۷ مطلب با نشانه «خبر برگزیده» ثبت شده استصوتفیلمعکس

در عرصه سیاست داخلی دو جریان داریم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که واقعیتی که امروز در آن زندگی می کنیم در کشور ما یک فضاسازی یک دوقطبی وجود دارد. اگر این دو جریان درست عمل می کرد می توانست و می تواند بهترین مدل جریان سیاسی‌ورزی باشد.


 بررسی نوصولگرایی از دیدگاه جریان دانشجوییسرویس سیاسی فردا: محمدباقر قالیباف در همایش «نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه ربیع الاول و تسلیت جانباختگان زلزله کرمانشاه گفت: «وقتی به کشورمان نگاه می کنیم، در عرصه سیاست داخلی دو جریان داریم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، باید بپذیریم که در واقعیت امروز کشور ما، یک فضاسازی دوقطبی وجود دارد. که اگر این دو جریان درست عمل می کردند می توانست بهترین اصول سیاست ورزی  را داشته باشد.»


قالیباف افزود: «مهمترین مشکل ما در عرصه سیاسی، این است که دو‌جناح نتوانستند امید شکل گرفته در ابتدای انقلاب را به نتیجه برسانند که دلایلش باید مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.»


قالیباف تصریح کرد: « وقتی بخشی از این جریان اصلاح‌طلب تجدید نظر در مبانی و اصول را در دستور کار قرار می‌دهد و حتی تغییر در گفتمان، به جای بال، وبال برای ملت می‌شود و خدشه به مکتب امام وارد می‌کند،این بخش از اصلاح‌طلبی جامعه را به سمت هویت بیگانه سوق می‌دهد.»


او ادامه داد: در مکتب امام (ره) ما مبارزه با فقر و غنی داشتیم. مبارزه با بی عدالتی داشتیم. توجه به مستضعفین و سعادت مندی مردم را داشتیم و به دنبال یک زندگی انسانی بودیم؛ اما اینها به حاشیه رفت.»


قالیباف: «جریان اصول‌گرایی بر مبنای اصول و مکتب امام(ره) تاکید کرد و به آن پایبند بود، اما شاهد این هستیم که در ۴ سطح گفتمانی، رویکردی، ساختاری و عملکردی و حتی هدف‌گذاری، روش و ابزار نقایص جدی و اشکالات اساسی داشته‌ و دارند.»


قالیباف گفت: «ممکن است که برخی این مسئله را قبول نداشته باشند، اما مردم این ضعف ها را در جریان اصولگرایی باور دارند و نظر مردم و جوانان درست است. همانطور که در مکتب امام(ره)، مردم باوری یک رکن اصلی از دو رکن انقلاب است.»


 او تصریح کرد: «عملکرد جریان اصولگرایی در کلام تاکید به اصول داشته ولی در عمل، کارنامه قابل دفاعی در راستای منافع مردم و خواسته‌های انقلاب در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندارد. البته در حوزه امنیت عمومی و امنیت ملی و قدرت منطقه‌ای این کارنامه افتخارآمیز است 


قالیباف به در تعریفی از نواصولگرایی گفت: «حرف اصلی نواصولگرایی در این جمله خلاصه می‌شود: «ما باید بر مبنای اصول‌ انقلاب و رویکرد امام به اسلام سیاسی، یک بنای جدید ایجاد کنیم.»


او ادامه داد: «نواصولگرایی ضمن حفظ مبانی و اصول نیازمند یک تحول تغییر اساسی در همه سطوح گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد و حتی در هدف‌گذاری ، روش و ابزار است.البته به نظر می‌رسد که هر دو جریان سیاسی کشور رجعت و بازخوانی امام را نیاز دارند: جریان اصلاح طلبی هم نیازمند بازخوانی در مبانی و اصول خود است اما اصولگرایی اتفاقا باید مبانی را حفظ کند اما همانطور که گفته شد یک تغییر اساسی در سطوح گفته شده ایجاد کند.»


قالیباف اظهار داشت: «باید گفت که رجعت به امام نیاز هر دو جریان است؛ رجعت، بازخوانی و بازتولید، رجعت به مبانی و اصول برای اصلاح‌طلبان، و رجعت و بازتولید سطوح چهارگانه برای اصولگرایان.


وی با اشاره به این موضوع که نواصولگرایی کار چند نفر از بالا نیست، گفت: «نواصولگرایی یک پروسه است در گفتگوی جمعی، برای رسیدن به تفاهم بین الاذهانی و نقش کلیدی این تحول در بدنه اصولگرایی و با محوریت نیروهای جوان و خوش فکر است.»


 قالیباف افزود: «در عین حال انصاف است و تردیدی نیست که این تغییر و تحول اساسی بدون استفاده از تجربه و همراهی بزرگان اصولگرا امکان‌پذیر ندارد.اما این گفتگو و تفاهم نمی تواند به صورت ابلاغی، از بالا به پایین و دستوری باشد، نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی خواهد. هیچکس دیگر حق ندارد به عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان باانگیزه و پخته را سد کند.»


قالیباف در ادامه گفت: «من خود را محور نواصولگرایی نمی دانم، اما تلاش می کنم صدای این تغییر باشم، سعی می کنم مطالبه کننده این تغییر از افرادی باشم که باید به تغییر تن بدهند.»


 او تصریح کرد: «نواصولگرایی نباید دنبال این باشد که خودش یک طیفی درون جریان اصولگرایی شود بلکه باید تلاش کند با حفظ اختلاف سلیقه، همگرایی ایجاد کند. پس یکی از ویژگی های ضروری نواصولگرایی تاکید بر همگرایی و به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه‌هاست.»


قالیباف در پاسخ به انتقاد برخی که می گفتند چرا بحث نواصولگرایی را در فضایی عمومی مطرح کرده، گفت: «اگر درکی از نواصولگرایی داشته باشیم می دانیم که اصولا در فضایی غیر از فضای عمومی و علنی قابل شکل گیری نیست چرا که ما معتقد به تغییر اساسی در همه سطوح هستیم؛ بدنه اجتماعی، نخبگان ، در همه حوزه ها.»


وی با اشاره به این موضوع که مولفه‌های نواصولگرایی از قبل مشخص نیست گفت: «نواصولگرایی یک فرایند است. نواصوگرایی یک پروسه است. ما باید به جوانان میدان بدهیم و چهره‌های جدید به جامعه معرفی کنیم. یکی از تغییرات اساسی ارائه چهره‌های جدید و جوان است و این پشت در های بسته امکان پذیر نیست.»


قالیباف با اشاره به این موضوع که مشکل اساسی جریان‌های سیاسی روش تصمیم‌گیری هایشان است، گفت: «بیشتر کسانی که خواهان تغییر هستند می گویند ما به راس جریان اعتماد کامل نداریم چگونه می توان به تصمیمی که چند نفر در پشت در های بسته می گیرند اعتماد کرد ؟ بنابراین من دوباره تاکید می کنم که این بحث نیاز به فضای علنی دارد و البته که نیاز به جلسات بسته هم داریم مثل همه جریان های سیاسی دیگر در کشور و دنیا، ولی امهات این جمع بندی باید در افکار عمومی و سطح جامعه مطرح شود و مورد نقد وگفتگوی دیگران قرار گیرد.»


قالیباف با اشاره به نقش محوری جوانان در جریان نواصولگرایی گفت: « جوانان در این حرکت بسیار مهم، نقش پررنگی دارند و به نظرم همین حرکت نو، پیوند جدی با کارآمدی نظام و آینده انقلاب دارد. به همین دلیل هم نامه را خطاب به شما جوانان عزیز نوشتم، به همین دلیل هم در آستانه ۱۶ آذر و در دانشگاه اولین سخنرانی را انجام می‌دهم.»

اصلاح‌طلبی یک ضرورت بوده و یک نیاز امروز هم هست


قالیباف موفقیت جریان نواصولگرایی را بسته به همت جوانان دانست و گفت: «رقم خوردن، چیستی و چگونگی این تغییر، مستقیم بستگی دارد به اینکه شما وارد این عرصه شوید. شما هستید که انگیزه متراکم دارید ولی وابستگی فردی و گروهی ندارید، شما هستید که فکر و خلاقیت دارید، شما هستید که می توانید تصویری جدید و زیبایی از نیروهای انقلاب و عملکرد انقلابی به جامعه ارائه کنید، شما هستید که می توانید آینده بهتر و زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه را برای این ملت به ارمغان آورید. بسم الله این گوی و این میدان.»


