در آیین بهره برداری از سه پروژه مهم عمرانی تهران

محمد باقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در آئین بهره برداری همزمان از سه پروژه پل تقاطع بزرگراه شهید چمران و نیایش و همچنین پلهای تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی ۱ و ۲ ابراز داشت: آلودگی هوا، آب و خاک اولین چالش شهر تهران به شمار میرود و ما نیز در طول سالهای گذشته اولویت خود را بر حل این چالش از جوانب مختلف گذاشتهایم.
وی افزود: ما در شهر تهران هم نیازمند این بودیم که گرههای ترافیکی را با توسعه بزرگراهی و احداث زیر ساختهای ضروری در شهر برطرف کنیم و هم وظیفه داشتیم حمل و نقل عمومی را با تاکید بر توسعه ریلی و همچنین توسعه سیستم اتوبوسرانی انجام دهیم. البته این اقدامات قابل مردم شهر تهران نیست اما اگر وضعیت فعلی را با گذشته شهرمان و با دیگر شهرهای داخلی و خارجی مقایسه کنیم، شاهد هستیم رشد پیشرفت تهران در عرصههای زیر ساختی کم نظیر است.
شهردار تهران تاکید کرد: در طول عمر ۲۵ ساله مترو تنها ۳۵ ایستگاه مترو ساخته شده است که این عدد در یک دهه گذشته به ۱۰۶ ایستگاه رسیده است که در ماههای آینده این عدد از ۱۲۰ ایستگاه عبور خواهد کرد.
قالیباف عنوان داشت: بعضا گفته میشود اقدامات شهرداری تهران بر اساس اولویتها و ضرورتها نبوده، این در حالی است که این حرف اشتباه است و شهرداری تهران بر اساس اولویتها و ضرورتها کار کرده است. ما هم نیازمند احداث تونل مترو، هم نیازمند تونل شهری و هم تونل آبهای سطحی بودیم و نمیتوانستیم تنها یک موضوع را دنبال کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه این کارها منطبق بر یک برنامه مدون پنج ساله شهرداری و با مطالعات دقیق پیش رفته است، ابراز داشت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که با وجود همه تحریمهای خارجی و مشکلات داخلی، هیچگاه اقدامات ما در حوزه زیر ساختی متوقف هیچ کدام از موارد نشد. به نحوی که در طول یک هفته گذشته تنها ۶۲۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل و نقل افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
شهردار تهران تصریح کرد: البته نمیدانیم پایه پولی ریال است یا تومان؛ وقتی پروژهها را افتتاح میکنند عدد آن را به ریال میگویند که عنوان کنند ۶ هزار میلیارد ریال؛ البته سر زندگی و سفره مردم فعلا نه ریال اثر میگذارد نه تومان بلکه بالا و پائین رفتن ارز است که مایحتاج زندگی مردم را گران میکند.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محدوههای حریم شهر تهران، تاکید کرد: درست است که امروز محدوده شهر تهران را مشخص کردهایم و شورای اسلامی شهر تهران در همین محدوده که نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده، مسئولیت دارد اما اگر چالش شهر تهران را آلودگی هوا، آب و خاک بدانیم، این مسایل تنها در شهر تهران خلاصه نمیشود. البته محدوده تهران از ۷۵۰ کیلومتر مربع در طرح جامع محدود شد و به ۶۴۰ کیلومتر مربع رسیده است.
وی اظهارکرد: امروز همه شهروندانی که در دشت تهران از غرب در گرم دره و ورد آورد و شهرستانهای شهریار و ملارد تا شرقیترین نقطه دشت تهران تا پاکدشت و ورامین و در جنوب در محدوده فرودگاه حضرت امام (ره) و حسن آباد زندگی میکنند، جمعیتی بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون نفر را شامل میشوند که سرنوشت همه این افراد در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کار، خدمات شهری و مخصوصا در دو موضوع اشتغال و حمل و نقل به هم گره خورده است.
شهردار تهران ادامه داد: آلودگی آب، هوا و خاک برای تمامی این ۱۸ میلیون نفر است نه تنها برای مردم شهر تهران؛ از این رو نیازمند یک طرح و نگاه جامعی در این زمینه هستیم
قالیباف با بیان اینکه حدود ۲۳ درصد جمعیت ما در ۱. ۵ درصد از خاک کشور متمرکز شدهاند، تصریح کرد: تمرکز این جمعیت در این فضای محدود به معنای بحران زیستی و بحران هوا، آب و خاک است. این ساده اندیشی است که احساس کنیم اگر امکانی در تهران فراهم کنیم، مشکل حل میشود؛ بلکه این امکان حتما باید برای دشت تهران تدبیر شود چرا که سرنوشت کلیه این مناطق به هم گره خورده است.
