۰

افتتاح دو ایستگاه جدید از خط ٤ مترو تهران

 اخبار

http://bayanbox.ir/view/7930148069342813092/0442.jpg


شهردار تهران امروز در مراسم افتتاح دو ایستگاه جدید از خط ٤ مترو تهران با بیان این مطلب گفت : اکنون ما در خطوط موجود مترو می توانیم به جای اعزام هر پنج دقیقه یک قطار ، سرفاصله حرکت ها را به دو دقیقه کاهش دهیم و ظرفیت مترو را به چهار میلیون مسافر در روز برسانیم اما به دلیل کمبود قطار میزان جابه جایی ها حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار نفر است . این در حالی است که از دی ماه تا کنون هفت قطار جدید در گمرک معطل مانده است.

 

در زیر بخش هایی از سخنان دکتر قالیباف را می خوانیم:


 

 

 زندگی کردن در سایه نظام اسلامی نعمت بزرگی است

 

جا دارد در این ایام دهه فجر و در این نقطه از شهر (میدان آزادی) که خاطرات روزهای پیروزی انقلاب را یاد آوری می‌کند بر امام (ره) و شهدا درود بفرستیم. امام و شهدا برای کشور ما استقلال و آزادی به ارمغان آوردند و با مجاهدت مردم موجب احیای مجدد اسلام و عزت مسلمانان شدند. امروز اگر ما عزت و بزرگی داریم ، همه این ها را مدیون امام (ره) و شهدایی هستیم که برای کشور ما استقلال به ارمغان آوردند ، ما دشمنان قسم خورده ای داریم که با اسلام و آزادی مخالفند و در این میان اگر بخواهیم شکر نعمت هایی را که جمهوری اسلامی برای ما به ارمغان آورده را به جای آوریم باید به آرمان های انقلاب و امام (ره) ، شهدا و نظام جمهوری اسلامی پایبند باشیم.

 

 

 زندگی کردن در سایه نظام اسلامی نعمت بزرگی است و برای شکر این نعمت باید اهداف و آرمان‌های انقلاب را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم. در دهه اول انقلاب با توجه به ترورها جنگ های متعدد و ناامنی‌هایی که توسط دشمنان داخلی و خارجی در کشور ایجاد می‌شد فرصت پرداختن توسعه و پیشرفت کشور از ما گرفته شد. اما هم اکنون به برکت رهبری امام و مجاهدت شهدا همه آن فراز و نشیب‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

 

 

 شاید آن موقع مردم از مسئولان توقع توسعه کشور را نداشتند اما هم اکنون در دهه چهارم انقلاب مبارزه با ضد انقلاب یعنی خدمت درست به مردم کردن است. یعنی همه آن دیدگاه‌های ابتدای انقلاب را در این زمینه در همه ابعاد مختلف، در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی محقق کنیم . در حال حاضر این گونه عمل کردن و خدمت به مردم مبارزه با آمریکا است.


 ما باید آرمان‌های امام و شهدا و خواسته‌های امروز رهبری را که به کمک همه اندیشمندان کشور در قالب برنامه‌ای تنظیم شده و نقشه راه ما است تحقق دهیم. بنده همیشه بر کارآمدی دین در اداره جامعه تاکید کرده ام. امروزه جوانان ما باید همه ابعاد انقلاب اسلامی را در همه شئون زندگی خود لمس کنند و باید اخلاق اسلامی را در رفتار یکایک ما مسئولان ببینند. امروز نمی توانیم به جوانان اسلام را تنها با حدیث و درس اخلاق نشان دهیم اگرچه این کار لازم است اما کافی نیست و جوانان باید تاثیرگذاری مثبت اسلام را در همه شئون زندگی خود ببینند و باور کنند. در دهه چهارم انقلاب، مرز بین انقلابی  و غیر انقلابی بودن  مسائل مطرح شده است. مردم باید هر روز خدمت بیشتری از مسئولان ببینند.

 

البته این موضوع به معنای نقش نداشتن مردم در امور کشور نیست. این انقلاب و اجرای اهداف آن بدون مشارکت مردم در همه ابعاد امکان پذیر نیست. با رابطه‌ای منطقی بین مجموعه نظام، مسئولان و مردم باید دست به دست هم دهیم تا استقلال و پیشرفت کشور را تضمین کنیم.

 

 امروز کار و فعالیت به معنای مجاهدت درکشور است. زمانی در کشور جنگ بود و باید آن‌گونه مجاهدت می‌کردیم. اما کار و فعالیت نوع دیگری از مجاهدت در عرصه پیشرفت کشور است که ما باید در این زمینه عاقلانه، عالمانه و عاشقانه عمل کنیم. امروز مردم باید باور کنند که ما بدون سعی و خطا کار می‌کنیم و این را حس کنند که نفسانیتی در عمل ما نیست. اینگونه عمل کردن است که می‌تواند نسل حاضر را به انقلاب وفادار کند.

 

 

 در ایام دهه فجر  باید بتوانیم راههای ازدیاد این نعمت انقلاب را بشناسیم و فرصت‌ها را در این زمینه از دست ندهیم و به مردم خدمت در خور شانی ارائه دهیم. این مایه افتخار است که از ابتدای سال ٨٥ برنامه‌ای در مجموعه مدیریت شهری تنظیم شده است که با همه مشکلات موجود در حوزه اعتبارات برای خدمت کردن مردم در حال اجرا است.

 


 من به مردم قول داده‌ام در تریبون عمومی لب به گلایه باز نکنم. مردم و شورای شهر من را مدیر کرده اند تا این مشکلات را حل کنم. تریبون جای اختلاف و ناامیدی دادن به مردم نیست بلکه این فرصت محلی است برای امید بخشی به مردم و رفع اختلاف‌ها؛ اگر بحث و مشکلی وجود دارد باید در جلسات کارشناسی و در جای خودش گفته شود.

 


 

 

از سال ٨٥ تا امروز تعداد ایستگاه‌های مترو به ٧٤ مورد رسیده است

 


این افتخاری است برای شهرداری تهران که برنامه ای ٥ ساله با تصویب شورای اسلامی شهر برای توسعه پایتخت را پیش رو گرفته و پای کار ایستاده ، به ویژه در بحث توسعه حمل و نقل عمومی . این برنامه ٥ ساله در هر صورت پیش خواهد رفت اگر دولت کمک کند روند اجرای آن سریع تر می شود اما اگر کمک هم نشود در هر صورت این برنامه محقق خواهد شد.


  با همه حمایت‌هایی که از مترو در طول ١٥ سال ابتدایی آن شد در این مدت تنها ٣٢ ایستگاه به بهره‌برداری رسید، اما از سال ٨٥ تا امروز در طول این فرصت کوتاه ٥ ساله تعداد ایستگاه‌های مترو به ٧٤ مورد رسیده است.

 

 مترو در زمانی که به ما تحویل داده شد حدود ٧٦ کیلومتر طول داشت اما هم‌اکنون توانسته‌ایم طول شبکه مترو را به ١٢٦ کیلومتر برسانیم.

 

 

 آماری که ما ارائه می دهیم بر خلاف بسیار دیگری از آمارها که مشکلی را حل نمی‌کند و از طریق تغییر دادن برخی مبناها ارائه می‌شود، برای مردم در گوشه و کنار شهر ملموس و کاملا قابل حس است ، چنانچه تا چند سال پیش شهروندان در شرق تهران دسترسی مناسبی به حمل و نقل عمومی نداشتند اما امروز خط ٢ و خط ٤ مترو در اختیار شهروندان ساکن شرق تهران قرار دارد و خط ٤ نیز در دهه فجر کاملا شرق تا غرب شهر را به یکدیگر متصل کرده است و هم اکنون زیر بار ترافیکی است. زمانی حرف از ساخت ٢ تا ٣ کیلومتر مترو در سال بود اما هم‌اکنون امکان ساخت ٣٠ کیلومتر مترو وجود دارد. این پیشرفت نشان‌دهنده انجام کار با منطق است. اگر به مترو و حمل و نقل عمومی کمک شود توسعه آن دو تا سه برابر خواهد شد.

 

 

 

صنعت ساخت مترو در کشور بومی شده است 

 

انتخاب تهران به عنوان یکی از ٥ شهر برگزیده در توسعه حمل و نقل عمومی در مجامع بین‌المللی بر اساس همین آمار و اطلاعات صورت گرفته است. هم‌اکنون به برکت انقلاب اسلامی صنعت ساخت مترو در کشور بومی شده است و در ساخت مترو نیازمند وارد کردن هیچ چیزی از خارج از کشور نیستیم. این همان فرهنگ خودباوری و استقلال است که به برکت انقلاب برای ما به ارمغان آمده است.

 


همه مردم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها پا به میدان گذاشتند و زحمت آن را با وجود سختی‌ها قبول کردند. اما در این زمینه باید به این مساله توجه کرد که در حال حاضر در شهرها، حمل و نقل عمومی مهمترین دغدغه شهروندان است و باید به توسعه آن کمک شود. از سوی دیگر، آلودگی هوا با آب پاشی حل نمی‌شود بلکه حل این معضل شهری با توسعه مترو امکان پذیر است نه با گران کردن بنزین و افزایش محدوده طرح زوج و فرد.

 

مردم در هر حال به جابه‌جایی در شهر نیاز دارند که این نیاز یا باید از طریق حمل و نقل شخصی و یا عمومی تامین شود پس بهتر است برای پاسخگویی به این نیاز حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم.

 

 

در حال حاضر این سزاوار نیست که ما تونل و ریل‌های مترو را بسازیم اما نتوانیم از ظرفیت کامل مترو استفاده کنیم هم‌اکنون در خطوط مترو ظرفیت جابه جایی ٤ میلیون مسافر وجود دارد اما به دلیل کمبود قطار جابه‌جایی مترو روزانه یک میلیون و ٨٠٠ هزار مسافر است. از دی ماه ٧ قطار مترو در گمرک تا کنون مانده است که این مساله نابخشودنی است. می شود این قطارها را از گمرک ترخیص کرد و بعدا از هر طریقی که لازم است مبالغ ترخیص آن را پرداخت کرد. ماندن واگن‌ها در گمرک بندرعباس و پرداخت هزینه‌های این ماندن در گمرک و از سویی دیگر در صف ایستادن مردم در مترو کاری غیر منطقی است؛ وقتی ما به خودمان رحم نمی‌کنیم خدا نیز به ما رحم نخواهد کرد.

 


هم‌اکنون در همه زمینه‌های مدیریت شهری با یک برنامه منظم پیش می رویم فردا نیز من در شورای شهر سیاست‌های شهرداری را برای بودجه ٩٠ بطور دقیق با اعداد و رقم خواهم گفت و بطور مشخص برنامه‌ها را به اطلاع مردم خواهیم رساند. رسانه‌ها نیز با جدیت این مساله را پیگیری کنند و از ما مطالبه داشته باشند.

 


 امیدواریم تا پایان سال ایستگاه تجریش به بهر‌ه‌برداری برسد وخط چهار به سرعت در اوایل سال آینده به اکباتان برسد.

 


کارگرانی که در خطوط مترو زحمت می کشند و کار می کنند کسانی هستند که کسی آن ها را نمی بیند البته ما هم در تحریم رسانه ای هستیم ، اما در هر صورت فعالیت های شهرداری به گونه ای است که نمی توان خود فعالیت را مخفی کرد و مردم با تمام وجود خدمات را می بینند و می گیرند.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی