۰

آیین بهره برداری از 100پروژه منطقه 1

 اخبار

قالیباف به روند توسعه زیرساخت های بزرگراهی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بزرگراه ها تمامی برنامه های سال 1400 شهر تهران را تکمیل کرده ایم، یعنی بزرگراهی نیست که باید آن را بسازیم و نساخته باشیم از این رو در این قسمت از برنامه جلو هستیم.

به گزارش خبرنگار سایت، محمد باقر قالیباف، ظهر امروز طی سخنانی در مراسم بهره برداری از 100 پروژه منطقه یک، ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران بهره برداری این پروژه ها تصریح کرد: گاهی از بعضی از دوستان در رسانه ها و یا مردم می شنوم که فعالیت عمرانی شهرداری تهران نسبت به قبل مقداری کندتر و آرام تر شده و به تعبیری امروز جوش و خروش در کار عمرانی  کمتر دیده می شود امروز مشکلات ما نسبت به دو - سه سال قبل بسیار بیشتر شده است چرا که در حوزه اقتصادی رکود وجود دارد و در کنار آن ما از مشکلات دولت اطلاع داریم و از کمک های دولت نیز محروم هستیم. طبیعتا فعالیت ها در حوزه ساخت و ساز کاهش قابل توجهی داشته است اما من در مدیریت هیچ گاه وظیفه خودم نمی دانم که مشکلات را به مردم منتقل کنم. مشکلات برای مدیران است و خوب نیست که مدیران مشکلات را در نشست های عمومی مطرح کنند.

شهردار تهران ادامه داد: ما حتما مشکلاتی در حوزه کاری و بخش های درآمدی داریم، اما با علم بر این مشکلات عرض می کنم که با برنامه ریزی که در شهرداری تهران انجام شده است، شهرداری تهران بین همه نهادهای غیردولتی و تمامی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی منحصر به فرد ترین نهادی است که بودجه آن 70 به 30 است. به این معنی که 70 درصد بودجه ما در حوزه توسعه و زیر ساخت ها هزینه شده و تنها 30 درصد در حوزه جاری و نگهداشت شهر به کار گرفته می شود. این در حالی است که در بقیه دستگاه ها این موضوع دقیقا برعکس است یعنی 70 تا 80 درصد بودجه ها خرج مسایل روزانه، حقوق و نگهداشت شده و بین 20 تا 30 درصد به موضوعات توسعه ای و تولید اختصاص داده می شود.

قالیباف گفت: ما در شهرداری تهران مصمم شدیم تا خرج ها را در مجموعه کاهش دهیم، البته هنوز معتقدیم که می توانیم بیشتر این هزینه ها را کاهش دهیم و در اقتصاد مقاومتی نیز باید این کار را انجام دهیم.

مترو در اولویت های فعالیت های شهرداری است

وی تاکید کرد: هم اکنون فعالیت های عمرانی در شهرداری تهران با همان شتاب گذشته و با وجود همه مشکلات ادامه دارد. تنها تفاوت این است که امروز مترو تهران در اولویت اول ما قرار گرفته است و کاری که ما در مترو انجام می دهیم، مقداری از چشم مردم دور است چرا که تمامی فعالیت شبانه روزی ما در زیر زمین است.

شهردار تهران عنوان داشت: در حال حاضر بیش از 400 کارگاه فعال در مترو شهر تهران در حال انجام کار است و تقریبا به ازای هر هزار متر خط مترو نیز یک ایستگاه نیاز است. این در حالی است که برای ساخت هر ایستگاه مترو بین 10 تا 15 هزار متر بنا احداث می شود و در کنار آن تملک و تجهیزات وجود دارد. به این ترتیب می توان گفت که تونل سازی برای مترو در تهران نه تنها در ایران و خاورمیانه، بلکه در دنیا بی نظیر است.

وی تاکید کرد: اگر به سایت همه متروهای دنیا مراجعه کنید، می توانید ببینید با توجه به اینکه آن ها هیج مشکل مالی و فنی ندارند، روند ساخت و توسعه متروی آن ها در سال چقدر است؛ البته امروز به برکت جوانان و متخصصان داخلی هیچ مشکل فنی نداریم اما در زمینه بودجه دچار مشکل هستیم. با این وجود کار با سرعت، شدت و دقت انجام می شود.

قالیباف در ادامه از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو تهران در روزهای آغازین مهر خبر داد و گفت: خط سه مترو تهران با 36 کیلومتر طولانی ترین خط مترو به شمار می رود که از ابتدای جاده ساوه در آزادگان به سه راه نعمت آباد، قلعه مرغی، میدان راه آهن، خیابان ولی عصر (عج) تا میدان حضرت ولی عصر (عج) ادامه پیدا می کند. هم اکنون این بخش از خط سه تا میدان حضرت ولی عصر(عج) مورد بهره برداری قرار گرفته است و در ادامه نیز این خط از میدان ولی عصر(عج) تا خیابان شهید بهشتی، اتوبان شهید صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بلوار ارتش، شهرک شهید محلاتی و شهرک قائم با طول حدود 18 تا 20 کیلومتر ادامه می یابد.

شهردار تهران گفت: در بخش شمالی خط سه مترو تهران ایستگاه های اساسی که مسافرگیری جدی و اساسی داشتند را در اولویت قرار دادیم. به این منظور در آینده نزدیک این 20 کیلومتر مترو از شهرک قائم تا میدان ولی عصر (عج) مورد بهره برداری قرار می گیرد و باید گفت که انجام این کار در طول یک سال گذشته یک رکورد زنی بوده است.

وی تصریح کرد: در جریان ساخت خط سه مترو تهران در محدوده صیاد شیرازی، در مقعطی به سنگ برخورد کردیم و انجام کار یک هفته زمان بیشتری گرفت، به این ترتیب برای جبران این تاخیر در یک هفته 460 متر حفاری و لاینینگ انجام دادیم که تاخیر به وجود آمده را جبران کنیم. این در حالی است که انجام این مقدار کار در طول یک هفته بی سابقه است.

 

ساخت مترو در تهران از سالانه 30 کیلومتر تجاوز کرده است

قالیباف گفت: ما در تبریز، شیراز، مشهد و اهواز هم مترو داریم و در طول 15 سال گذشته می توانید ببینید که چقدر کار مترو پیش رفته است، اما  در تهران هم اکنون حفاری و ساخت مترو در سال از 30 کیلومتر عبور کرده و بهره برداری را به 25 کیلومتر در سال می رسانیم.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: ما در مطالعات قبلی اتصال بین  خط 3 و خط یک مترو تهران را نداشتیم اما با مطالعاتی که در 3 ، 4 سال گذشته انجام شد، پس از تایید مشاور قرار شد به خاطر شرایط مناطق یک و سه  و نیاز مسافر، از میدان نوبنیاد ادامه مسیر دهیم و  خط سه از منطقه نیاوران و مسیر جماران به تجریش وصل شود. همچنین ادامه این خط از تجریش و از مسیر خیابان ولی عصر (عج)، از زیر خیابان به سمت پارک وی وصل می شود تا مجددا به ایستگاه شهید بهشتی برسد و این لوپ را تکمیل خواهد کرد.

قالیباف عنوان داشت: در خط7 مترو نیز کار تونل، لاینینگ و بتن ریزی از میدان بسیج تا میدان صنعت در منطقه دو به طول بالغ بر بیست کیلومتر انجام شده و در این خط در حال ساخت ایستگاه ها و ریل گذاری هستیم. به همین منظور همه توان خود را بسیج کردیم تا  شعار آسمان آبی و زمین پاک تحقق پیدا کند. این امر به معنی توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش مصرف بنزین و کمک به اقتصاد مقاومتی است.