وی تاکید کرد: ما نمیتوانیم بگوییم اتوبان آزادگان مرز تعیین تکلیف است و برای هر بخش این اتوبان نسخه جداگانهای بپیچیم بلکه همه این منطقه یک نسخه واحد نیاز دارد و باید تدبیری برای این موضوع در ابعاد مختلف صورت گیرد در غیر این صورت مشکلات قابل حل و فصل نیست.
شهردار تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: بخش عمدهای از این جمعیت برای کار و فعالیت خود به تهران مراجعه میکنند، به نحوی که روزانه سه میلیون سفر به سمت تهران حرکت میکند، از این رو نمیتوانیم بحث حمل و نقل را پیوسته نکنیم.
قالیباف ادامه داد: قبلا عمده جمعیتی که از این مسیر عبور میکردند در عوارضی ابتدای تهران و سپس در پل محمد علی جناح متمرکز شده و در نهایت به سه خط عبوری محدود میشدند؛ البته این وضعیت برای ۱۲ سال گذشته است و در این مدت روزانه بیش از دو هزار خودرو نیز به دشت تهران افزوده شده است که همه میخواهند از این مسیر تردد کنند.
وی افزود: در حوزه زیر ساختها این برنامه ریزی صورت گرفته است تا پل کاروانسرای سنگی و پروژههای منطقه ۲۱ بتواند چندین گلوگاه در جاده مخصوص و قدیم کرج را حذف کند. از این رو امروز اتوبانهای شهید همت، شهید حکیم، اتوبان کرج و جاده مخصوص با این دو پل با هم ارتباط را برقرار کردهاند و توانسته ورودیها را تقسیم کند تا مردم در صف نمانند. البته باید توجه داشت که اگر این مشکل اینجا حل شده است، دوباره به یک نقطه دیگری منتقل میشود.
شهردار تهران ابراز داشت: مردم ما خیلی با مرزهایی که برای تقسیمات اداری کشور میگذاریم کاری ندارند بلکه مردم احساس میکنند شهروند این کشور هستند و باید از این امکان برخوردار باشند. از این رو باید تلاش کنیم تا کار با یک برنامه ریزی دقیق انجام شود و بتوانیم این چالشهای بزرگ را حل و فصل کنیم. به همین جهت امیدوارم بتوانیم تا پایان این دوره شورای شهر تمامی این پروژهها را در بخشهای مختلف نهایی کنیم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از همه دست اندرکاران احداث این پلهای غیرهمسطح تقدیر کرد و گفت: بخش قابل توجهی از افرادی که از این مسیر عبور میکنند، ساکنان غرب کشور هستند و این زحمت شما گره گشایی بخش عمدهای از مردم عزیز در شهرها و استانهای اطراف است.
شهردار تهران با اشاره به زحمات ایجاد شده برای ساکنان و اصناف اطراف این پروژههای عمرانی، ابراز داشت: ممکن است مسایل و مشکلاتی در حوزه حقوقی وجود داشته باشد که با پیگیریهای لازم، این مسایل را برطرف خواهیم کرد.
در جریان این مراسم امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر قدس با اهدای لوح یادبودی از خدمات شهردار تهران به منظور احداث پلهای تقاطع غیر همسطح کاروانسرا سنگی تقدیر کردند.
حل مشکل گره ترافیکی ورودی پایتخت با افتتاح پلهای کاروانسرای سنگی/باید با تمام وجود به وعدههای خود عمل کنیم
شهردار تهران درباره کمکهای دولت به منظور تکمیل ۵۵ پروژه باقی مانده پایتخت گفت: زمانی که قولی به مردم میدهیم، دیگر نمیتوانیم بهانه بیاوریم که این کار انجام نشد. وقتی قول میدهیم باید تلاش کنیم این کار را انجام دهیم. البته همیشه توقع بوده که دولت به ما کمک کند تا از ظرفیتهایی که وجود دارد، به خوبی استفاده کنیم اما برنامه ریزی ما اینگونه است که وقتی قول میدهیم، آن را با تمام وجود انجام دهیم.
