۰

آئین ورود 73 واگن مترو و تاکسی های هیبریدی

 اخبار

//bayanbox.ir/view/2459925738900438323/1369.jpg

دکتر قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به یارانه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: اگر از هر منظری نگاه کنیم، یکی از پارامتر هایی مهمی که نشان می دهد دولت ها و کلیه مسئولان معتقد به رعایت حقوق مردم هستند، موضوع حمل و نقل عمومی است؛ اگر به این امر مهم بی توجهی کنیم و یا مضیقه ای درست کنیم، این مضیقه برای مدیریت شهری نیست بلکه دقیقا این ظلم به حق مردم است.

به گزارش خبرنگار سایت دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در آئین ورود 73 واگن مترو، تاکسی های هیبریدی و پلاک گذاری موتورهای برقی که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد،  آلودگی هوا را مهم ترین چالش شهر تهران خواند و گفت: برای حل این معضل به هماهنگی های جدی، همراهی و کمک مجموعه مدیریت شهری، دولت و مردم نیاز داریم. من بارها به این موضوع اشاره کرده ام که برنامه های مدونی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و اگر این همکاری ها و حمایت های انجام شود، می توانیم بر این چالش فائق بیاییم. بر خلاف اینکه بعضا معتقدند مشکل آلودگی هوا حل شدنی نیست و باید به امید باد و باران نشست ، بنده معتقدم می توان این مشکلات را حل کرد.

شهردار تهران با اشاره به حجم بالای آلایندگی پیکان در شهر تهران، ابراز کرد: معنی این اعداد و ارقام آن است که یک پیکان در طول سال به اندازه وزن خودش تولید آلایندگی می کند. در این شرایط معلوم است که ما باید سراغ منبع تولید آلاینده برویم تا این شهر پاک شود؛ البته که باران و رحمت الهی لطافت بیشتری هم به شهر می دهد اما نباید به دست خودمان شهر را خراب کنیم و بعد منتظر باد و باران باشیم.

وی تصریح کرد: خیلی دوست داشتیم که این کار در یک حمایت ملی و همه جانبه اتفاق بیفتد چون واقعا در این میان مسئله جان مردم مطرح است و این حق مردم به شمار می رود. اما به هر دلیلی - که نمی خواهم به آن ها اشاره کنم - آن هماهنگی و اقدام همه جانبه فراهم نشد.

دکتر قالیباف تصریح کرد: ما با درسی که از دوران دفاع مقدس آموختیم، معتقدیم اگر امروز هم شهدای ما در قید حیات بودند، فرهنگ زندگی آن ها مسئولیت پذیری و وجدان کاری بود. اگر ما به مدیریت و فرهنگ جهادی باور داریم، باید هر آنچه که ظرفیت داریم را به کار بگیریم و کاری که نیاز جامعه و مردم است را پیش ببریم. در ادامه مسیر بقیه هم باید کمک کنند تا این کار با سرعت بیشتری پیش رود اما اگر کمکی نشد از ما رفع تکلیف نمی شود.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به فرهنگ مسئولیت پذیری و وجدان کاری تاکید کرد و گفت: امیدوارم در جلسات کارشناسی که رسانه ملی برای این موضوع فراهم می کند، برنامه و فرایندی که برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد؛ امروز نیز همه بخش های این برنامه در شهرداری تهران آغاز شده است.

دکتر قالیباف به توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در حین اینکه پیش از این اصلا فرهنگ مربوط به دوچرخه سواری در شهر تهران وجود نداشته است، الان آمار دقیق نشان می دهد که روزانه بیش از 3 هزار و 300 دوچرخه از طرف مردم تحویل گرفته شده و در شهر از این دوچرخه ها استفاده می کنند. در ادامه نیز حتما با برنامه ریزی که ما داریم این روند به سرعت سیر صعودی خودش را خواهد گرفت.

وی افزود: امروز یکی از منابع مهم تولید آلایندگی موتور سیکلت ها هستند به همین جهت ما با همه مشکلات مالی که داریم، وارد این موضوع شدیم تا موتورهای برقی را وارد کنیم؛ البته این حرف به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست و معتقدیم این کار حتما باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما در این میان دیگران  رسالتی هم بر عهده دارند که بابت آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت یارانه دهند ولی به هر دلیلی امروز فرصت این کار را پیدا نکردند.

شهردار تهران عنوان داشت:  ما امروز آماده شدیم تا هر کسی که از موتور برقی استفاده کند، بخش خصوصی ضمانت بازار را داشته باشد و وام قرض الحسنه به میزان 80 درصد قیمت موتور را نیز ارایه دهیم تا این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم؛ در کنار این معتقدیم باید اقدامات سلبی هم انجام شود تا بعد از ورود موتورهای برقی ، تردد موتور سیکلت های غیر برقی را در بعضی از نقاط شهر ممنوع کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که «در طرح شهرداری تهران اقدامات ایجابی و سلبی توام با هم دیده شده و تقدم اجرا نیز در اقدامات ایجابی است»، اظهار کرد: موضوع طرح ترافیک یکی از اقدامات دیگری بود که بر اساس آن طرح LEZ  را با همان سیاست کنترل و حذف تولید آلاینده ها از آبان ماه در مرکز شهر اجرایی خواهیم کرد؛ ما این موضوع را مصوب و اطلاع رسانی کردیم و فرصت مناسب را نیز در اختیار مردم گذاشتیم تا تردد ماشین هایی مثل پیکان و ... که خارج از استاندارد هستند ممنوع شود؛ این در حالی است که قانون هم این موضوع را مشخص کرده است اما سالیان سال است که پا روی قانون گذاشته شده و اجرا نمی شود.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: از دیگر سو اتوبوس های از رده خارجی هستند که طبق قانون حتی حرکت آن ها در جاده ها هم غیر قانونی است اما این اتوبوس ها با این همه آلایندگی داخل شهر می آیند؛  همچنین کامیون هایی که عمر مفید خود را از دست داده اند حق ندارند در سطح شهر تردد کنند و باید جلوی این ها گرفته شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران با همکاری مردم و بخش خصوصی مصمم است تا این گام را برداریم و ماه به ماه و سال به سال، وضع آلودگی شهر را کاهش دهیم؛ در ادامه کار نیز امید داریم روزی به نقطه ای برسیم که با توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاری های صورت گرفته شهر ما یک شهر پاک باشد.

دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به یارانه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: اگر از هر منظری اعم از منظر انسانی، اجتماعی، اسلامی، سیاسی و فرهنگی نگاه کنیم، شاهد هستیم یکی از پارامتر هایی مهمی که نشان می دهد دولت ها و کلیه مسئولان معتقد به رعایت حقوق مردم هستند، موضوع حمل و نقل عمومی است؛ این حق مسلم مردم است که هر روز با آن سرو کار دارند و اگر به این امر مهم - خصوصا در شهرها - بی توجهی کنیم و یا مضیقه ای درست کنیم، این مضیقه برای مدیریت شهری نیست بلکه دقیقا این ظلم به حق مردم است.

شهردار تهران تاکید کرد: در همه کشورهایی که حتی مردم از سرانه درآمد بالایی برخوردار هستند، تنها جایی که دولت برای آن ها یارانه می دهد، سرمایه گذاری کرده و به صورت مستقیم برای رفاه مردم دخالت می کند موضوع حمل و نقل عمومی است. این حق مردم و وظیفه ما است و ما در شهرداری تهران نیز مصمم هستیم که به حمل و نقل عمومی پردازیم.

به گفته دکتر قالیباف آمار و اطلاعات نشان می دهد در طول سال های اخیر همیشه شهرداری تهران بیش از 60 درصد درآمد خود را متمرکز به حمل و نقل عمومی کرده است و این حاکی از همین باور توجه به توسعه حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران ادامه داد: در این میان بعضی افراد بعضی حرف ها می زنند اما مردم در شهر هستند و قضاوت می کنند که کل متروی تهران تا سال 84 در طول 20 سال از عمر خود چند متر تونل، ریل و ایستگاه ساخته و در 10 سال اخیر نیز میزان توسعه مترو چقدر بوده است؟ این عدد و رقم را مردم به صورت روشن می دانند و می بینند . من هم همیشه به دوستان می گویم که خیلی وقت خود را نگیرید که به این موضوعات جواد دهید چرا که درست کردن مشغله ذهنی باعث می شود تا از کار خود باز بمانیم. البته روشنگری خوب است اما این مسایل نباید دغدغه ما شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک سالروز ازدواج مولی الموحدین و حضرت فاطمه زهرا (س) عنوان داشت: خوشحال هستم که مجموعه مدیریت شهری در آستانه بهار علم، دانش و پرورش و آغاز سال تحصیلی جدید همیشه این توفیق را پیدا کرده است که از حالت انفعالی گذشته به صورت کاملا برنامه ریزی شده خارج شود و همزمان با افزایش تقاضای سفر و کوتاه شدن طول روز، بتواند ظرفیت خوبی در حوزه حمل نقل عمومی وارد کند.

دکتر قالیباف در ادامه ضمن تقدیر از زحمات تمامی کارگران، زحمت کشان و فعالان در میدان های اجرایی، برنامه ریزی و ستادی، عنوان داشت: سالیان دور مردم این شرایط را در آستانه مهر ماه پذیرفته بودند و شاید یکی از موضوعات این بود که  باید 10 – 15 روز صبر کنیم تا مردم خودشان عادت کنند، اما الان با برنامه ریزی های خوبی که در حوزه سرویس مدارس، توجه به جانبازان و معلولان، حمل و نقل ریلی و اتوبوس صورت گرفته است، این اضطراب را از مردم گرفتیم و  با زحمات شبانه روزی همکاران این توفیق را پیدا کردیم که آرامش را به جامعه بدهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا برنامه مدون شهرداری تهران با توسعه حمل و نقل پاک، کمک بخش خصوصی و مردم، ارتقای کیفیت رانندگی و استفاده درست از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در شهر اجرایی شده و شعار آسمان آبی و زمین پاک نیز به خوبی در شهر تهران دنبال شود.

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران ظهر امروز در حاشیه آئین ورود 73 واگن مترو، تاکسی های هیبریدی و پلاک گذاری موتورهای برقی، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی هایی که از چند سال قبل شروع کردیم، سعی می کنیم در آغاز سال تحصیلی جدید با توسعه حمل و نقل عمومی، ساماندهی سرویس های مدارس،  اضافه کردن واگن های قطار و اتوبوس های جدید  و همچنین توسعه خطوط مترو، مشکلات کمتری داشته باشیم؛ از این رو امروز هم 73 واگن جدید را به مجموعه حمل و نقل عمومی اضافه می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آغاز به کار تاکسی های جدید هیبریدی در شهر تهران، تاکید کرد: البته این خودروها دو - سه ماهی است که وارد شده اند و در آینده نزدیک نیز توسعه بسیار زیادی به جهت تعداد خودروها خواهیم داشت؛ همچنین از جهت نوع کار ، آموزش و به کار گیری رانندگان نیز اتفاق خوبی رخ می دهد تا ماشین های هیبریدی که آلودگی آنها به صفر نزدیک است در شهر تهران افزایش یابد.

شهردار تهران همچنین به موضوع پلاک گذاری موتورهای برقی نیز اشاره کرد و گفت: هر چند شاید این موضوع وظیفه شهرداری تهران نباشد اما در حوزه موتورهای برقی تقبل کردیم تا در صورت خریداری موتورها از سوی شهروندان، 80 درصد قیمت موتور را تا سقف 12 میلیون تومان وام قرض الحسنه بدهیم؛ از دیگر سو امکان خوبی را نیز برای وارد کنندگان خودروهای تاکسی هیبریدی فراهم کرده ایم، به نحوی که بخشی از یارانه را به این خودروها پرداخت می کنیم و در قیمت ها نیز تجدید نظر شده است تا استفاده از این خودروها اقتصادی باشد؛ به گونه ای که یک خودروی هیبریدی جدید می تواند در یک دوره شش تا هفت ساله قیمت خودش را در برگشت سرمایه داشته باشد. در این زمینه نیز بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است و امیدوارم که بتوانیم شاهد توسعه این بخش باشیم.

دکتر قالیباف تاکید کرد: با سیاست هایی که برای توسعه حمل و نقل پاک و جلوگیری از آلودگی هوا داریم، این گام مهمی به شمار می رود که امروز شاهد افتتاح پروژه های آن هستیم؛ همچنین امیدوار هستم تا در چند روز آینده بتوانیم 18 کیلومتر از امتداد خط سه مترو تهران که به طول 38 کیلومتر طولانی ترین خط مترو به شمار می رود را افتتاح کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت نصب کاتالیست خودروها به منظور کاهش آلودگی هوا، عنوان داشت: اینکه در تولید خودرو باید کاتالیست ها نصب شود، حتما جزو الزامات به شمار می رود؛ در کنار این موضوع معاینه فنی خودروها هم انجام شود. همچنین در رسانه ها اعلام شده است که در آبان ماه طرح LEZ  در شهر اجرایی خواهد شد به نحوی که اگر پیش از این محدوده طرح ترافیک داشتیم، در این طرح برای خودروهایی که تولید آلودگی می کنند محدودیت خواهیم داشت به این معنی که نه به آن ها طرح ترافیک می دهیم و نه اجازه تردد در این محدوده برای آن ها فراهم خواهد بود تا محدوده هوای پاک و معروف به LEZ  اجرایی شود.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه « طبق قانون خودروهایی همچون اتوبوس ها و کامیون های فرسوده، پیکان های آلاینده و ... باید از مدار خارج شوند»، تاکید کرد: یک پیکان در سال به اندازه وزن خودش آلودگی هوا دارد به همین جهت از آبان ماه جلوی حرکت و فعالیت این خودروهای آلاینده در سطح شهر را می گیریم.

شهردار تهران همچنین درباره توافق صورت گرفته میان شهرداری تهران و وزارت نفت برای نصب جایگاه های سوخت تک نازل در شهر تهران، تاکید کرد: دیروز در کمیسیون ماده پنج این موضوع مطرح و قرار شد دبیرخانه کمیسیون ماده پنج آئین نامه هایی که از جهت استانداردهای ایمنی برای وزارت نفت آماده کرده اند را ارایه کنند؛ همچنین دبیرخانه کمیسیون ماده 5 باید این آئین نامه را از بعد ساختمانی و کالبدی آماده سازی کند تا حداکثر طی دو ماه آینده در کمیسیون ماده 5 تصویب شده و بتوانیم پمپ های تک دانه ای را در سطح شهر  و حتی برخی مجتمع های ساختمانی و فروشگاه ها به صورت استاندارد داشته باشیم تا مردم بتوانند استفاده کنند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره سهم دولت از حمل و نقل عمومی، عنوان داشت: البته در این زمینه دولت باید گزارش دهد که در دو سال اخیر تا چه میزان در خرید اتوبوس به شهرداری تهران کمک کرده اند؟ این در حالی است که در بحث اتوبوس هیچ کمکی نشده و حتی درصد کمی از یارانه بلیت تامین شده است. در کنار این موضوعات در بحث 50 درصد سهم دولت در زمینه سرمایه گذاری مترو نیز مشکلات زیادی است.

دکتر قالیباف تاکید کرد: البته منکر این نیستم که دولت هم مشکلات خودش را دارد، اما انصافا یکی از حقوقی که مردم به گردن مسئولان اجرایی در دولت و شهرداری دارند حمل و نقل عمومی است چرا که این موضوع هم آرامش روزانه آن ها را تامین می کند و هم به طول عمر آن ها بستگی دارد.


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی