیم که اتوبان آزادگان با زحمات صورت گرفته، به خوبی فعالیت میکند و حالا میخواهند این را به فراموشی بسپارند.
شهردار تهران اظهار کرد: سابقه طراحی اتوبان امام علی (ع) بیش از سه – چهار دهه است اما چه کسی حاضر بود آن را اجرا کند؟ پنج کیلومتر اتوبان را در شهید نواب اجرا کردند و در حاشیههایش ماندند اما بیش از ۱۲ هزار خانه در مسیر اتوبان امام علی (ع) قرار داشت. تنها ۵۷ پل سنگین روی آن احداث شده و یک خیابان فرعی قطع نشد تا ارتباط شرقی و غربی برقرار باشد. همچنین در جریان ساخت اتوبان امام علی (ع) از همه تاسیسات شهری شامل آب، برق، گاز و تلفن عبور کردیم و همه لاینهای کندرو و اصلی آن ساخته شد.
وی به روند توسعه تونلهای شهری اشاره کرد و گفت: ما در شهر تهران یک کیلومتر تونل حمل و نقل خودرو نداشتیم اما امروز بیش از ۲۷ کیلومتر تونل با بهترین کیفیت برای حمل و نقل خودروها وجود دارد.
به گزارش خبرنگار سایت، محمدباقر قالیباف در پایان از تلاشهای بیش از یک دهه تشکری هاشمی در حوزه حمل و نقل شهر تهران و کارنامه افتخارآفرین وی تقدیر کرد و گفت: مازیار حسینی نیز از نیروهای متعهد و پر تلاش در عرصه فعالیتهای عمرانی است و برای وی آرزوی موفقیت میکنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: مسیر فعالیت بر اساس برنامه پنج ساله تنظیم شده است و جا به جایی دوستان تغییری در مسیر برنامه ایجاد نمیکند. ما مفتخر هستیم که شهرداری تهران برنامه محور عمل میکند. بنابر این در نگرشها، رویکردها و برنامهها هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد بلکه در روشها، تکنیکها و نوع اجرا حتما خلاقیتهای جدیدی را شاهد خواهیم بود تا مسیر با رشد و شتاب بیشتری پیش رود.
هیچ کس نباید از اجرای طرح LEZ عقب نشینی کند
همچنین محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از ۴۳ دستگاه واگن مترو تهران و حومه که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با اضافه شدن ۴۳ واگن به حمل و نقل ریلی، روزانه ۱۵۰ هزار نفر به ظرفیت حمل و نقل در شهر تهران افزوده خواهد شد.
وی تاکید کرد: همانطور که به مردم قول داده بودیم تاکنون سالی دو نوبت واگن به مجموعه ناوگان حمل و نقل ریلی تهران در آغاز سال تحصیلی و انتهای اسفند ماه اضافه شده است؛ اما با تلاش همکاران من از این به بعد سالانه چهار نوبت واگن اضافه میشود تا در هر فصل بتوانیم به همین استعداد واگن وارد ناوگان حمل و نقل کنیم.
در هفته بیش از ۱۲۰۰ متر حفاری کامل و بیش از یک کیلومتر لاینینگ در حال انجام است
قالیباف با اشاره به شتاب صورت گرفته در روند زیر ساختهای مترو تصریح کرد: تنها در خط شش مترو تهران در هفته بیش از ۱۲۰۰ متر حفاری کامل و بیش از یک کیلومتر لاینینگ در حال انجام است و امیدوار هستیم تا در پایان شهریور ماه بتوانیم کل حفاری خط شش، به طول بیش از ۳۰ کیلومتر به اتمام برسد.
شهردار تهران با اشاره بر ضرورت افزایش ظرفیت واگن در متروی تهران تاکید کرد: با برنامه مصوب شورای اسلامی شهر تهران ما اولویت را به مجموعه حمل و نقل عمومی دادهایم؛ دولت هم قول داده است که بتواند ۱۲۰۰ دستگاه واگن را برای شهر تهران خریداری کند و پس از تامین اعتبار، این واگنها را در کارخانه واگن سازی تولید کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ورود ۱۲۰۰ واگن جدید به مترو تهران، ابراز داشت: این کار هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است و اتفاقاتی که رخ میدهد، با ظرفیت شهرداری تهران است.
بحران جدی ما تکمیل واگنهاست که دولت باید کمک کند
قالیباف ابراز داشت: ما در پایان امسال خط هفت را وارد مدار کرده و خط فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز تکمیل خواهیم کرد؛ از این بعد بحران جدی ما تکمیل واگنها خواهد بود و امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند.
شهردار تهران درباره تعداد واگنهای مورد نیاز در شهر تهران، گفت: در حال حاضر باید بتوانیم هر دو دقیقه یک قطار در ایستگاه داشته باشیم اما به صورت متوسط هر شش دقیقه یک قطار به ایستگاه وارد میشود. اگر تعداد واگنهای ما به دو برابر افزایش پیدا کند، این ظرفیت فنی در زمینه احداث تونلها و ایستگاهها وجود دارد تا به عدد ۱۰ میلیون مسافر در روز برسیم و این بدین معنی است که برنامه ۱۴۰۴ را تحقق دادهایم.
وی خاطر نشان ساخت: روزی که کار را در شهرداری تهران شروع کردیم، سهم مترو تنها ۴ درصد جا به جاییها بود اما اگر این واگنها را در اختیار مترو قرار بگیرد، سهم مترو در حمل و نقل از ۵۰ درصد عبور میکند و حمل و نقل پاک و ایمن میشود.
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش جا به جایی مترو از ۱۵ درصد به ۳۵ درصد در شرایط فعلی، گفت: هم اکنون کار حفاری تونلها در حال اتمام است و تا سال ۹۶ احداث تمامی خطوط هفتگانه مترو و خط فرودگاه حضرت امام (ره) به همراه ایستگاههای آن به اتمام میرسد؛ دولت هم قول داده است که ۱۲۰۰ دستگاه واگن را در این مرحله وارد کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون ما ورود واگن را با توان و استعداد داخلی خودمان پیش میبریم این در حالی است که اکثر کارخانهها رو به تعطیلی هستند. اما باید توجه داشت به میزانی که ما واگن تهیه کرده و وارد مدار میکنیم، نمیتوانیم سرفاصهها را کاهش دهیم، بلکه گاهی سرفاصلهها افزایش پیدا میکند چرا که خطوط مترو در حال توسعه هستند.
وی افزود: ما سال گذشته خط سه مترو تهران را نداشتیم اما هم اکنون ۳۸ کیلومتر خط مترو تهران فعالیت میکند؛ بنابر این هرچقدر واگن میآوریم تنها میتوانیم همان سرفاصله قبل را حفظ کنیم.
قالیباف با اشاره به بند ق قانون برای صرفه جویی از محل حمل و نقل عمومی، گفت: نمیدانیم چرا در دو سال گذشته این موضوع فعال نشده است؟ ما معتقدیم به ازای هر مسافر حداقل ۲۳ سنت در حوزه سوخت صرفه جویی میشود اما با دوستان در وزارت نفت روی ۱۳ سنت توافق کردهایم. از این رو اگر به ازای هر مسافر ۱۳ سنت برای خرید واگن گذاشته شود، هم به اقتصاد ملی کمک میشود و هم به نفع مردم است.
مجلس دو میلیارد دلار برای توسعه مترو مصوب کرده است
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات شهرداری تهران از دولت، تاکید کرد: رسانهها و مردم آئین نامهها و قوانین را میدانند؛ مجلس دو میلیارد دلار برای توسعه مترو مصوب کرد اما دولت به این بحث اعتراض داشت و حتی این موضوع به تشخیص مصلحت رفت و قانون شد؛ وقتی یک موضوعی قانون شد، مربوط به این دولت و آن دولت نیست اما آیا پرداخت کردند؟
وی ادامه داد: در تامین اتوبوس ۸۲ درصد باید از سوی دولت دولت و ۱۸ درصد را شهرداریهای کل کشور پرداخت کنند اما در شش – هفت سال اخیر آیا یک اتوبوس تحویل داده شده است؟ همچنین قانون جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس تصویب و ابلاغ شده است که در این قانون مشخص است در شهرها چند درصد جرایم متعلق به شهرداریها و پلیس و در جادهها نیز چقدر متعلق به وزارت راه و پلیس است. همچنین تمامی سیستمهای بر پایه فناوری اطلاعات هستند و معلوم است که روزانه چقدر جریمه صورت میگیرد. این دیگر ربطی به تحریم و ارز ندارد بلکه مردم مستقیم جریمه شدهاند و پول به حساب خزانه رفته است.
تنها جایی که هنوز همه دولتهای جهان یارانه میدهند، حمل و نقل عمومی است
شهردار تهران یادآور شد: هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا که سرانه درآمد مردم و دولت بالاتر است، تنها جایی که هنوز همه دولتها یارانه میدهند، حمل و نقل عمومی است به نحوی که دولتهای فدرال و مرکزی برای مردم و به منظور تقویت اقتصاد ملی خودشان در حمل و نقل عمومی سرویس میدهند.
قالیباف ادامه داد: باید از این مسایل بگذریم چرا که این مردم خدمت میخواهند و ما هم باید کارمان را انجام دهیم. به مردم میگویم که من مسئول این کار هستیم و در این زمینه تلاش میکنم؛ انشالله دولت هم همراهی خواهد کرد.
وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره تصویب طرح LEZ در شورای عالی ترافیک، گفت: این طرح دغدغه ترافیکی را جواب نمیدهد، بلکه موضوع آلودگی هوا را حل میکند و البته برای ترافیک هم اثر گذار است.
شهردار تهران گفت: همه باید آن چیزی که تصویب شده است را اجرا کنیم و در اجرا هم کسی عقب نشینی نداشته باشد. وقتی میبینیم آلودگی هوا به صورت مستقیم به معنی حیات شهروندان این شهر است، همه باید این سختی را قبول کنیم و شاهد کاهش آلودگی باشیم.