دکتر محمدباقر قالیباف در همایش نواصولگرایی از نگاه جریان دانشجویی نواصولگرایی یعنی بنای جدید بر مبنای اصول انقلاب و اسلام سیاسی امام/ نیاز امروز جریانات سیاسی رجعت به امام است

محمدباقر قالیباف عصر امروز (پنجشنه 23 شهریور) در مراسم جشن 4 سالگی دکتر سلام که در مجموعه ورزشی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که امسال این توفیق را پیدا کردم که در جمع این جوانان باشم.

وی با بیان اینکه برنامه دکتر سلام یکی از نمونه‌های موفق در بحث آتش‌ به اختیار از نگاه رهبر معظم انقلاب است ادامه داد: هر کجا به جوانان اعتماد کردیم نتیجه گرفتیم و انقلاب را به پیش برده‌ایم.

شهردار سابق تهران تصریح کرد: هر کجا از جوانان از جمله در پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس استفاده کردیم موفق بوده‌ام و هر کجا به قول بچه‌های جنگ، پشت خاکریزها مانده‌ایم به جوانان اعتماد نکرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه برنامه دکتر سلام پایگاهش حرکت مردمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و موفق است اضافه کرد: این برنامه بدون تشریفات است و از پایین به بالا است و نمونه شایسته‌پروری و شایسته گزینی است.

وی اظهار داشت: برای پیشرفت انقلاب نیازمند یکایک جوانانی هستیم که در برنامه دکتر سلام فعالیت می‌کنند و باید برای حل چالش‌های پیش رو به جوانان اعتماد کنیم.

شهردار سابق تهران ضمن تشکر از همه مدیران و کارکنان شهرداری که در زمان مدیریتش، به وی کمک کردند، گفت: اگر موفقیت و خدمتی به مردم صورت گرفت نشات گرفته از اعتماد به جوانان بود به طور مثال اگر پروژه‌ای نتیجه داد کسانی که آن پروژه‌ها را طراحی کرده بودند متوسط سنشان زیر 35 سال بود.

پس از اظهارات قالیباف تعدادی از کسانی که در خیریه بهشت امام رضا(ع) شهردار سابق تهران در آنجا برخی اوقات حضور پیدا می‌کند از وی تقدیر کردند.

قالیباف در جشن ۴ سالگی دکتر سلام: برای حل چالش‌ها باید به جوانان اعتماد کنیم
محمد باقر قالیباف عصر امروز سی و یکم مرداد96 طی سخنانی در مراسم بازدید از مراحل پایانی مرمت خانه اتحادیه و تبدیل آن به موزه مشاهیر ابراز داشت: خوشحال هستم در آخرین روز مسئولیتم در شهرداری تهران این توفیق را پیدا کردیم که در این مکان تاریخی حضور پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: ما با کمک نخبگان برنامه اول، دوم و سوم را در شهر تهران تنظیم کردیم و امروز می بینیم که با همت بلند، خرد و کار جمعی  و مشورت همکارانم بیش از 90 درصد آن چیزی که تحت عنوان برنامه نوشتیم، گام به گام تحقق پیدا کرده است. البته سختی های بسیار زیادی را در این راه تحمل کردیم اما خداوند را شاهد می گیرم که همه آن سختی ها هم برای ما لذت بخش بود.


با هدف ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی کار را شروع کردیم


شهردار تهران تاکید کرد: ما با هدف بسیار روشن تحت عنوان ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی کار را شروع کردیم و بعد بر اساس این هدف با رویکرد فرهنگی و اجتماعی حرکت کردیم، البته این تصمیم خیلی سختی بود  چرا که امروز هر کار فرهنگی که می خواهیم انجام دهیم، می گوییم کار فرهنگی پول می خواهد و همه باید به آن کمک مالی کنند. این در حالی است که فرهنگ در ذات خودش به حدی ظرفیت مادی و معنوی دارد که نیاز به هیچ چیز دیگری ندارد. علت هم آن است که منابع عظیم انسانی در این حوزه وجود دارد و خلاقیت این افراد است که سایر ظرفیت ها را در کنار خودش به وجود می آورد.


تفاوت برنامه های ما با دیگر برنامه ها اصرار بر اجرا به رغم پرداختن هزینه هاست


قالیباف عنوان داشت: شاید تفاوت برنامه ما در شهرداری تهران با بعضی برنامه های دیگر آن بود که من سعی کردم بر مدار برنامه حرکت کنیم و در این مسیر گاهی اوقات سختی ها و ریسک های بسیار بزرگی هم داشتیم. روزی که در شهر تصمیم گرفته شد خیابان 15 خرداد بسته شود ، همه به صورت یکپارچه با این تصمیم مخالف بودند. حتی مسئولان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور، خود بازاریان و مردم هم مخالف اجرای این تصمیم بودند و تنها ما در شهرداری تهران با نیروی انتظامی به این نتیجه رسیده بودیم که باید این اتفاق بیفتد. چرا که بحث های منطقی در حوزه آسیب های اجتماعی داشتیم و به این نتیجه رسیده بودیم که ارتقای کیفیت زندگی باید از منطقه 12 شروع شود چرا که در شش دهه گذشته این منطقه دائم تخریب شده است.

وی ادامه داد: همه به حد کفایت حرف  زده ایم و روی کاغذ نوشته ایم اما بالاخره از یک جایی باید بایستیم و این حرف ها را شروع کنیم. آغاز کار ما برای اجرای جدی و مصمم طرح در بستر خیابان 15 خرداد بود. در نهایت پس از اجرای این طرح شاهد بودیم که کمتر از 15 روز همان هایی که پلاکارد زدند و تجمع کردند و بعضا با زبان ما را نواختند دوباره جمع شدند و پلاکارد آنها به پلاکارد تشویق تبدیل شد که ای کاش این کار زودتر صورت می گرفت.

شهردار تهران ابراز داشت: این به معنی تغییر نگرش از یک عادت غلط چند دهه ای است و آثار فراوانی هم به دنبال داشت. به عنوان نمونه امروز نرخ رشد ساخت و ساز مسکن در سراسر کشور و حتی مناطق برخوردار تهران منفی است اما بعد از هفت سال تلاش در منطقه 12 به نقطه ای رسیده ایم که بر اساس شاخص های بانک مرکزی در سال 94 و 95 تنها جایی که در حوزه ساخت و ساز رشد دو رقمی داشته همین منطقه بوده است.


احیای خانه اتحادیه احیای زندگی در قلب تاریخی تهران است


قالیباف در ادامه به روند بازسازی خانه – باغ اتحادیه در قلب تاریخی تهران اشاره کرد و گفت: ما اینجا تنها یک ساختمان را احیا نکردیم بلکه این پایه گذار یک حرکتی است که دوباره حیات و زندگی را به منطقه 12 بر می گرداند. راه حل آسیب های اجتماعی در دراز مدت و رویکرد انسان محوری نیز همین است.

وی ابراز داشت: این همه حرف می زدیم که پیاده ها بر ماشین ارجحیت دارند اما حاضر نبودیم در خیابانی که روزی یک و نیم میلیون نفر حرکت می کنند،  40 – 50 هزار ماشین را جمع کنیم . آن روز به بعضی عزیزان که صاحب نظر بودند گفتم نیازمند حمایت شما هستم که قلم بزنید اما واقعا مردد بودند چون نمی دانستند سرنوشت این طرح چه خواهد شد.

به گفته شهردار تهران در حاشیه این مراسم تفاهم نامه مربوط به تئاتر نصر در خیابان لاله زار امضا می شود تا کار اجرایی آن آغاز شده و به موزه تئاتر تبدیل شود.

قالیباف افزود: در محدوده حصار ناصری 14 دروازه تاریخی وجود دارد که دروازه غار و دروازه حضرت عبدالعظیم(ع) با همان سبک و معماری و کاشی در نقطه خودش احیا شده است.


تا کی مردم باید هزینه ناهماهنگی ها و ضعف ما مدیران را تحمل کنند؟


وی ادامه داد: بارها به عزیزان در میراث فرهنگی می گفتیم که چرا انقدر با هم بحث می کنیم؟ فلان موزه را در حاشیه میدان امام خمینی (ره) درست می کنیم اما بعد می ایستیم که چگونه از آن استفاده کنیم، این قهر خداوند را می آورد و نعمت را از ما می گیرد. ما باید بت پرستی قرن بیست و یکی را کنار بگذاریم. چرا همکاری نمی کنیم و از ظرفیت های هم استفاده نمی کنیم؟ تا کی مردم باید هزینه نا هماهنگی ها و ضعف  ما مدیران را تحمل کنند؟

شهردار تهران ابراز داشت: روزی که طرح تحول منطقه 12 را به شورا آوردیم بعضی دوستان خیلی مخالفت کردند و گاهی با القابی حرف زده می شد که با این روش ها نمی شود کار را حل کرد. با کدام روش می شود کار را حل کرد؟ کجای زندگی انسان ها اگر انضباط نداشته باشد می شود کار را پیش برد؟ امروز شاهد هستیم که بعد از شش سال تلاش در منطقه 12 امروز توانستیم به این نقطه برسیم و امیدواریم این شتاب بیشتر شود.


3روز در هفته را در منطقه12 باخانواده ام ساکن می شدم تا مشکلات را از نزدیک لمس کنم


قالیباف ادامه داد: برای شروع این کار لازم شد تا گاهی شب و روزهایی از زندگی خود را به منطقه 12 منتقل کنم به نحوی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه  وجمعه زن و بچه را به منطقه 12 آوردم، در این مدت شب ها در محل راه رفتم و زندگی کردم که حس اینجا را بگیرم. یک شب سرزده به مسجدی رفتم و خانم های مسجد از پشت پرده بر من تاختند؛ من هم اجازه گرفتم و در بخش خانم ها با آنها صحبت کردم اما دو سال بعد دوباره به آن مسجد رفتم و دیدم نگاه و رفتار مردم متحول شده است.


رقم خوردن اتفاقات بزرگ با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشمندان


وی در ادامه به اهمیت موضوع گردشگری و اشتغال در منطقه 12 اشاره کرد و گفت: با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشمندان می توانیم اتفاقات بزرگی برای شهر و کشور رقم بزنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: ما امروز در این محل افتتاح نداریم، بلکه می خواهیم مطمئن باشیم کار در مسیر خودش قرار می گیرد. هر موقع اینجا آمدم همه کارگران و مهندسان و زحمت کشان با عشق و دل کار کردند که به همه آنها خدا قوت می گویم.


لزوم نگاه فرهنگی در اقتصاد مقاومتی


محمدباقر قالیباف با بیان اینکه حتی در اقتصاد مقاومتی هم باید نگاه ما، نگاه فرهنگی باشد، گفت: اگر بقیه کشورها برای پیشرفت خود اولویت و توجه را به فرهنگ می دهند ما نیز برای پیشرفت خود ناگزیر هستیم که به رویکرد فرهنگی و اجتماعی اولویت دهیم. روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی هم همین نگاه فرهنگی است که آثار آن را هم امروز می بینیم.

امروز آخرین روز کاری شهردار جهادی پایتخت جمهوری اسلامی ایران است که خدمات ارزنده ای را طی دوران 12ساله اش در تهران ارائه داده است.
شهردار تهران در بازدید از مراحل پایانی مرمت خانه اتحادیه و تبدیل آن به موزه مشاهیر؛ احیای خانه اتحادیه احیای زندگی در قلب تاریخی تهران

به گزارش خبرنگار شهرنوشت محمدباقر قالیباف در برنامه شنبه شب «نگاه یک» در خصوص اصلی ترین مشکل شهرداری ها گفت: موضوع شهر و شهرداری در کشور ما مشکلات ریشه ای و اساسی دارد که مهم ترین بخش آن به مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط می شود.

مدیریت یکپارچه شهری حلقه مفقوده خدمات دهی مطلوب شهرداری ها

وی با بیان اینکه اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم - فارغ از نوع حکومت ها شامل گونه های جمهوری، پادشاهی، پارلمانی، ریاستی، متمرکز و فدرال – عمده این سیستم های حکومتی در سطح اداره شهر بنا به نوع سوابق و تجربه دیگر کشورها یک مدیریت یکپارچه شهری را دارند، اظهارکرد: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداری ها از اختیارات ویژه ای برخودار هستند، به نحوی که درخصوص امور زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدماتی و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند اما در کشور ما اینگونه نیست.

شهردار پایتخت ادامه داد: گاهی در محلات که بین مردم حضور پیدا می کنیم می بینیم توقع مردم روشنایی کوچه، مشکل آب و فاضلاب، مدرسه و... است، اما درواقع مسئولیت هیچ کدام از اینها با شهرداری نیست. آیا مردم از ما می پذیرند که مسئولیت آن با ما نیست و یا درست است این حرف را بزنیم؟

قالیباف با تاکید بر اینکه 70درصد جمعیت ما شهرنشین شده اند اما جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟

وی با بیان اینکه در اغلب شهرهای دنیا شهرداری ها خودشان یک دولت محلی هستند، گفت: این حرف بدان معناست که همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی با مسئولیت شهرداری است و آنها پاسخگو هستند، اما سیستم اداری و اجرایی ما در کشور به شدت متمرکز است یعنی در همه موضوعات مرکزی تصمیم می گیریم و رفتار می کنیم.

شهردار تهران با ذکر مثالی افزود: خیلی وقت ها شهرداری یک پیاده رو می سازد  و آماده می کند. بعد از یک ماه یکی می آید می گوید باید بکنیم. شهروند می گوید اینجا می خواهند به ما آب و برق و گاز بدهند و مخابرات می خواهد کابل بکشد شما چرا اجازه حفاری نمی دهید؟ و ما با اینکه آنجا را سه ماه نیست آسفالت کرده ایم باید برای رفع مشکل مردم اجازه دهیم. اینجاست که وقتی هماهنگی وجود ندارد اداره کلانشهر به این بزرگی واقعا سخت می شود. نتیجه این می شود شهر به این بزرگی کانال تاسیسات شهری هم نداشته باشد این غیر قابل تصور است.

مهم ترین مشکل شهرها مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است

قالیباف با بیان اینکه مهم ترین مشکل شهرها مشکل ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است، خاطرنشان کرد: نمی شود با بخشنامه در سازمان شهرداری ها در معاونت وزارت کشور بخواهیم بر هزار شهرداری در کشور نظارت کنیم.

لزوم واگذاری امور تصدی گری به شهرداری ها و تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر راه حل رفع مشکل مطروحه گفت:  در درجه اول دولت باید بپذیرد دست از تمرکز گرایی بردارد، قانون را اصلاح کند و به مجلس داده شود و مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد. به طوری که شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند یعنی برای همه جنبه های شهر تصمیم بگیرند و فقط شورای شهرداری نباشند که به امور مربوط به شهرداری ها فقط بپردازد.

وی ادامه داد: باید هر اموری که جنبه حاکمیتی ندارد و امورات تصدی گیری به شهرداری ها واگذار شود و امورات تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت کنند. تا این تصمیم و اصلاح صورت نگیرد به اعتقاد من کارهای اساسی و ماندگار در شهرها امکان پذیر نخواهد بود.

عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند، اظهارکرد: اگر نگاهی به آمارها داشته باشیم، می بینیم مردم خوب ما در شهر تهران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در 12 سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساخت های شهر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است.

وی در توضیح بیشتر افزود: در سال 84 که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا 157 تقاطع غیرهمسطع در این شهر شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها بود اما امروز این ها به حدود 350 تقاطع غیرهمسطح رسیده و بیش از دو برابر شده است. یعنی تعداد کل پل های ساخته شده در تهران در طول این 12 سال دو برابر شده است. فقط در اتوبان امام علی به تنهایی 57 پل ساخته شده است.

احداث 57پل تنها در بزرگراه امام علی(ع)

قالیباف با پرداختن به شرایط بزرگراه نواب بیان کرد: اتوبان نواب صفوی وقتی احداث شد شهر به دو  نیمه شد و ارتباط چپ و راست قطع شد و با حجم تراکم زیادی ساختمان در کنار اتوبان ساخته شده است. اما ما در اتوبان امام علی که از شمال تا جنوبی ترین نقطه شهر می رود، در حین اینکه کندروها در اطراف برای دسترسی محلی است و خط ویژه اتوبوسرانی دیده شده است، 57 پل شرقی و غربی داریم تا هیچ دسترسی قطع نشود. ضمن اینکه اتوبان را به منفی یک بردیم یعنی در سطح مردم هیچ چیزی نمی بینند و تمام پل های عابر پیاده نیز وجود دارد.

احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در دوره اخیر مدیریت شهری

وی سپس به تعداد تونل های شهری احداث شده در دوره اخیر مدیریت شهری اشاره و اظهارکرد: در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که 11 سال بود کار ساخت آن شروع شده بود اما حدود 47 درصد پیشرفت کار داشتیم اما وقتی مسوولیت شهرداری را برعهده گرفتم حدود یک سال و اندی بعد این تونل را افتتاح کردیم و امروز بالغ بر 24 کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو داریم. این به جز تونل های مترو، آب های سطحی و تاسیسات است. زیرا به عنوان مثال زمانی که پل صدر را ساختیم تمامی دکل های وسط را به کانال تاسیسات منتقل کردیم و این کانال ساخته شد.

احداث بالغ بر هزار پارک در 12سال اخیر

شهردار تهران به اقدامات 12سال اخیر در حوزه فضای سبز نیز پرداخت و گفت: تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 پارک بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 پارک در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. به عنوان نمونه بوستان بزرگ یاس در شرق تهران وجود دارد. از سرانه حدود کمتر از 9 متر برای هر نفر به حود 16 مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق 9 و 10 از نظر وضعیت فضای سبز سرانه خوبی ندارند. دلیلش هم بافت متراکم این مناطق است که حتی زمین های بزرگی برای تملک وجود نداشت که آن را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع که البته پیش بینی شده است اهدافش باید در سال 1404 تحقق پیدا کند، هم اکنون به شاخص های قابل توجهی رسیده ایم. البته بعضی جاها توزیع ما توزیع نرمالی نیست. اما به عنوانمثال پارک ولایت 300 هکتار در جنوب شهر اتفاق بزرگی بود که رخ داد. 7 رود دره در تهران تفرجگاه شده اند. رود دره فرحزاد در نهج ابلاغه، جوانمردان، ولنجک؛ دربند، دارآباد و اوین درکه.

وی با اشاره به فضای سبز بزرگراهی گفت: امروز در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز را مشاهده نمی کنید. اگر تصاویر دوربینی 10 سال قبل تهران را نگاه کنید و با امروز مقایسه کنید امروز همه محیط ها متفاوت است. اگر بزرگراه های یادگار، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید در حوزه فضای سبز افدامات گسترده ای صورت گرفته است.

محمدباقر قالیباف با فعالیت های حوزه عمرانی پرداخت و بیان کرد: در حوزه زیر ساخت های بزرگراه ها، تونل ها و فضای سبز عدد و رقم ها اینگونه است که همه اقداماتی که تا پیش از این دوره در شهر تهران انجام شده است به همین مقدار در 12 سال گذشته کار انجام شده است.

مشکل آلودگی هوا را می توانستیم حل کنیم اما مسوولیتش را به شهرداری ندادند

وی با تاکیدبر اینکه بحث های مبنایی برای مدیریت یکپارچه بر همه مسایل شهر سایه انداخته است، تصریح کرد: اگر از من سوال شود مهم ترین چالش شهر تهران در حوزه های کارکردی چیست می گویم موضوع آلودگی هوا. در این دوره مدیریت بارها در تلویزیون همین بحث شد. بعضی ها معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست اما من معتقدم آلودگی هوا قابل حل است و حتی زمان گذاشتم. گفتم در مدت شش ماه می توانیم شرایط را از حالت بحرانی نجات دهیم اما مسئولیت این کار با دولت است و با شهرداری ها نیست. این به خاطر همان تمرکز گرایی و نبود یکپارچگی مدیریت شهری است. دولت عکس العمل نشان داد و گفتند اگر شهرداری این را می گوید مگر طرحی دارد. ما در سال 94 این طرح را دادیم و کارشناسی های متعددی شد. ما معتقد بودیم اجرای طرح را شهرداری بهتر از دولت می تواند انجام دهد نه اینکه دولت ضعیف است اما دولت انقدر موضوعات ملی و اساسی دیگری دارد که وقت لازم را برای این کار پیدا نخواهد کرد. این کار موضوع مهمی برای شهر تهران است اما الزاما موضوع اول دولت نیست چرا که دولت بحران آّب، رشد اقتصادی و مسایل سیاست خارجی و ... دارد که باید به آنها بپردازد. اما به هر حال دوستان تصمیم گرفتند خودشان عمل کنند.

وی ادامه داد: کلیات طرح بخش های سلبی و ایجابی داشت که این دو بخش توام با هم انجام می شد. یکی از این بخش ها می توانست توسعه حمل  نقل شهری با سرعت بیشتری باشد و حتی تسهیلاتی در قانون برای این کار را ایجاد کنیم اگر دولت امکان کمک مالی ندارد با اصلاح قوانین می توانستیم بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی بیاوریم و با سرعت بیشتری این کار را پیش ببریم.

برخی اقدامات موثری در حوزه الودگی هوا فقط نیاز به تصمیم گیری دارد نه پول

قالیباف با بیان اینکه ابتدای سال 84 ما حدودا دو میلیون خودرو داشتیم اما در حال حاضر تعداد خودروها دوبرابر شده و بیش از 4 میلیون خودرو داریم، گفت: سوخت ها امروز استاندارد شده است اما در گذشته نه گازوئیل و نه بنزین استاندارد نبود. ضمن اینکه مثلا ما در شهر در شب ها کامیون هایی داخل شهر حرکت می کنند که حداقل 40 سال از عمرشان گذشته است چه کسی به این ها اجازه حرکت می دهد و چرا متوقف نمی شوند؟ چرا موتور سیکلت هایی وجود دارد که یک موتور سیکلت به اندازه بیش از 5 خودرو آلودگی دارند اما امروز تعداد موتور سیکلت های ما با تعداد خودروها رقابت می کنند. بعضی از این اقدامات سلبی است و پول نمی خواست بلکه تصمیم گیری می خواست.

جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست

وی با تاکید بر اینکه جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست، خاطرنشان کرد: به شهر تهران در محدوده 640 کیلومتر شهر تهران رشد مهاجرت غیر طبیعی نیست و زالد و ولد نیز از سطح نرمال پائین تر است اما عمده مهاجرتی که صورت می گیرد به اطراف شهر تهران است. اما این هایی که اطراف شهر تهران می آیند در حوزه مسایل اجتماعی اقتصادی فرهنگی رفت و آمد و اشتغال وارد شهر تهران می شوند و خارج می شوند و تبعاتش برای شهر تهران است. این یک مشکل ملی است.امروز در دشت تهران ما یک درصد خاک سرزمین را داریم اما حدود 23 درصد جمعیت را متمرکز کرده ایم معنی این حرف آن است که بحران آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد. نشست زمین در تهران نیز مربوط به مشکلات آب و خاک است که این نشست ها را به وجود می آورد.

 

به دولتمردان گفتم تصمیم بگیرید شهرداری مجوز ساخت و ساز ندهد ما اجرا می کنیم

وی تاکید کرد: اعمال نشدن سیاست های درست باعث بروز این مشکلات می شود. حتما ساخت و ساز  هم نقش دارد اما همین بحث حدود سه سال قبل با حضور وزیر راه و شهرسازی و همه سازمان های نظام مهندسی پیش آمد. من اعلام کردم دولت تصمیم بگیرد بگوید شهرداری هیچ جواز ساخت و ساز درتهران صادر نکند. دولت می تواند این تصمیم را بگیرد؟ من همان زمان گفتم اگر این تصمیم را انجام دهیئ ما هم اجرا می کنیم اما این اتفاق نیفتاد بعد می گویند شهرداری تورم در حوزه مسکن ایجاد کرد.

تراکم فروشی در تهران کنونی حرف گزافی است/مسئولان غیرمنطقی اظهارنظر نکنند

قالیباف با بیان اینکه تراکم فروشی حرف گزافی است، گفت: خارج از ضوابط کسانی که خودشان مسئول این کار هستند حرف گزاف و غیر منطقی و غیر قانونی نگویند. تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می کنند بر اساس قوانین حقوقی دارند. کسی که 100 متر زمین دارد بر اساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه 120 متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب 180 تراکم پایه دارد. یعنی اگر 100 متر زمین داشته باشد 120 متر تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است و طبق قانونی است که تصویب شده است. بر اساس همان طرح جامع که به تصویب شورای عالی شهرسازی و دولت رسیده است یک تراکم مجاز هم وجود دارد یعنی بارگزاری بر اساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندی ها 240 درصد و بعضی نقاط 360 درصد باشد اما همه این ها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز می گویند.

در دهه هفتاد هرچقدر پول می دادی تراکم می گرفتی

شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی تصویب می شود، بیان کرد: جالب است بدانید شهرداری ها هم خودشان عضو این شورا نیستند. طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود که 7 عضو دارد و یک عضو شهرداری و شش عضو دولت هستند. این ها بر اساس بررسی های کارشناسی صورت می گیرد. وقتی می گوییم تراکم غرض تراکم پایه و مجاز است. در گذشته مردم می گفتند هر چقدر پول بدهی، آش می خوری یعنی در دهه70 اگر هر چقدر پول می دادی هر چه طبقه بیشتری می خواستی به شما تراکم می داند. نمونه ها و عدد و رقم و آمار وجود دارد اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این نبود اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم خارج از این دو دریافت کند. اگر جایی ضوابط و مقررات 9 طبقه و یا بلند مرتبه بود هرگز از ظرفیت مصوبات بیشتر به کسی ندادند. البته اینجا تخلفات در اجرا بود که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید برخورد می کردند که برخورد کردند.

مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست

وی با بیان اینکه امروز مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست چرا که رشد جمعیت در شهر تهران ثابت شده است، گفت: همه اصلاح قوانین باید با هم صورت گیرد. هم باید محدودیت در ساخت و ساز، محدویت در ورود خودروها، محدودیت در اسکان افرادی که به تهران می آیند ایجاد کنیم. شهرهایی در دنیا وجود دارد که پول پلاک ماشین قیمت بیشتری از خود خودرو دارد. هر چه خودروها قدیمی تر است آلودگی بیشتری و عارضه بیشتری دارد و باید هزینه بیشتری بدهند. البته اخیرا محدودیت طرح ترافیک را برای خودروهای هیبریدی برداشته ایم.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه باید وقتی کسی خودرویی تهیه می کند فضای پارک در منزلش داشته باشد، تصریح کرد: الان بحرانی داریم که خانه هایی هستند که در هر خانه به اندازه افراد خانه خودرو دارند و مشکل پارکینگ هم دارند. به کسی نمی گویند اگر خودرو خریدی باید پارکینگ داشته باشی. از این رو خودرو را در خیابان می گذارند.

وی با طرح این پرسش که چرا خودروساز نباید تسهیلات دهد تا خودروهای کهنه را عوض کنند تا هزینه سربار در مصرف بنزین ایجاد نکند، بیان کرد: خودروساز از شهرداری تمکین نمی کند اما می توانیم عوارض سنگین بگذاریم و بگوییم اگر از این تاریخ گذشت خودروی قدیمی حق حرکت در شهر ندارد. به عنوان مثال می توانیم در نقاطی که آلودگی بالایی داریم ورود موتورهای دوزمانه را ممنوع کنیم. ورود بخشی از موتور های انژکتوری را نیز در حوزه مرکزی شهر ممنوع کنیم چرا که بیشترین تراکم موتور آنجا است درعوض بگوییم همه موتورها برقی شوند. حداقل این ظرفیت فنی برای تولید موتور را در اختیار موتور برقی قرار دهیم. الان سرمایه گذار از ما سوال می کند و می گوید اگر موتور برقی وارد کردم ضمانتی است که سخت گیری کنید تا من مشتری پیدا کند و موتور برقی از من بخرند. این موتور در اقتصاد ملی به نفع ما است چرا که مصرف بنزین آن و آلودگی هوا به مراتب کمتر است.

وی به مشکلات دیگری در حوزه الودگی هوا پرداخت و اظهارکرد: ما می آییم اتوبوس هایی که در جاده هستند را ممنوع می کنیم می گوییم به خاطر نبود کیفیت و دلایل در جاده نروند اما همین ها سرویس شهری می شوند و ادارات دولتی و غیر دولتی از این اتوبوس ها استفاده می کنند. ما هزار و 100 دستگاه مینی بوس برای دهه شصت داشتیم که در این شهر رفت و آمد می کردند ولی همه آنها را جمع کردیم. کامیون هایی می بینیم که برای دهه هفتاد میلادی هستند اما شب تا صبح در این شهر تردد کرده و آلودگی عظیمی ایجاد می کنند. واقعا امروز نمی توانیم بگوییم ورود این خودروها ممنوع شود؟ در همه دنیا خودشان خودروهای خودشان را نوسازی می کنند ، نمی شود یک جا منفعت زیادی ببرند و یک جا خسارت زیاد به ما وارد کنند.

همکاران من در شهرداری هم پل و اتوبان ساختند هم مترو را تا افق 1404 پیش بردند

قالیباف در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت های شهرداری تهران گفت: به نظر شما اینکه می گویند اولویت ما ساخت مترو نبوده است به چه دلیلی بوده است؟ این شهر باید چند خط مترو تا افق سال 1404 داشته باشد؟ ما در شهر تهران کلا هشت خط مترو بیشتر نداریم. بعضی می گویند قالیباف مترو نمی سازد و پل و اتوبان می سازد اما همکاران من زحمت می کشند هر دو تا را با هم می کشند. روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم تنها خط دو مترو از صادقیه تا میدان امام می آمده است و از صادقیه روی زمین تا کرج می رفته است. خط یک مترو نیز از ایستگاه حقانی تا شهر ری می آمد و مجموعه این خط مترو 34 کیلومتر بوده است. امروز شمال خط یک به تجریش رسیده است و از جنوب نیز به حرم امام، نمایشگاه شهر آفتاب و تا فرودگاه حضرت امام (ره) امتداد یافته و ادامه اش به پرند می رود. این خطی است که الان به صورت 24 ساعته فعالیت می کند یعنی از فرودگاه مهر آباد به فرودگاه امام (ره) 24 ساعته فعالیت می کند.

تست گرم خط6 انجام شده و تا 2ماه دیگر به بهره برداری می رسد

وی ادامه داد: خط دو به شرق تهران و تا پایین تر دردشت ادامه پیدا کرد. خط سه مترو از اتوبان ساوه تا شهرک شهید محلاتی به طول 37 کیلومتر امتداد پیدا کرد و از اتوبان آزادگان به نعمت آباد، قلعه مرغ، میدان راه آهن، خیابان والی عصر، خیابان بهشتی، اتوبان صیاد، نوبنیاد و شهید محلاتی امتداد می یابد. خط 4 از شرقی ترین نقطه در انتهای پیروزی به اکباتان و غرب تهران می رود. خط شش مترو از دولت آباد و شهر ری به خیابان 17 شهریور، میدان امام حسین، میدان های سپاه و هفت تیر، ولی عصر، بلوار کشاورز تا سولقان و اول جاده امامزاده داوود اختصصاص پیدا می کند. تست گرم خط شش نیز انجام شده است که طی دو ماه آینده افتتاح می شود. خط هفت نیز از استادیوم تختی تا شهرک غرب ادامه پیدا می کند.

پرونده مترو تهران بسته شده است

قالیباف افرود: خطوط مترو 34 کیلومتر در داخل تونل بوده و با خطوط روی زمین مجموعا حدود 75 کیلومتر بوده است، امروز خطوط مترو 300 کیلومتر بوده است و پروند مترو تهران بسته شده است. الان بعضی طرح های توسعه داریم و یکسری اکسپرس لاین ها هستند که شهرک های اقماری را به تهران منتقل می کنند. الان مترو کرج به تهران می آیند اما باید بتوانند از طریق تونل به مرکز شهر بیایند اما در هر ایستگاه نایستند. در واقع قطار سریع السیر از وسط تهران باید عبور کند و در دو سه نقطه مرکز شهر توقف داشته باشد و جا به جایی صورت گیرد. اما در محدوده داخل شهر تهران در طرح جامع هشت خط بوده است که هشت خط اجرا شده است. از سال 65 تا سال 85 برابر با 75 کیلومتر مترو ساخته شده است در این 12 سال مترو به 300 کیلومتر رسیده است. این به این روشنی است و مردم خطوط را می بینند . از این رو همکاران من تلاش کردند هم پل، هم مترو، هم تقاطع ها و هم بزرگراه ساختند.

هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی منتقدان می گویند با پول اتوبان صدر می شد 100کیلومتر مترو ساخت گفت: هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه دارد. حال محاسبه کنید برای 100 کیلومتر مترو پقدر هزینه می شود. یعنی اگر پایه های بزرگراه صدر را هم با پول می ساختیم باز پاسخگوی این محاسبه نبود! این عدد و رقم هایی که اعلام می شود فضاسازی های غیر منطقی است. قطعا این حرف ها توجیه فنی ندارد.

پل صدر نیاز ترافیکی برای خروج نیایش از بن بست بود

وی با بیان اینکه کل مجموعه پل صدر نیاز ترافیکی بوده است، تصریح کرد:  ما مسیرهای شرقی و غربی داشتیم از اتوبان بابایی به اتوبان صدر می رسیدیم، اتوبان صدر در ادامه به بزرگراه مدرس می رسید. متقابلا از سمت غرب اتوبان نیایش و یادگار امام وارد خیابان حضرت ولی عصر (عج) می شد و درواقع به بن بست می رسید. واقعا این مطالعه نشد که چرا ما این اتوبان شرقی و غربی را در وسط شهر قطع کرده ایم. باید اتوبان صدر را به نیایش وصل می کردیم. تونل نیایش برای این موضوع ساخته شد. ظرفیت نیایش و اتوبان بابایی مناسب بود اما عرض اتوبان صدر بسیار کم بود.

وی افزود: الان بزرگراه امام علی ساخته شده است اما ترافیک در این بزرگراه بیشتر شده است. اما مهم این است که این بزرگراه ترافیک را از همه بخش های درون شهر و کوچه پس کوچه ها منتقل کرده است. در واقع بار کوچه های فرعی های خیابان پیروزی و خیابان 17 شهریور در یک شریان اصلی قرار گرفته است. البته اساس کار این است خودرو را به شهر اضافه نکنیم هر چه اتوبان بسازیم خودش تقاضا سفر ایجاد می کند اما وقتی جلوی آن را نمی گیرند دو میلیون خودرو می شود 4 میلیون این مشکل ایجاد می شود. در کنار این موضوع  در کجای دنیا اجازه می دهند هر کجای خیابان یک ماشین پارک کند؟

در شش سال گذشته پول یک اتوبوس هم دولت به تهران نداده است

قالیباف با طرح این پرسش که چرا دولت به 100 هزار خودروی شخصی وام می دهد که خودرو می خرند اما وام نمی دهد که اتوبوس برای حمل و نقل عمومی خریداری شود، خاطرنشان کرد: ما بیش از 10 خط بی آر تی داریم اما اتوبوس های تهران به اندازه کافی نیست. زیرا بر اساس قانون 82 درصد پول اتوبوس را باید دولت دهد اما در شش سال گذشته پول یک اتوبوس هم داده نشده است. دلیل آن را من نمی دانم و این را باید آنها پاسخ دهند. مجلس قانونی برای حمل و نقل تصویب کرد 10 هزار میلیارد برای این موضوع گذاشته شد اما دولت نداد. جرایم حمل و نقل در شهرها و جاده ها بر اساس قانون مشخص شده است اما در شهر تهران این پول را به ما واگذار نمی کردند تا سال های اخیر که بسیار ناقص و کم واگذار شد.

در حال حاضر خطوط مترو ظرفیت لازم برای سرفاصله حرکت 1.5دقیقه ای دارد

وی با بیان اینکه در حوزه های ایجابی زیر ساخت ها ساخته شده است و باید واگن ها را اضافه کنیم در کنار آن باید محدودیت برای خودرو ایجاد کنیم، ادامه داد: زیر ساخت های خطوط مترو ساخته شده است و می توانیم هر دو و نیم دقیقه یک قطار در مترو داشته باشیم اما در بعضی خطوط 30 برخی 15 و برخی 5 دقیقه یکبار قطار می آید. اگر 1200 واگن دیگر به مترو اضافه شود مترو تنها 10 میلیون مسافر جا به جا می کند.

قالیباف با اشاره به قانون بند ق گفت: این قانون را پیش بینی کرده بودند که از صرفه جویی مصرف سوخت این پول پرداخت شود اما این کار نمی شود از آنطرف معتقدم باید سخت گیری هم صورت گیرد. البته در هر کجا که مترو است ما انقدر شرمنده مردم هستیم که در زمان های پیک به زحمت می افتند .

تا سال84 شهرداری تهران پایه برای حسابرسی نداشت

شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از موفق ترین کارهای دوره اخیر مدیریت شهری در مجموعه شهرداری تهران شفافیت مالی است، اظهارکرد:  ما زمانی که به شهرداری تهران آمدیم می خواستیم حسابرسی را در سال 85 انجام دهیم اما پایه های حساب های قبلی انجام نبود. وقتی می خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشد، اما تا سال 85 ما پایه نداریم و حسابرس گفته است غیر قابل اظهار نظر اما الان ما تفریغ بودجه سال 95 را به شورای شهر داده ایم. این تفریغ بودجه علاوه بر شهردرای از سوی شورای شهر هم حسابرسی می شود و دوبار حسابرسی انجام می شود .

 

درحال حاضر تهاترها شفافیت مالی ایجاد کرده است

وی افزود: یک وقتی در شهرداری مبادلات مالی نقدی بود و چک و فروش اموال در حساب ها نمی آمد. خود همین باعث عدم شفافیت بود. امروز همه تهاتر ها به تصویب شورا می رسد و با ضوابط و مقررات مشخص می شود یعنی در بودجه ما نوشته شده است بودجه نقدی و غیر نقدی.

شهردار پایتخت با بیان اینکه طلب ما از دولت 19 هزار میلیارد تومان است، گفت: بخشی از این طلب در حوزه مترو است. در حوزه مترو سهمی بر عهده دولت است که دولت سهمش را پرداخت نمی کند و شهرداری از محل درآمدهای خودش این مبلغ را پرداخت می کند. بخش دیگر نیز عوارض هایی است که باید پرداخت کنند ولی پرداخت نمی شود و همه این ها به تایید حسابرس رسیده است.

4 برابر دیگر نقاط کشور در شهر تهران بافت فرسوده را ترمیم کردیم

قالیباف به تسهیلات شهرداری در حوزه بافت فرسوده پرداخت و بیان کرد:  در بافت فرسوده مجلس تصویب کرده است که باید 50 درصد تخفیف دهیم و دولت باید این را جبران کند. دولت به شهرداری تهران هیچ چیزی در این بخش نمی دهد. این در حالی است که رشد بافت فرسوده در کشور 8 درصد است و د رتهران 34 درصد است. یعنی ما 4 برابر دیگر نقاط در شهر تهران بافت فرسوده را ترمیم کردیم و در کنار آن در تهران 100 درصد تخفیف دادیم. بافت فرسوده و واحد فرسوده یعنی قشر مستضعف و محرومیت از این رو ما تخفیف 100 درصدی لحاظ کردیم. امروز بیشترین رشد ساخت و ساز در تهران در بافت فرسوده صورت می گیرد. مردم عزیز ما در تهران در بافت فرسوده می دانند که برای نوسازی واحد فرسوده در بافت فرسوده هیچ هزینه ای به شهرداری پرداخت نمی کند .

بیشترین رشد ساخت و ساز در تهران در بافت فرسوده صورت می گیرد

وی تاکید کرد: رشد ساخت و ساز در بافت های فرسوده از همه نقاط تهران بیشتر است. الان صدور پروانه در مناطق جنوب شهر به مراتب بیشتر از شمال شهر است. در منطقه 12 بر اساس شاخص های بانک مرکزی رشد 13 تا 24 درصد را بر اساس شاخص های بافت فرسوده داشتیم. علاوه بر وام های مسکن ما وام قرض الحسنه می دهیم و سود آن را می پردازیم که البته بر اساس مصوبه مجلس دولت باید این را به ما پرداخت کند. در بحث عوارض سوخت و ... نیز طلب هایی از دولت وجود دارد .

وی بابیان اینکه ما دو نوع املاک داریم، گفت: یکی املاک عمومی مثل پارک، راه ها و اتوبان ها دارایی های ثابت هستند و حق فروش آنها وجود ندارد. برخی دارایی های جاری است که جایی را تملک می کنیم، بعد سرمایه گذاری می شود و به فروش می رسد. اگر در گزارش مالی نگاه کنید تا سال 86 لیست املاکی که باید به شورا می رفت اینگونه نبود. قبلا تهاتر ها انجام می شد اما ثبت نمی شد. امروز همه تهاتر ها ثبت می شود و در تفریغ بودجه می آید. امروز می بینید بودجه نقد و غیر نقد داریم یعنی همان جایی که مستغلات را امکان فروش داریم و با تصویب شورا و براساس ضوابط و مقررات ملی کشور از سوی سازمان املاک می فروشیم و دوباره پول آن به خزانه شهرداری بر می گردد و هزینه می شود. بعضا کارشناسی می شود و پیمانکارانی که با ما کار می کنند با آنها شرط می کنیم که بر اساس صورت وضعیت و بودجه بخشی را نقد و بخشی را املاک با قیمت کارشناسی در اختیار شما قرار می دهیم. البته الان با قبوض اوراق بهادار همه ترجیح می دهند 40 درصد املاک شاید برای آنها مناسب تر باشد و از این رو تهاتر شفافیت ایجاد کرده است نه اینکه شفافیت از بین برود.

گزارش های مالی ما در شهرداری تهران به روز هستند

وی افزود: گزارش های مالی ما در شهرداری تهران به روز هستند. سامانه هوشمند حوزه مالی بیش از 23 سامانه را شامل می شود. من منکر این نیستم بعضی جاها در شهرداری ممکن است از این تخلفات و دله دزدی هایی صورت گیرد اما در صدور پروانه دیگر امروز در شهرداری تهران جرم و فساد سازمان یافته وجود ندارد. این همه پرونده فساد پیدا شد یک نمونه سراغ دارید از شهرداری؟

دادستان در بحث املاک تنها 6میلیاردو200میلیون عدم دقت در قیمت گذاری اعلام کرد

قالیباف به بحث املاک پرداخت و تاکید کرد: گفتند دو هزار و 200 میلیارد تومان املاک شهرداری را خلاف قانون واگذار کردند دادستان تهران بعد از یک سال که به همه املاک رسیدگی شد همه را کارشناسی مجدد کردند و تنها گفتند در قیمت های کارشناسی 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در قیمت گذاری دقت نشده است. این در حجم 27 هزار املاکی بوده است که وجود داشته است. تازه معتقدیم اگر به این قیمت های کارشناسی اعتراض می کردیم شاید این اصلاح می شد. از این رو به این فضاسازی ها و جو سازی نباید توجه کرد.

نمی گوییم بی عیب و اشکالیم اما همه تلاش مان را کردیم تا با کمترین اشکال خدمت کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: حتما در وقتی که خدمت و تلاش می کنیم، تصمیمات اشتباه و خطا هم هست و نمی گوییم بی عیب و اشکال هستیم اما همه تلاش خود را کردیم با کمترین اشکال پیشرفت کار به نحوی باشد که هر کسی وارد تهران می شود شامل هموطنان و مهمانان خارجی، شهر را زنده و پویا ببیند. البته اشکالاتی هم هست که امیدوارم در زیرساخت ها بتوانیم به این موارد توجه کنیم.

خداراشاهد می گیریم در همه 12سال اولویت خدمات را به جنوب شهر دادم

شهردار پایتخت با برشمردن اصلی ترین برنامه هایش در این 12سال تصریح کرد: رویکرد جدی و اساسی ما در بدو ورود به شهرداری تهران رویکرد اجتماعی و فرهنگی و هدف ما ارتقای کیفیت زندگی بود. در کنار آن کاهش فاصله شمال و جنوب و رسیدگی به محرومان از اولویت های ما بوده است. خداوند را شاهد می گیرم که در طول 12 سال گذشته از این رویکرد و برنامه نه ذره ای غفلت و و نه عقب نشینی کردم. همه این زیر ساخت ها شامل بزرگراه ها، پل ها و ... نیز با اولویت جنوب شهر ساخته شده است.

وی ادامه داد: در گذشته تئاتر و سینما در جنوب شهر کجا بود؟ اما امروز بزرگ ترین مجموعه تئاتر کشور در خاوران است و بزرگ ترین مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان در فدائیان اسلام قرار دارد که یک مجموعه بی نظیر است.

شتاب 5برابری خدمات درجنوب شهر نسبت به شمال تهران

قالیباف خاطرنشان کرد: : بر اساس یک مقایسه بین درآمد و هزینه ها، ما  5 برابر درآمد شهرداری های مناطق جنوب شهر در این بخش ها هزینه کردیم. یعنی شتاب جنوب شهر را 5 برابر نسبت به شمال شهر افزایش دادیم.  

وی به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: تا پیش از این 70 میدان میوه و تره بار در شهر تهران داشتیم که الان تعداد میادین میوه و تره بار به حدود 180 میدان رسیده و این میدان های میوه و تره بار نیز عمدتا در جنوب شهر تهران قرار دارند.

اجرای مترو تهران-شمال؛پروژه ای که فرصت اجرا نیافت

به گزارش شهرنوشت شهردار پایتخت مهم ترین برنامه هایی که برای تهران در نظر داشت و اما فرصت انجامش فراهم نشد را چنین شرح داد: ما دو پروژه را مطالعه کردیم و دوست داشتم که انجام شود اما فرصت آن فراهم نشد. شهرهای بزرگ دنیا که شکل می گیرند باید به یک عامل طبیعی تکیه دهند تا رشد کنند .یعنی شهرها یا باید کنار دریا باشند، یا رودخانه دائمی از آن ها عبور کند یا به کوه قابل اعتنایی تکیه کنند. ما معتقدیم تهران کوه البرز را دارد. از این رو باید نگاه کنیم بیبنیم از ظرفیت البرز چگونه می توانیم استفاده کنیم؟ یک اینکه در داخل بخش جنوبی البرز می توانستیم از رودخانه کن به فرحزاد و منطقه اوین درکه بیایم و آبی که از بالا می آید را در کانال فیروز آباد هدایت کرده و یک کانال آب طبیعی به سمت بوستان ولایت بیاوریم و از آنجا به سمت چشمه علی برویم. در این شرایط تحول بزرگی خصوصا در جنوب شهر رخ می داد و می توانست در ابعاد مختلف بسیار مفید باشد. یک کار دیگر این بود که به این سوال جواب دهیم آیا تهران ساحل دارد یا خیر؟ ما با مطالعاتی که انجام شد و با استفاده از مشاوران خارجی و دانشجویان و اساتید دانشگاه های خودمان نشان دادیم که تهران ساحل دارد. وقتی شما بتوانید به فاصله 30 دقیقه از شهر تهران به ساحل برسید پس نشان می دهد که تهران ساحل دارد.  چرا در گذشته تصمیم گرفته شد این اتوبان تهران - شمال را بزنند؟ از جنوب سوئیس به شمال ایتالیا 57 کیلومتر تونل از زیر کوه های آلپ زده اند. در تهران نیز این امکان که ما بتوانیم مترو را هم برای خودروها و هم برای مسافران به شمال ببریم تا بتوانند در فاصله 30 دقیقه به شمال برسند وجود دارد. برای این کار مطالعات صورت گرفت و کار را با مشاور خارجی انجام دادیم و معتقدم این دو پروژه می توانست تهران را به صورت جدی و اساسی متحول کند.

شهردار تهران در برنامه نگاه یک: شتاب ۵ برابری خدمات درجنوب شهر نسبت به شمال تهران/دادستان در بحث املاک تنها ۶ میلیاردو۲۰۰میلیون تومان عدم دقت در قیمت گذاری اعلام کرد

به گزارش خبرنگار سایت دکتر محمد باقر قالیباف، عصر امروز طی سخنانی در آئین افتتاح موزه خوشنویسی که در محل خانه تاریخی فولادوند برگزار شد، ابراز داشت: در نیمه دوم سال 84 که تازه توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کرده بودم عرض کردم که ما در شهر تهران یک هدف بیشتر نداریم و آن هم ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی است. در همان روز نیز عرض کردم که رویکرد ما رویکرد فرهنگی و اجتماعی است.

قالیباف در آئین افتتاح موزه خوشنویسی در طول ۱۲ سال گذشته یک لحظه از موضوعات فرهنگی و اجتماعی غفلت نکردم/ هیچ کاری نیست که انجام دهید و حاشیه ای بر آن ننویسند و نگویند

قالیباف با بیان اینکه «کمتر جایی در سازندگی، صنعت، کشاورزی و ... را می توان یافت که آثاری از مدیریت و تصمیمات آیت الله هاشمی رفسنجانی مشاهده نشود» گفت: در 16 سالی که از نزدیک با ایشان در عرصه سازندگی، کار، تلاش و میدان جنگ آشنا بودم، روحیه سازندگی و مجاهدت از مشخصات بارز ایشان بود.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران عصر امروز طی سخنانی در مراسم نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی که در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، ابراز داشت: این نامگذاری ها برای یادآوری، حفظ سرمایه های ملی و شخصیت های مذهبی ما صورت می گیرد؛  از اینکه در این روزهای پایانی شورای چهارم توفیق حاصل شد تا نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گیرد، خداوند بزرگ را شاکرم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه دیریه مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی، عنوان داشت: انصافا هر کجایی از تاریخ انقلاب را نگاه کنیم، رد پایی از این بزرگ مرد عزیز را می بینیم. البته شاید در روزهای مبارزه من در مشهد بیش از 15 سال سن نداشتم اما یک سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی بود که من با نام آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهدای بزرگواری مثل شهید هاشمی نژاد، کامیاب و مجموعه علما و مبارزان آشنا شدم.

شهردار تهران تاکید کرد: من چندین سال با نام آیت الله هاشمی آشنا بودم اما هیچ وقت ایشان را از نزدیک ندیده بودم اما در دوران دفاع مقدس این توفیق حاصل شد که بسیار نزدیک در صحنه مجاهدت و مبارزه با ایشان آشنا شدم. در آن برهه  ماهی یک بار و گاهی اوقات هر هفته ایشان مرتب در میدان جنگ می آمدند و از نزدیک با هم ارتباط داشتیم؛ انصافا نقش ایشان در دوران دفاع مقدس نیز نقش بسیار برجسته ای بود و من از آن روز با روحیه مبارزه، تیز هوشی، مدیریت و دقت ایشان آشنا شدم.

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور، تصریح کرد: امروز سالروز ورود مجاهدانی است که دورانی را در اسارت به سر بردند و در این میان باز هم نقش آیت الله هاشمی را در نامه نگاری ها که با صدام صورت گرفت و منجر به آزادسازی بخشی از کشور، انعقاد قرارداد و ورود آزادگان به کشور شد را می بینیم.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: در آن برهه من در کرمانشاه و مرز قصرشیرین توفیق خدمت داشتم و جزو اولین نفراتی بودم که در این سطح توانستم در مرز عراق و نقطه تبادل مرزی برای ورود آزادگان به کشور حضور پیدا کنم. من آن موقع در ستاد نیروی زمینی و غرب کشور مسئولیت داشتم و وقتی به آنجا رفتیم ، جمعی از عزیزان دولتی و فردی از طرف سازمان ملل برای ورود آزادگان آمده بودند. ما در مرحله اول مذاکره کردیم و توافق کردیم که اتوبوس ها چه مسیری را طی کرده و چه افرادی حضور پیدا کنند.

وی گفت: در مرحله اول گفتند از این به بعد کسی نمی تواند بیاید، نماینده سازمان ملل من را با لباس نظامی دیده بود و وقتی به اتوبوس اولی نگاه می کرد، دید من در اتوبوس هستم. بعد از آن قرار شد در هر اتوبوس یک راننده و یک کمک راننده بیشتر نباشد. من در همان اتوبوس اول شدم کمک راننده و در رکاب ماشین ایستادم. بعد از آن نماینده سازمان ملل گفت در هر اتوبوس تنها یک نفر بیاید و بقیه را پیاده کنند. من بلافاصله به راننده اتوبوس گفتم پیاده شو و نشستم پشت اتوبوس. من می خواستم بروم که دقیقا بدانم ورود آزادگان از آن طرف مرز در چه سطحی انجام می شود چرا که اولین تبادل خیلی مهم بود و آقای هاشمی مرتب از تهران پیگیری می کردند.

قالیباف یادآور شد: آقای هاشمی تمام این لحظات تا ورود اولین گروه آزادگان به کشور را پیگیری می کردند تا کار با دقت، درست و با سرعت صورت گیرد چرا که شرایط خاصی وجود داشت و با توجه به جنگ کویت، مسایل زیادی برای سلامت آزادگان وجود داشت که باید دقت می شد.

وی خاطر نشان ساخت: بعد از آن توفیق داشتم که پس از پایان جنگ، در بازسازی مناطق جنگی فعالیت می کردم. آقای هاشمی نیز از مجلس آمده بودند و در دولت مسئولیت اجرایی داشتند از این رو در آن دوره هم توفیق داشتم در کل هشت سالی که ایشان در ریاست جمهوی بودند، در بازسازی مناطق جنگی خدمت می کردم و ایشان هم با حساسیت بازسازی مناطق جنگی را دنبال می کردند.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: در همین شهر تهران نیز زمانی که می خواستیم تونل توحید را اجرا کنیم به مرحله ای رسیدیم که دو سوم تونل اجرا شده بود و فضاهای سیاسی زیادی وجود داشت که چرا تونل توحید را می سازید؟ یک روز آقای هاشمی من را صدا کردند و به من گفتند از شورای انقلاب به بعد و حتی در دهه هفتاد یکی از موضوعاتی که دنبال می کردیم آن بود که ترافیک این نقطه از تهران را حل کنیم. حالا که شجاعانه تصمیم گرفتید تونل را بسازید، تحت تاثیر فشارها قرار نگیرید و محکم بایستید تا این کار را انجام دهید.

شهردار تهران ابراز داشت: زمانی که فشارها زیاد شد، آیت الله هاشمی یک روز من را صدا زدند و گفتند که می خواهم تونل توحید را از نزدیک ببینم. در آن زمان به خاطر شرایط کارگاهی مقداری پیاده روی در کارگاه سخت بود اما ایشان آمدند و من هم در خدمت ایشان به صورت پیاده از تونل بازدید کردیم.

وی افزود: من از قدیم شاهد بودم هر زمانی که آیت الله هاشمی به هر پروژه ای می آمد، خستگی از تن او در می رفت؛ در این سال ها من در بیش از 100 پروژه در اقصی نقاط کشور با ایشان حضور داشتم. در تونل توحید نیز  هر چه جلوتر رفتیم، نشاط ایشان بیشتر شد. حتی آن روز ایشان با آقای اربکان از ترکیه ملاقات داشت اما به همراهان خود گفتند این کار مهم تر است. به دوستان همراه گفت آقای اربکان را از دفتر بیاورند تا ملاقات را به بوستان گفت و گو منتقل کنیم و من بتوانم تا آخر تونل توحید را ببینم. در ادامه نیز هر چه جلوتر رفت ایشان نشاط بیشتری پیدا کرد.

شهردار تهران افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی در راه به من گفتند آقای قالیباف این کار را تمام کن و به جوسازی ها گوش نده چرا که این کار می ماند و آن حرف ها می رود. در 16 سالی که از نزدیک با ایشان در عرصه سازندگی، کار، تلاش و مجاهدت در میدان جنگ آشنا بودم، این روحیه سازندگی و مجاهدت از مشخصات بارز ایشان بود.

قالیباف در ادامه یادآور شد: من از نزدیک خدمت ایشان کار و تلاش کردم، در عرصه سیاسی نیز همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند آیت الله هاشمی از استوانه های سیاسی این کشور هستند؛ امیدوارم همه ما قدرشناس باشیم.

وی در پایان با اشاره به دستنوشته آیت الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد: ایشان فرمودند من یک روستا زاده هستم و هم خدمت کردم هم خطا. من هم در شهر تهران خدمت کردم و خطا؛ انشالله  خدمت برای آخرت ما باشد که در پیشگاه خداوند دست خالی نرویم و امیدواریم مردم نیز خطاهای ما را به بزرگواری خودشان ببخشند و عزیزان دیگر آن خطاها را تکرار نکنند.


قالیباف: در مراسم نامگذاری بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
بسم الله الرّحمن الرّحیم

جوانان انقلابی و دلسوز ایران عزیز

در ماههای گذشته بسیاری از شما به صورت حضوری و غیر‌حضوری با من از دغدغه‌های جدی خود دربارة آینده کشور و انقلاب سخن گفتید.
نامه قالیباف به جوانان انقلابی و ۵ پرسش مهم