محمد باقر قالیباف صبح امروزدر حاشیه آئین بهره برداری همزمان از سه پروژه عمرانی پایتخت طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز داشت: همزمان با ولادت امام حسن عسگری (ع) یکی از پروژههای اساسی و تاثیر گذار در یکی از مناطق محروم شهر تهران افتتاح شد؛ البته همه مردمی که به تهران ورود و خروج دارند از این پروژه بهرهمند میشوند و این مختص شهر تهران نیست.
شهردار تهران تصریح کرد: پلهای کاروانسرای سنگی ۱ و ۲ تمامی ورودیهای شهر تهران از جاده قدیم، جاده مخصوص و بزرگراه شهید حکیم را به صورت شمال به جنوب به یکدیگر متصل میکند که امروز با همه دسترسیها و رمپ و لوپها افتتاح شد؛ بدون شک این پروژه میتواند تمامی گرههای ورودی به شهر تهران و نقاط کور ترافیکی را حل و فصل کند.
به گفته قالیباف تونل دو کیلومتری شهدای غزه در کنار پروژه ادامه اتوبان شهید حکیم و اتصال آن به پل کاروانسرای سنگی۲ تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.
وی هزینه اجرای این پروژههای عمرانی را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در کنار پلهای کاروانسرا سنگی، پروژه گردش به راست نیایش به سمت اتوبان شهید چمران نیز امروز افتتاح شد تا دسترسی مردم از اتوبان نیایش به یادگار امام (ره) بدون عبور از چهارراه پارک وی فراهم شود.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ایجاد شده در حین اجرای کارهای عمرانی گفت: مشکلات برای مسئولان است و نباید مشکلات را برای مردم بیان کنیم، به این ترتیب وقتی مشکلات حل میشود، مردم باید نتیجه حل مشکل را ببینند.
قالیباف با اشاره به برخی مشکلات در حوزه تملک و مسایل فنی تصریح کرد: پلهای تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی اولین پروژهای بود که نوع طراحی سبک پلهای صندوقچهای را در آن آزمایش کردیم و جواب گرفتیم. به این ترتیب اگر در پروژههای دیگری مثل پروژه تقاطعهای محمد علی جناح و یا مجموعه پل صدر به موفقیت رسیدیم، آغاز این کار فنی در این پروژه صورت گرفت به همین جهت این پروژه برای آغاز تحول در پل سازی شهر تهران یک افتخار بود.
وی به اجرای پروژه کاروانسرای سنگی در حین تردد ترافیک اشاره کرد و گفت: این همراهی از سوی پلیس راهور صورت گرفت که راه را در حین اجرای پروژه مسدود نکردند. به همین جهت با وجود آنکه عبور و مرور برقرار بود این کار اجرا شد. البته تجربه پل صدر، همراهی پلیس راهور تهران و صبر و حوصله این مردم به ما کمک کرد تا امروز شهروندان از دستاورد اجرای پروژه برخوردار شوند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمکهای دولت به منظور تکمیل ۵۵ پروژه باقی مانده پایتخت، تصریح کرد: زمانی که قولی به مردم میدهیم، دیگر نمیتوانیم بهانه بیاوریم که این کار انجام نشد. وقتی قول میدهیم باید تلاش کتیم این کار را انجام دهیم. البته همیشه توقع بوده که دولت به ما کمک کند تا از ظرفیتهایی که وجود دارد، به خوبی استفاده کنیم اما برنامه ریزی ما اینگونه است که وقتی قول میدهیم، آن را با تمام وجود انجام دهیم.
شهردار تهران تصریح کرد: در مترو هم مشکلاتی درباره عدم حمایت دولت و همچنین مشکلات تحریمها داشتیم اما اجازه ندادیم این کار متوقف شود. از این رو اگر دوستان ما در دولت به ما کمک کنند، حتما این کار با سرعت بیشتری پیش میرود و میتوانیم این زمان را کوتاهتر کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره قصد خود از حضور در انتخابات ریاست جموری تصریح کرد: ما همیشه گفتهایم وظیفه داریم کار کنیم و جایش مهم نیست که کجا است.
قالیباف همچنین درباره پل ورودی شهر قدس نیز تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی مسئول این کار است اما آن پروژه هم به پروژه ما گره خورده است. به همین جهت تصمیم گیریها و هماهنگی برای این پروژه انجام شد تا در زمان بندی صورت گرفته بتوانیم این کار چندین ساله را طی ماههای آینده حل و فصل کنیم.