شهردار تهران عنوان داشت: گاهی در برخی رسانه ها و فضاهای مجازی یا نوشتاری می گویند که چون دوران انتخابات تمام شده، کار هم رها شده است. این در حالی است که ما به برکت انقلاب، فرهنگ جهاد و شهادت این طور تربیت شده ایم که لحظه ای از خدمت به مردم غفلت نکنیم. ما مدیون این مردم هستیم و رضایت مردم را تبلور رضایت الهی می دانیم. اگر مردم از ما راضی باشند خدا هم از ما راضی است. این را وظیفه خودمان می دانیم که به مردم خدمت کنیم، از این رو اطمینان داشته باشید این کار با قوت انجام می شود. یقین دارم مردم هم خیلی آگاه تر از این هستند که افرادی با اطلاعات غلط، بخواهند مطلبی بگویند.

 

بررسی وضعیت فضای سبز در 20 سال گذشته موارد مهمی را روشن خواهد کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه فضای سبز و محیط زیست در شهر تهران پرداخت و گفت: به زودی به بررسی وضعیت فضای سبز تهران در طول 20 سال گذشته خواهم پرداخت تا روشن شود در چه مقاطع و دوره هایی، چه اقداماتی برای شهر تهران در این دو دهه گذشته رخ داده و از بعد از جنگ تا امروز فضای سبز شهر تهران چه روندی را طی کرده است؟ این می تواند خیلی از موضوعات را روشن کند و فرصت ها از افرادی که می خواهند موضوعات را مکدر کنند، گرفته می شود.

قالیباف با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه فضای سبز شهر تهران، عنوان داشت: در همین منطقه یک، تنها بالغ بر 500میلیاردتومان هزینه برای تملک و حفظ باغات انجام داده ایم، ما اولویت های متعددی از جمله جنوب شهر، بافت فرسوده، مترو و اتوبوس را داریم و در این شرایط پول دادن و باغ خریدن واقعا کار سختی است، اما این توجه برای حفظ باغات وجود دارد. در زمینه کاشت درخت و توسعه فضای سبز نیز مردم خودشان در شهر قدم می زنند و وضعیت توسعه فضای سبز را می بینند.

 

ساخت و ساز بالای ارتفاع 1800 اگر دیدید اعلام کنید 

شهردار تهران ادامه داد: در ارتفاعات 1800 که خط کالبدی شهر تهران است نباید ساخت و سازی صورت گیرد. به همین منظور آنجا را تبدیل به فضای سبز می کنیم. در این زمینه نیز  رسانه ها نگاه کنند و اگر یک مورد ساخت و ساز بالای 1800 سراغ دارند را اعلام عمومی کنند. اگر در هر کجا تخلفی هم بوده است، به سرعت با آن برخورد کرده و ساخت سازهای غیر مجاز را با همه فشارهایی که روی ما قرار دارد، تخریب کردیم و جلوی آن را گرفتیم. در همین منطقه یک بسیاری از افراد حتی اگر زمین آن ها باغ باشد، اجازه 30 درصد ساخت و ساز گرفته و برخی رای قضایی می گیرند اما ما با دقت به دنبال کنترل این موضوع هستیم.

به گزارش شهرنوشت قالیباف در بخش دیگر از صحبتهایش افزود: امروز واقعیت تلخ شهر ما این است که از امکانات و ظرفیت های ایجاد شده به صورت بد استفاده می کنیم. دلیل ترافیکی که امروز شاهد آن هستیم در معادلات فنی این نیست که زیر ساخت، راه و بزرگراه کم داریم و یا ماشین های ما بیش از ظرفیت است؛ عدد و رقم ها به ما نشان می دهد آن چیزی که در شهر ترافیک به وجود آورده پائین بودن فرهنگ ترافیک است.

شهردار تهران عنوان داشت: در طول 2سال مطالعات دقیقی در این زمینه صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که امروز با وجود بزرگراه ها، شریان های اصلی شهر، دسترسی ها و تعداد ماشین هایی که حرکت می کنند، نباید ترافیک داشته باشیم. از این رو این ترافیک به دلیل عدم رعایت قوانین، مقررات و فرهنگ ترافیک است.

قالیباف در ادامه به روند توسعه زیرساخت های بزرگراهی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بزرگراه ها تمامی برنامه های سال 1400 شهر تهران را تکمیل کرده ایم، یعنی بزرگراهی نیست که باید آن را بسازیم و نساخته باشیم از این رو در این قسمت از برنامه جلو هستیم.

وی در ادامه به کمپین «آسمان آبی، زمین پاک» پرداخت و گفت:این شعار یعنی از خودروی شخصی کمتر استفاده کنیم. اگر استفاده می کنیم نیز درست از آن استفاده کنیم. بین دو خط سفید و در لاین خودمان حرکت کنیم و تغییر مسیر ناگهانی نداشته باشیم، خودروی خودمان را در هرکجا و به صورت دوبله پارک نکنیم و به قوانین و مقررات احترام بگذاریم.

شهردار تهران اظهار داشت: باید این همکاری بین مردم در همه سطوح مخصوصا نخبگان، رسانه ملی، روزنامه ها، سایت ها و تمامی کسانی که دلسوز مردم هستند، در آموزش و پرورش، دانشگاه ها، مساجد، فرهنگسراها، سراهای محله و تمامی محیط هایی که مردم گرد هم می آیند صورت گیرد چرا که اگر نحوه بهره برداری از امکانات موجود را به درستی آموزش ندهیم، دیگر امکان ارتقای کیفیت زندگی در شهر مقدور نیست. البته من این حرف را 10 سال قبل نگفتم چون در آن زمان در بخشی از زیر ساخت ها دچار مشکل بودیم اما امروز به سمت شما مردم دست نیاز دراز می کنم تا شهر را بهتر بسازیم.

قالیباف عنوان داشت: در حال حاضر تمامی مهمان های خارجی از نظافت شهر تعریف می کند اما من از فشار و هزینه ای که بر شهرداری برای نظافت وارد می شود گله مند هستم. در بقیه دنیا هفته ای یک بار زباله جمع می کنند اما ما در بعضی نقاط شهر باید روزی سه بار زباله جمع کنیم. به همین جهت نیازمند این هستیم تا دست به دست هم دهیم این مشکلات را حل کنیم.

به گزارش شهرنوشت وی در پایان گفت:بخشی از معضل ترافیک و آلودگی هوا دست ما است تا مترو و اتوبوسرانی را توسعه دهیم و بخشی دست مردم است تا از امکانات و ابزاری که در اختیار داریم درست استفاده کنند.

همچنین شهردار تهران در حاشیه این برنامه بیان داشت: بر این اساس هرکدام از پروژه هایی را که امروز افتتاح کردیم حداقل دوماه است که مورد استفاده مردم قرار گرفته است و مرحله آزمایشی را سپری کرده است.  

شهردار تهران با بیان اینکه روند کارهای عمرانی در شهر تهران همچنان با سرعت ادامه دارد، گفت: ما در بحث های عمرانی به ویژه بحث ساخت مترو بی وقفه اقدام می کنیم و در خطوط 3،6 و7 مترو، تونل ها و ایستگاه های مربوط به آنها در حال ساخت و ساز است .

قالیباف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تخریب طبقه هفت ساختمان علاء الدین اظهارداشت: این تخریب براساس رای دیوان عدالت اجرا می شود. البته من به همکاران در منطقه 11 گفته ام که در مرحله اول این فرصت را به صاحب ملک دهند که خودش تخریب را انجام دهد و چنانچه صاحب ملک قانون را اجرا نکرد ما قانون را اعمال کنیم .

وی ادامه داد: از انجا که این طبقه در حال احداث بوده و بریدن سازه نیاز به دقت و بررسی فنی داشت، مشاوری را در نظر گرفتیم تا کارهای فنی را مورد بررسی قرار دهد .در حال حاضر نیز تمامی بررسی های فنی انجام شده و حکم در حال اجرا است . در این مورد هم فکر نمی کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد .

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به همکاری نیروی انتظامی ، بهزیستی و شهرداری در خصوص جمع آوری معتادان کارتن خواب گفت: اقدامات مربوط به کارتن خواب ها و ساماندهی آنها از وظایف بهزیستی است اما به عنوان شهرداری تهران از باب اینکه وظیفه اسلامی و انسانی ماست و خواست مردم هم به حساب می رود به این موضوع ورود پیدا کرده  و کمک می کنیم .

قالیباف با بیان اینکه براساس تجربه ای که من از گذشته در این کار دارم بسیاری از اقداماتی که انجام می شود شاید روش های درستی نداشته باشد، تصریح کرد: شهرداری تهران در یک سال و اندی گذشته در خصوص این مورد برنامه ریزی کرده و من هر هفته بحث معتادان کارتن خواب را در منطقه 12 پیگیری می کنم .

وی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه در آینده ای نزدیک ساماندهی کارتن خواب ها به روشی درست انجام شود، عنوان کرد : همانطور که یکی از افراد کارتن خواب در رسانه ملی گفت این افراد را می گیرند و می برند در جایی نگهداری می کنند . این مساله نشان می دهد که سیکل موجود درست نیست و باید با روش های بهتری کار را دنبال کرد .

شهردار تهران با بیان اینکه براساس قانون ما پیش از آنکه بخواهیم به ماده 16 تاکید کنیم باید به معتادان ماده 15 توجه کنیم، افزود: در ماده 15 بیشتر افراد به صورت داوطلب می آیند. در این شرایط ما باید ظرفیت وامکانات را برای بازپروری این افراد آماده کنیم .

قالیباف با تاکید بر اینکه بازپروری در اردوگاه های بزرگ و تجمعی با پوشش سه هزار نفر امکان پذیر نیست، افزود: براساس قانون معتادان به نوعی بیمارند و باید یک سری اقدامات روان درمانی روی آنها انجام شود .

وی با بیان اینکه حضور لجام گسیخته معتادان در برخی از بزرگراه قابل قبول نیست و باید این افراد جمع آوری شوند ، گفت: شهرداری تهران مراکزی را با ظرفیت 4 تا 5 هزارنفر آماده کرده است تا معتادانی  که در مناطق و مخصوصا بزرگراه ها حضور دارند جمع آوری و به اماکن مورد نظر سپرده شوند .

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تغییر 6 تن از شهرداران منطقه 2 و مدیریت چند اداره با سرپرست گفت: من در جریان تغییر و تحولات هستم و تغییر و تحولات در خصوص دو تا سه معاونت انجام شده است. البته تمامی شهرداران نواحی و معاونین را به شخصه کنترل می کنم و جابه جایی هم امری طبیعی است .

قالیباف همچنین به موضوع تبدیل بخشی از زندان اوین به بوستان اشاره کرد و گفت: در خصوص کلیت  این موضوع با آیت الله لاریجانی صحبت شده است اما اجرای این کار حتما زمان می برد .

وی  ادامه داد: به هر حال قوه قضاییه قبول دارد که ما اوین را به پارک ملی تبدیل کنیم و شهرداری هزینه آن را تامین کند. اصل این توافق با آیت الله لاریجانی صورت گرفته است وان شاالله اجرایی می شود .

شهردار تهران در ادامه در خصوص پروژه بوستان ولایت هم گفت: چون این مکان پارک عمومی نیست ما تنها اجازه داریم که کمتر15درصد احداثات برای مسائل توریستی و اوقات فراغت انجام دهیم . اولین مکانی است که حدود 100 هکتار بوده و در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده و مشاور کار لکه گذاری و طراحی آنجا را انجام می دهد.

قالیباف افزود: قطعا در این مورد ضوابط پهنه بندی باید رعایت شود و اگر بیش از حد مجاز باشد مانند علاء الدین تخریب می کنیم .

وی در ادامه با رد این ادعا که مدیران زیادی در شهرداری تهران تغییر داده می شوند ، گفت: ما مدیران را زیاد تغییر نمی دهیم البته به نظر من خود تغییر بد نیست باید دید که دلیل تغییر چیست .

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران اظهارداشت: درباره پروژه مصلی باید از مسوولین آن پرسید.

قالیباف همچنین ادعای ریزش ضلع شمالی تونل توحید را رد کرد و گفت: چنین چیزی اصلا صحت ندارد .

شهردار تهران در پایان در پاسخ به این سوال که شما که پرسابقه ترین شهردار تهران هستید و به خود چه نمره ای می دهید گفت: من به خودم نمره نمی دهم .   


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی